6 martie, 2017

Ministrul Educației, Pavel Năstase (foto), a declarat pentru News.ro că nu este nevoie de concurs de admitere la liceu sau la facultate, examenul fiind necesar, în opinia sa, doar pentru cei de la învățământul vocațional.

El a oferit exemplul Academiei de Studii Economice București (ASE), unde introducerea concursului a dus la scăderea candidaților, deși subiectele de examen erau mai slabe decât cele de la bacalaureat:

„Vreau să vă spun că atunci când am ajuns rector, în 2012, la ASE, la cererea profesorilor, dar şi a studenţilor, am reintrodus concursul pentru că toţi spuneau că a scăzut calitatea.


Am dat examen de admitere, dar înainte am asigurat pregătire cu elevii care urmau să vină la ASE, din resurse proprii. Am avut peste 1.000 de elevi care veneau la pregătire, din Bucureşti şi zonele limitrofe. Îi pregăteam la matematică, economie şi geografie şi chiar limbi moderne.

S-au cheltuit nişte bani, dar rezultatul nu a fost cel pe care l-am scontat. De ce? Examenul nostru de bacalaureat este unul serios acum. Eu a trebuit să repet un examen de admitere la ASE care era mai slab decât examenul de bacalaureat. Nu puteam să le cer la admitere decât tot matematica pe care au dat-o la bacalaureat, tot economia pe care o făceau cei din liceele economice, tot geografia pe care au dat-o la bacalaureat.

Am avut mari probleme şi am schimbat decizia şi am revenit la eseu. Pentru că promovabilitatea la bacalaureat este puţin peste 60 la sută. Atunci mai are sens să organizăm concurs? Nu mai aveam nici candidaţi, i-a speriat concursul, atâta timp cât în jur toţi nu dau examen, nu este o măsură. Este o soluţie pentru cei de la vocaţional”, a spus Pavel Năstase.

În ceea ce privește admiterea la liceu, examenul ar face ca imposibilă ocuparea locurilor disponibile, în condițiile în care învățământul obligatoriu este de 10 clase:


„Legislaţia spune că învăţământul este obligatoriu până în clasa a zecea.

Apoi avem examen naţional care contează 80 la sută, cei de la vocaţional dau anumite probe.

Soluţia pentru cei cu medii mai mici ar fi învăţământul profesional dual. Dar cum? În primul rând, să le fie evaluate aptitudinile şi apoi să fie îndrumaţi spre meseria care li se potriveşte. Contează mai mult aptitudinile decât notele. Vor ieşi meseriaşi buni.

Învăţământul dual nu se formează în abstract, se formează pe meserie, pe ofertă. Metoda cea mai directă, angajat şi plătit.

El intră în câmpul muncii, iar angajatorul îl formează aşa cum vrea el, pentru ce are el nevoie.

Trebuie să găsim şi măsuri fiscale să reducem din impozit, pentru a stimula firmele să-i califice pe tineri. Iei trei oameni, îi certifici tâmplari, fabricile de mobilă nu au tâmplari, apoi nu mai avem instalatori, croitori, nu mai avem nimic, o să ajungem să importăm. Cred că pentru asta învăţământul dual este o soluţie”, a mai spus ministrul, în interviul acordat News.ro.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: