marți

23 aprilie, 2024

4 februarie, 2020

Numărul de vicepreședinți ai Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ar urma să fie redus de la 4 la 3, iar funcțiile publice ”specifice” din cadrul Direcției generale de antifraudă fiscală (DGAF) ar urma să fie transformate în funcții publice ”generale”, prevede un proiect de reorganizare a Fiscului, publicat de Ministerul Finanțelor Publice.

Scopul măsurilor propuse îl constituie ”creșterea conformării voluntare și reducerea decalajului fiscal la TVA (GAP) prin combaterea evaziunii și fraudei fiscale” și, implicit, creștere a veniturilor colectate, reiese din nota de fundamentare a proiectului de OUG.

ANAF a colectat venituri bugetare a căror pondere în PIB a variat în general între 25% și 27%. Nivelul veniturilor fiscale în PIB înregistrat de România este cu aproximativ 15% mai redus decât media UE.

(Descărcați AICI proiectul de OUG privind reorganizarea ANAF)


Cu privire la reducerea posturilor de conducere, ministerul precizează că măsura este necesară pentru a eficientiza procesul decizional.

”La nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se reduce numărul de vicepreședinți de la 4 la 3, în vederea eficientizării procesului decizional aferent, prin scurtarea circuitului informațional decizional care va asigura o mai mare coerență decizională, dar și pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaționale) raportat la rezultatele obținute”, se arată în nota de fundamentare.

Cu privire la modificarea statutului inspectorilor antifraudă, Finanțele susțin că aceasta este necesară pentru a da posibilitatea ANAF să redistribuie personalul între structurile proprii, în special către zonele unde există un deficit de personal.

”Lla ultimul concurs organizat în vederea ocupării posturilor vacante specifice de inspector antifraudă numărul posturilor ocupate din totalul posturilor scoase la concurs a reprezentat un procent de 62% în condiţiile în care la acel moment motivaţia financiară constituia un factor important al încadrării cu personal a acestei structuri. De la acel moment, respectiv de o perioadă mai mare de 5 ani, s-a înregistrat o creştere progresivă a numărului posturilor vacante din DGAF de la 18,6% la 42% în prezent, față de totalul posturilor alocate acestei structuri”, motivează Finanțele.


Soluția propusă este încadrarea personalului DGAF în cadrul general aplicabil funcționarilor publici, dând posibilitatea Agenției Naționale de Administrare Fiscală să atragă funcționari publici potriviți activității de antifraudă fiscală și care au dovedit de-a lungul carierei, prin rezultatele obținute și respectarea principiilor de integritate, că pot ajuta la o mai bună colectare a veniturilor la bugetul general consolidat.

Se propune aşadar ”transformarea de urgență a funcțiilor publice specifice din cadrul DGAF în funcții publice generale care să asigure redistribuirea personalului specializat în mod fluent și fără barierele impuse inerent de <<funcția specifică>>.

Astfel, Agenția Națională de Administrare Fiscală va avea posibilitatea să ocupe funcțiile publice din cadrul Direcției generale antifraudă fiscală și prin alte modalități prevăzute de lege, decât recrutarea (de exemplu, prin transfer, mutare definitivă).

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: