fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Execuția pe S1 din 2020 – o abordare comparativă cu cea din 2019

Bugetul general consolidat a înregistrat pe prima jumătate a anului în curs un deficit de circa 45 miliarde lei, echivalent cu 4,2% din PIB estimat… Mai mult

29.07.2020

La obiect

Producția agricolă 2019 – scădere istorică a valorii brute adăugate în economie

Valoarea producției agricole a scăzut în 2019 cu 3,8% în termeni reali față de anul precedent, potrivit datelor semidefinitive comunicate de INS. Ponderea sectorului vegetal… Mai mult

27.07.2020

Chestiunea

Document / Proiectul pentru munca flexibilă: nu se fac concedieri colective, managementul nu primește bonusuri pe perioada aplicării Kurzarbeit

Angajatorul poate reduce unilateral timpul de muncă al salariaților cu cel mult 50%, în situații excepționale precum epidemia de coronavirus, conform proiectului de OUG prin… Mai mult

23.07.2020

Europa

Document / Detaliile Acordului: 70% din granturi trebuie atrase în următorii 2 ani. Campionii negocierilor – lista statelor care au obținut bani suplimentari

Consiliul European a aprobat, la capătul a 5 zile de negociere, Cadru Financiar Multianual al UE pentru perioada 2021-2027, cu cea mai importantă componentă a… Mai mult

21.07.2020

Mizează Bucureștiul în Moldova pe un cal greșit ? – O analiză Jamestown Foundation

de Victor Bratu 25.4.2016

moldova-romaniaThe Jamestown Foundation publică o analiză, realizată de Vladimir Socor, a evoluției și perspectivelor politicilor România în Republica Moldova, considerând că Bucureștiul mizează azi la Chișinău ”pe un cal greșit”.

Suportul arătat azi guvernului controlat de Vladimir Plahotniuc, în concordanță cu politicile europene, poate avea efect de bumerang dacă cetățenii moldoveni, nemulțumiți de situația politică și economică din țara lor, ajung să perceapă România și UE drept aliați ai celui care controlează destinele Republicii Moldova.

Vladimir Socor este analist politic al Fundației Jamestown și Eurasia Daily Monitor. Născut la București și stabilit în Germania, Socor este considerat unul dintre cei mai importanți observatori ai spațiului est-european.

În cele ce urmează, analiza publicată de Fundația Jamestown (institut de analiză și cercetare, înființat în 1984 la Washington ca platormă de ajutorare a persoanelor care fugeau din Uniunea Sovietică):

Pentru prima dată de la căderea comunismului în România (1989) și în URSS (1991), România devine unul dintre jucătorii care luptă pentru influență în Republica Moldova. Chiar dacă aceste politici au apărut relativ brusc, premisele au stabilite în timp, pe baza acumulării în timp a nevoii de politici românești active și ambițioase în Moldova.

Din nefericire, România plasează miza greșit în aceste momente: pe Vlad Plahotniuc, simbol al cleptocrației moldovenești. Dintre toate figurile publice, Plahotniuc are de departe cel mai prost rating de percepție- peste 90% este diferența între gradul de aprobare și cel de dezaprobare înregistrat în sondaje. Asta pentru că Plahotniuc a devenit stăpânul statului, al forțelor de ordine și controlează mediul politic de la Chișinău.

Acele cercuri românești care susțin acest tip de politică consideră că în acest fel, colaborând cu Plahotniuc, pot crește cel mai bine influența românească în Moldova, pot controla și minimaliza influența Rusiei și pot contribui la ”parcursul european” al Republicii Moldova. Exponenții de la București ai acestui curent au caracterizat guvernul nășit de Plahotniuc drept ”pro-european” în ciuda tuturor dovezilor care demonstrează contrariul.

Acest tip de abordare poate fi justificat doar în măsura în care dă rezultatele scontate, însă foarte ușor se poate transforma într-un bumerang, dacă România ajunge în Republica Moldova să fie percepută drept aliat al oligarhului emblematic și dacă ”orientarea europeană” devine sinonimă cu dorința lui Plahotniuc de a controla statul în numele stabilității.

Iar dacă se va ajunge aici, România și UE vor pierde competiția pentru Republica Moldova în favoarea Rusiei și na formațiunilor locale pro-rusești.

Elaborarea politicilor pentru Republica Moldova a fost ferm concentrată într-un singur punct în mandatul președintelui Traian Băsescu (2004-2014). În prezent, nu este foarte clar dacă aceste politici provin dintr-un singur centru de decizie, sau din mai multe.

Politicile promovate anterior de către Traian Băsescu au fost deseori afectate de accente iredentiste, care lipsesc din discursul actualului șef al statului, Klaus Iohannis. În ciuda acestei deosebiri, de la Traian Băsescu la Klaus Iohannis persistă elemente comune  majore, politicile pe Moldova fiind în interiorul granițelor stabilite prin consens euro-atlantic și evită orice idee de competiție România-Rusia pentru Moldova.

