Comisiile Zonale și Comisiile naționale, organisme importante pentru protejarea monumentelor istorice și a perimetrului învecinat ar putea fi „sărite” în circuitul de avizare a proiectelor imobiliare din zonele protejate, conform unui proiect de OUG pus în dezbatere publică de către Ministerul Culturii. Acest lucru ar putea ușura demolarea clădirilor vechi și construirea unor proiecte imobiliare ce ar afecta peisajul urbanistic deja impactat de lipsa respectării legilor în domeniu.
Inițiatorii proiectului precizează în Nota de fundamentare a documentului că adaptarea cadrului normativ specific protejării monumentelor istorice la situațiile concrete sunt impuse de „realitățile sociale în continuă schimbare”.
Modificări propuse prin proiect:
- Înlocuirea termenului „experți autorizați sau specialiști atestați înscriși în registrele Ministerului Culturii” cu termenul general de personal atestat, potrivit legii, în domeniul patrimoniului cultural imobil.
- În situația în care nu este necesară analiza documentațiilor în vederea emiterii avizelor, serviciile publice deconcentrate ale Ministerul Culturii pot emite avizele privind intervențiile asupra imobilelor din zonele lor de protecție sau din zonele protejate fără consultarea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, respectiv a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, dacă documentația supusă avizării este elaborată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil și respectă procedura privind avizarea intervențiilor în zonele de protecție a monumentelor istorice și zonele protejate aprobată prin ordin al ministrului culturii.
- Este propusă modificarea componenței comisiilor zonale ale monumentelor istorice, în sensul că, din cadrul acestora să facă parte arhitecți șefi sau reprezentanți ai acestora din categoria specialiștilor în domeniul arhitecturii sau urbanismului, pentru a permite deblocarea situațiilor în care comisiile nu pot funcționa din cauza absenți arhitecților șefi.
- Serviciile publice deconcentrate ale Ministerul Culturii pot emite avize privind intervențiile asupra imobilelor din zonele lor de protecție sau din zonele protejate fără consultarea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice, respectiv a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, în afara cazurilor prevăzute la art. 26 alin. (5), dacă documentația supusă avizării este elaborată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii în domeniul protejării patrimoniului cultural imobil și respectă procedura privind avizarea intervențiilor în zonele de protecție a monumentelor istorice și zonele protejate aprobată prin ordin al ministrului culturii.
- Avizele și atestatele se pot emite în baza unor documentații depuse exclusiv în mediul digital, în sisteme informatizate, precum și dacă documentațiile prezintă semnătura electronică calificată a elaboratorului/ emitentului, de conformare cu originalul, de către solicitant sau o autoritate publică, sau trimiteri către alte baze de date ale autorităților publice unde pot fi consultate respectivele documente. În acest sens vor fi emise norme ale ministerului culturii publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
- În situații de urgență, stări potențial generatoare de situații de urgență, situații care privesc siguranța națională sau în alte situații excepționale, Ministerul Culturii, sau serviciile publice deconcentrate ale sale, pot emite avize sau acorduri de urgență pentru intervenții asupra monumentelor istorice, fără consultarea Comisiei Naționale a Monumentelor Istorice sau, după caz, a comisiilor zonale ale monumentelor istorice, ori a Comisiei Naționale de Arheologie, cu condiția ca intervențiile să fie reversibile.
Principalele argumente din Nota de fundamentare:
- Deseori, în cadrul unui ansamblu sau sit urban pot exista construcții fără valoare culturală sau chiar nocive, iar studiile istorice generare pentru fundamentarea PUG-urilor au identificat numeroase astfel de cazuri. De asemenea, în vederea realizării unui proiect de restaurare, pentru sublinierea elementelor valoroase din punct de vedere cultural, se poate avea în vedere o desființarea parțială a elementelor nocive/ de valoare cultural istorică nesemnificativă. Prin urmare, modificările propuse pentru modificarea articolului 11, explicitează faptul că desființarea parțială a unui imobil asupra căruia a fost instituit regimul juridic de protecție de monument istoric, poate primi aviz, pe baza unui studiu istorico-științific de fundamentare privind evaluarea culturală a monumentului istoric, realizat în anumite condiții care să asigure faptul că desființarea nu se referă la elemente valoroase.
- Studiile istorice generare pentru fundamentarea PUG-urilor au identificat numeroase cazuri în care, în cadrul unui ansamblu sau a unui sit urban pot exista construcții fără valoare culturală sau chiar nocive. De asemenea, în vederea realizării unui proiect de restaurare, pentru sublinierea elementelor valoroase din punct de vedere cultural, se poate avea în vedere o desființarea parțială a elementelor nocive/ de valoare cultural istorică nesemnificativă.
Ordonanța prevede și termene pentru elaborarea normelor metodologice necesare aplicării noilor reglementări:
- În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei Ordonanțe a Guvernului se adoptă, prin ordin al ministrului culturii, metodologia privind exigențele specifice domeniului protejării patrimoniului cultural imobil și a cerințelor privind calitatea lucrărilor în construcții care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
- În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei Ordonanțe a Guvernului se adoptă, prin ordin al ministrului culturii, metodologia privind elaborarea studiilor istorico-științifice de fundamentare privind evaluarea culturală a imobilelor și desființarea parțială a monumentelor istorice, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.