Ministerul Finanţelor a obţinut de la Comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului aprobarea unui amendament care să repună în vigoare restricţia de a nu fi depăşite plafoanele maxime de cheltuieli bugetare.
Articolul 7 din OUG 9 / 2017 a lăsat loc de interpretări potrivit cărora au dispărut limitele în angajarea de cheltuieli, prin suspendarea Art. 4. din Legea 500/ 2002 a Finanţelor Publice. Articolul în cauză impune: „sumele aprobate, la partea de cheltuieli, prin bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2), în cadrul cărora se angajează, se ordonanţează şi se efectuează plăţi, reprezintă limite maxime care nu pot fi depăşite”.
Guvernul a stârnit confuzie și conroverse, prin OUG nr,9 / 2017, care ar fi dat liber la cheltuieli, iar confuzia a apărut undeva, pe drumul proiectului de ordonanță de la Ministerul de Finanțe (MFP) spre ședința de guvern din 27 ianuarie, care a adoptat-o, potrivit unor surse apropiate MFP.
MFP spune că ministerul „a avut calitatea de instituție coinițiatoare a proiectului de OUG (9/2017, n.r.), nu de avizator. Într-o etapă incipientă a procesului de elaborare și semnare a proiectului de către instituțiile coinițiatoare textul a fost redactat sub forma de ”prorogare”, iar ulterior a fost refomulat în sensul utilizării ”suspendării” – este explicația MFP la întrebarea cursdeguvernare.ro, privind traseul proiectului OUG 9/2017 .
(Citiți și: Guvernul suspendă pentru un an articole esențiale din Legea finanțelor: dispare limita maximă de cheltuieli, creditele pot fi utilizate în alt scop decât cel aprobat, fără ca nimeni să răspundă)
Dificultăţi de reglementare
„Prin OUG 9/2017, s-a ales modalitatea ”suspendării” prevederilor Legii 270/2013, deoarece măsura ”prorogării”, utilizată anterior, se putea adopta doar până la 31.12.2016, înainte de intrarea în vigoare a prevederilor Legii 270/2013”, explică MFP.
Ministerul Finanțelor se confruntă dintotdeauna cu lipsa banilor cu care a trebui să acopere proiectele ambițioase incluse în programele de guvernare, dar din 2014 legea prevede ca Bugetul de stat să se facă atât cu credite bugetare cât și cu așa zisele credite de angajament, necesare pentru a eșalona cheltuielile aferente proiectelor multianuale.
Bugetul de stat este fatalmente anual și nu poate cheltui decât resursele pe care prevede că le are și le alocă și, de aceea, un proiect de buget vine la pachet cu o serie de prorogări, iar OUG 9 s-ar fi născut din această nevoie. Numai că, suspendând tot articolul 4 din Legea 500, OUG 9 a instaurat confuzia și MFP s-a văzut obligat să susţină două amendamente.
Lupta finală se duce luni în plenul Parlamentului, care discută Legea Bugetului pe 2017 și care ar putea respinge amendamentul.
Amendamentele
Nu ar fi fost vorba de depășirea limitelor bugetare de cheltuieli, potrivit oficialilor Ministerului de Finanțe (MFP).
Oficialii MFP spun că acesta nu a iniţiat, ci doar a susţinut în comisiile parlamentare adoptarea a două amendamente care să elimine eventualele interpretări, fără să precizeze ce anume din OUG 9/2017, ar fi putut să le cauzeze.
Cele două amendamente, pentru „asigurarea derulării în bune condiții a contractelor multianuale pentru realizarea obiectivelor de investiții în infrastructură”, respectiv „pentru clarificarea prevederilor specifice legilor bugetare și pentru eliminarea oricărei posibilități de interpretare, comisiile reunite au adoptat următorul amendament, care precizează în mod expres că se menține răspunderea în fața legii pentru cheltuirea banului public”, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor Publice (MFP).
Cel dintâi amendament propune un articol nou în Legea Bugetului, “ Art.68 – 1 – În anul 2017 prevederile alineatelor (1), (2), (3) și (4) ale art. 4 din Legea nr.500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se aplică de către toate instituțiile și autoritățile publice”.
„Există prevederi care pot fi interpretate ca o înlesnire a nerespectării de către ordonatorii de credite a creditelor de angajament stabilite de către legea bugetului”, se spune în motivaţia admiterii amendamentului, recunoscându-se astfel caracterul confuz al OUG 9 / 2017.
Al doilea amendament propune de asemeni un articol nou: „Art.68 2 NOU
“Art.68-2 – Pentru anul 2017, angajarea cheltuielilor pentru finanțarea acțiunilor anuale se face în limita creditelor bugetare aprobate, cu excepția acțiunilor pentru care prezenta lege prevede distinct credite de angajament ”
Miza
„Repunerea în vigoare a Art. 4 din Legea 500 asigură disciplina bugetară în privința cheltuielilor, mai ales că nivelul creditelor de angajament din proiectul de lege a Bugetului pe 2017 este mare. Chiar dacă finanțele publice locale sunt reglementate de Legea 273, suspendarea Art.4 din Legea 500 nu ar mai respecta cele trei principii fundamentale ale finanțelor publice (transparența, rigoarea și disciplina), dacă plenul Parlamentului nu ar aproba amendamentele avizate în comisiile de specialitate”, a declarat Anca Dragu, fost ministru de Finanțe, pentru Cursdeguvernare.ro.
Pe de altă parte, miza imediată a amendamentelor aprobate duminică de Comisiile parlamentare reunite de buget – finanțe este mai ales cheltuirea celor 30 de miliarde de lei asumate prin credite de angajament în bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale.
Așa numitele credite de angajament asigură, în fapt, legalitatea angajării de promisiuni de plată prin contracte asumate de instituţiile publice.