Guvernul a aprobat în ultima ședință un memorandum care stabilește că statul își va folosi dreptul de preempțiune la șantierul naval Mangalia și va cumpăra cele 51% din acţiunile deținute de Daewoo.
Decizia Guvernului blochează intenția de preluare a șantierului de către olandezii de la Damen Shipyards Group, acţionarii majoritari ai Şantierului Naval Damen Galaţi.
„Trebuie să facem nişte fregate şi poate le facem noi. Că alţii le-ar fi putut face. Să facem şi mentenanţa la noi. Poate facem şi o bărcuţă acolo. Dar nu e posibil cu atâta Dunăre şi mare să nu aibă ţara un şantier naval”, a explicat premierul miercuri seara, într-un interviu acordat Antena 3.
Mihai Tudose spune că a constatat, când a inițiat această preluare, o altă problemă existentă în structura statului- nu mai există specialiști care cunosc procedurile unei astfel de acțiuni:
„Am încercat şi se pare că vom reuşi. Să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval şi am zis să ne exercităm dreptul de preemţiune la vânzare.
Şi am constatat cu specialişti de la Justiţie şi Finanţe că statul român nu ştie să facă lucrul acesta. O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acţiuni să avem şantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un şantier al statului”, a declarat premierul Mihai Tudose, la Antena 3.
Este blocată afacerea olandezilor de la Damon, care doreau șantierul
Decizia Guvernului blochează intenția de preluare a șantierului de către olandezii de la Damen Shipyards Group, acţionarii majoritari ai Şantierului Naval Damen Galaţi.
Negocierile dintre Damon și sudcoreeni au durat mai mult de un an și au fost finalizate de curând cu înțelegerea ca olandezii să plătească 26 de milioane de dolari pentru participaţia de 51% deţinută la Daewoo Mangalia Heavy Industries, scrie Monitorul de Galați.
Statul va plăti această sumă, dacă se va folosi de dreptul de preempțiune.
Publicația mai menționează că este a doua oară în ultima perioadă când Grupul olandez Damen pierde din cauza statului român oportunităţi de afaceri. Guvernul Cioloş decisese, în primă fază, ca SN Damen Galaţi să construiască patru corvete multifuncţionale, pentru 1,6 miliarde de euro dar, după alegeri, Cabinetul Grindeanu a stopat procedura, aducând ca argument faptul că nu s-ar fi respectat normele în vigoare privind achiziţiile publice.
Reamintim, două dintre condițiile impuse la inițierea procedurii de achiziție a corvetelor multifuncționale erau:
- navele livrate să fie construite și dotate pe un șantier de profil din România
- „consolidarea/dezvoltarea unui centru de mentenanță pe teritoriul național, dispus la Marea Neagră sau/și pe Dunărea maritimă, pentru executarea lucrărilor de mentenanță a navelor forțelor navale române”.
În luna noiembrie, Damen Shipyards Group anunţa că a încheiat un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziţionarea cotei sale majoritare în Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), se arată într-un comunicat postat pe site-ul Damen.
Şantierul naval Daewoo din Mangalia a fost înfiinţat în 1997 ca un joint-venture între Daewoo şi Şantierul Naval 2 Mai Mangalia. Are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri.