Vrem Buget? Cum și-au crescut spectaculos vecinii noștri rata de colectare a taxelor, prin digitalizare

Digitalizarea și modernizarea administrației fiscale, o preocupare care generează investiții tot mai semnificative la nivel global, ar putea fi soluția salvatoare a consolidării fiscale din… Mai mult›
19.01.2021
Prognoza pe 2 ani, pe care se face Bugetul acum: indicatori, sectoare, curs – observații

A apărut prognoza de iarnă 2021, utilizată potrivit Comisiei Naționale pentru Strategie și Prognoză pentru bugetul pe anul în curs. Era și mai utilă, ca… Mai mult›
18.01.2021
De 10 ori mai puțin decât MEDIA europeană: atât cheltuie România pe locuitor pentru prevenția în sănătate. Observații

O analiză publicată de Eurostat a plasat România pe ultimul loc în UE la cheltuielile pe locuitor pentru prevenție în sănătate, cu doar 8 euro… Mai mult›
18.01.2021
Cloud-ul guvernamental – restanța esențială în digitalizarea administrației

Una dintre marile restanțe ale guvernului Orban în materie de digitalizare o reprezintă neadoptarea Legii cloud-ului guvernamental, componentă esențială pentru transformarea digitală a administrației românești.… Mai mult›
17.01.2021
Protecția datelor: Miniștrii de justiție au aprobat draftul Directivei privind datele în cooperarea penale
de Iulian Soare 9.10.2015
Miniștrii de Justiție din statele UE au aprobat vineri ca președinția luxemburgheză să înceapă discuțiile cu Parlamentul European pe draftul Directivei privind protecția datelor cu caracter personal prelucrate în domeniul judiciar.
Directiva, care face parte din reforma sistemului european de protecție a datelor, garantează dreptul victimelor, martorilor sau acuzaților de a li se proteja datele personale, dar permite, totodată, un nivel ridicat al siguranței publice.
Ea se aplică atât în cazul prelucrării de date la nivel transfrontalier, cât și la nivel național – prevede norme pentru schimburile de date cu caracter personal la nivel național, european și internațional.
Prevenție, protecție, măsuri
Documentul stabilește că statele membre trebuie să garanteze că datele cu caracter personal sunt prelucrate în conformitate cu dispozițiile legale și sunt colectate în scopuri specifice, explicite și legitime și că nu sunt excesive în raport cu scopul pentru care sunt prelucrate.
La capitolul privind responsabilitatea operatorului, conform Regulamentului general privind protecția datelor, au fost prevăzute necesitatea de a notifica încălcările securității datelor și desemnarea unui responsabil cu protecția datelor.
Transferurile de date personale către țări terțe pot avea loc doar dacă sunt necesare în scopurile activității de aplicare a legii (cerute de poliție și procurori) și numai dacă există o decizie a Comisiei privind caracterul adecvat al nivelului de protecție a datelor oferit de țara respectivă.
Autoritățile judiciare nu vor mai trebui să aplice regulilele de protecție a datelor în funcție de originea datelor cu caracter personal.
Normele din Directivă țin seama de nevoile specifice ale poliției și autorităților penale, și respectă procedurile juridice ale statelor membre.
Normele comune ale UE privind protecția datelor vor permite poliției și autorităților judiciare o cooperare mai eficientă, bazată pe încredere reciprocă.
Până la sfârșitul anului, UE trebuie să finalizeze reforma sistemul de protecție a datelor personale, reformă care cuprinde și modificarea Acordului Safe Harbour, încheiat cu SUA, prin care se reglementează transferul de către companiile americane a datelor clienților europeni.
Săptămâna aceasta, Curtea de Justiție Europeană a invalidat Acordul actual, pentru că acesta nu permitea statelor să verifice garanțiile de securitate oferite de SUA pentru protejarea datelor cetățenilor lor, lucru inacceptabil în opinia Curții.