Singurul lucru care legitimează acum suplimentar politicile României pe Republica Moldova este modul de coordonare al acestora cu Bruxelles și Washington, atunci când subiectul este în atenția Statelor Unite.

Condițiile premergătoare unor politici mai activiste românești sunt pozitive și sunt generate atât de o evoluție economică pozitivă a României cât și din preocupările majore pentru răspunsurile importante care trebuie date problemelor interne ale Europei.

La acest ultim capitol sunt incluse: multiplele crize interne ale UE, eșecul parteneriatului UE cu Estul, folosirea abuzivă a noțiunii ”pro-European” de către guvernul susținut de Plahotniuc între 2013-2015, suspendarea finanțărilor acordate Moldovei de către organismele Occidentale, eșecul Moldovei ca stat și ca economie, revinimentul formațiunilor politice pro-ruse și posibilitatea teoretică pe care Rusia o are în acest moment de a destabiliza Moldova.

Toți acești factori, dar și o imagine mult îmbunătățită  precum și ajutorul oferit anul trecut guvernului de la Chișinău, au împins România să își asume un rol major în consolidarea Republicii Moldova.

O importanță deosebită în îmbunătățirea imaginii României în Republica Moldova o are și campania anti-corupție derulată la București.

Pe termen scurt, principalele obiective ale României în ceea ce privește Moldova par să fie: asigurarea stabilității politice prin intermediul guvernului controlat de Plahotniuc, evitarea alegerilor parlamentare anticipate cu orice costuri de teama revenirii la putere a formațiunilor pro-ruse, dezvoltarea propriilor contacte politice și creșterea prezenței în media moldovenești (ambele la un nivel redus în prezent) și susținerea dezvoltării parteneriatului NATO-Republica Moldova.

Pe termen mediu, este vizată dezvoltarea capacităților de interconectare energetică a celor două piețe pentru a elibera Moldova de dependența de Rusia.

Pe termen mediu și lung, Bucureștiul va promova conștința culturală românească în Republica Moldova, fără a insista oficial pe ideea reunificării, însă și fără distanțarea de eventualele activități unioniste locale.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 25.4.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

Vladimir Putin anunță că Rusia a înregistrat oficial ”primul vaccin anti-Covid”. Experții occidentali, sceptici privind siguranța serului

Iulian Soare

Rusia a devenit marți prima țară ce înregistrează un vaccin împotriva Covid-19. Anunțul, primit cu scepticism pe plan internațional, a fost făcut de președintele Vladimir… Mai mult

Just Business

Schemele de un miliard de euro pentru IMM-uri – Ghidul solicitantului a fost pus în dezbatere publică

Vladimir Ionescu

Ministerul Fondurilor Europene a scos în consultare publică Ghidul solicitantului de fonduri europene aferent celor trei scheme de ajutor de stat în valoare de un… Mai mult

Stiri

Sondaj RBL / Generația Z: unul din cinci tineri vrea să plece din țară, 2 din 3 sunt atrași de antreprenoriat

Razvan Diaconu

Doi din trei tineri sunt tentați de antreprenoriat, iar unul din cinci intenționează să plece din țară pentru a studia sau a se angaja, arată… Mai mult

Stiri

Raport special Curtea de Conturi / Cheltuielile pentru combaterea coronavirus: 1 miliard euro până în iunie. Prejudicii, sub 8 milioane euro

Razvan Diaconu

Curtea de Conturi a înaintat Parlamentului României Raportul special privind gestionarea resurselor publice în perioada stării de urgență. Documentul aprobat de Plenul Curții prin Hotărârea… Mai mult

Europa

Cei mai pesimiști directori financiari din Europa Centrală și de Est sunt în Polonia și România – studiu Deloitte

Vladimir Ionescu

Directorii financiari din Europa Centrală și de Est au ajuns la un nivel record de pesimism, iar încrederea lor în evoluția economiei și a întregului… Mai mult

Stiri

TAROM începe restructurarea în două săptămâni, compania taie 700 de posturi

Vladimir Ionescu

Compania aeriană Tarom va intra într-un proces masiv de restructurare de personal ca urmare a problemelor financiare cu care se confruntă, transmite Mediafax. Adunarea Generală… Mai mult

Stiri

Nord Stream 2: Întâlnire Heiko Maas – Serghei Lavrov la Moscova după ce SUA amenință o companie portuară germană cu ”sancțiuni zdobitoare”

Iulian Soare

Ministrul de Externe al Germaniei, Heiko Maas, se întâlnește marți la Moscova cu omologul său Serghei Lavrov într-o perioadă în care proiectul Nord Stream 2 … Mai mult