fbpx

La obiect

Inflația anuală a urcat la 3,75% – influențe negative conjuncturale pe toată linia

Inflația anuală a urcat la 3,75% conform datelor publicate de INS, după ce prețurile s-au majorat în luna aprilie 2021 cu 0,53% iar efectul de… Mai mult

11.06.2021

La obiect

Falanga noastră din Bruxelles. Incredibil de slaba reprezentare a României în instituțiile UE

„Nu există niciun cetățean român care să ocupe o funcție de conducere în calitate de director general, în timp ce prezența cetățenilor români în alte… Mai mult

09.06.2021

Analiză

Joe Biden vine în Europa – lunga listă a defectelor de reparat în relația transatlantică

Președintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, începe miercuri, în Europa, primul său turneu în străinătate – o săptămână plină, cu vizite în Marea Britanie,… Mai mult

09.06.2021

La obiect

Deficitul comercial trece de 7 Miliarde de euro (3% din PIB) după doar 4 luni din an. Peste un miliard deficit vine numai din alimente

Deficitul comercial pe aprilie 2021 s-a redus la 1,73 miliarde euro, potrivit datelor comunicate de INS. Semnificativ sub valoarea record din luna precedentă (2,25 miliarde… Mai mult

09.06.2021

Megaplanul de dezvoltare a infrastructurii – megaafacere pentru vecini: România trebuie să importe 1,8 milioane de tone de bitum

de Razvan Diaconu , Adrian N. Ionescu 13.9.2020

Marele plan de relansare a României pentru următorul deceniu pune în centru investițiilor infrastructura de transport, cu o alocare de 60% din suma totală. Pe lângă banii din mecanismul european de relansare, mai există fondurile europene pentru infrastructură și banii din bugetul național.

Cu cât planul de dezvoltare e mai amplu, cu atât importurile sunt mai mari: din necesarul actual de bitum asfaltic, România își produce doar 20%: tot necesarul pentru megaplanul de autostrăzi al viitorului deceniu va fi important de la vecini. 

3.000 de km de autostradă = 1,8 milioane tone de bitum

Planurile guvernamentale vorbesc de realizarea a 3.000 de km de autostradă în următorii 10 ani – potrivit Planului oficial de relansare a României pentru viitorul deceniu (un LINK-AICI) .
Cei 3.000 de km de autostradă trebuie asfaltați și doar pentru asta este nevoie de 1.800.000 de tone de bitum.

România produce anual  în acest moment nici 10% din această cantitate. Restul, ca să avem autostrăzi, trebuie importat.

Necesarul de bitum calculat de industrie

Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) a pus la dispoziția cursdeguvernare.ro evaluarea consumului de bitum pentru 1 kilometru de autostradă realizată în baza normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor.

Din calculele realizate de ARCA rezultă un consum de 10.200 tone de mixturi asfaltice per kilometru de autostradă (covoarele asfaltice prevăzute în sistemele rutiere pentru autostrăzi sunt compuse din 3 straturi – de bază, de legătură și de uzură) , iar pentru bitumul conținut în aceste mixturi un consum de cca 500 – 600 tone de bitum pentru 1 km de autostradă.

Asta înseamnă că pentru cei 3.000 de km noi de autostradă vom avea nevoie de 1,8 milioane de tone de bitum.

La asta se adaugă nevoile curente (necesarul pentru refacerea anuală de covoare asfaltice din localități sau în rețeaua existentă de drumuri naționale) care, potrivit specialiștilor, se ridică la 500.000 tone anual.

Un singur producător – care acoperă doar 20% din necesarul curent, fără investițiile din Planul de relansare

Bitumul natural, impregnat cu nisip, se exploatează în România în Bihor și în Prahova.

Bitumul se obține și pe cale artificială, prin oxidarea deșeurilor rămase după distilarea petrolului din combustibilul rezultat în urma distilării primare a țițeiului de înaltă calitate.

Singura companie care mai face asta în România este Rompetrol Rafinare (parte a KMG International, fost Rompetrol Group), la Rafinăria Vega din Ploieşti. Celelalte companii care mai produceau bitum – Arpechim și Suplacu de Barcău – au fost închise.

Producția anuală internă de bitum, potrivit experților din domeniu consultați de cursdeguvernare.ro, este de 120.000 de tone din necesarul anual pentru lucrările curente, de 500.000 de tone. 

Planul strategic românesc – veste bună pentru Ungaria, Polonia, Serbia și Bulgaria

În rezumat:

  • producția anuală de bitum a României este de 120.000 tone
  • necesarul de consum în infrastructura rutieră este în acest moment de 500.000 tone anual.
  • începerea marelui program de realizare a infrastructurii va necesita încă un surplul de circa 200.000 de tone anual.

Teoretic, după lansarea programului de construcție al celor 3.000 de km de autostrăzi, nevoile de bitum vor crește cu 200.000 tone anual.

Asta înseamnă un total de 700.000 tone, din care producția internă poate acoperi 120.000 tone.

Diferența – 580.000 tone anual – se va acoperi din import. Cine sunt importatorii de bitum:

  • Grupul polonez PKN Orlen (care nu este producător de petrol) acoperă astăzi cel puţin 25% din cererea românească, potrivit informaţiilor de piaţă.
  • Grupul maghiar MOL, care nici el nu este producător de petrol, asigură în jur de 20% din importuri.
  • Importuri de bitum mai vin în România pe filieră rusească: din Serbia, de la filiala Gaprom, şi din Bulgaria, de la cea a Lukoil.
  • OMV Petrom (SNP) a renunțat la producția de bitum și şi-a vândut cea mai mare parte a activelor de la Arpechim Pitești, iar acum revinde bitum cumpărat de la filialele OMV din afara țării, în special din Ungaria.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.9.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Video / 7 lucruri despre CRONICI spuse de 7 cititori de top în 3 minute

Redacţia

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini… Mai mult

Stiri

Ajutoare de urgență pentru gospodăriile inundate – procedură simplificată

Vladimir Ionescu

Premierul Florin Cîţu a anunțat duminică, la o videoconferinţă cu prefecţii, că se lucrează la o procedură simplificată de acordare a ajutoarelor de urgență destinate… Mai mult

Stiri

Ilie Bolojan: Instituțiile publice, gândite ca o bază de angajări – am dat afară 60 din 80 și fac exact aceleași lucruri cu 20 de oameni

Vladimir Ionescu

Instituţiile publice au fost gândite “să fie o bază de angajări”, astfel încât au ajuns să fie supraîncărcate cu personal și cu salarii foarte mari,… Mai mult

Stiri

Atenție la ”V”: Economia – și România odată cu ea – își revine la valoarea din 2019, dar la o cu totul altă calitate. Au apărut CRONICILE 90 – titlurile și autorii

Redacţia

Nr. 90 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 18 sunt alocate unei serii de analize care focalizează pe… Mai mult

Europa

Peste 300 de cazuri înregistrate la Parchetul European, în primele 2 săptămâni de funcționare

Iulian Soare

Parchetul European a înregistrat peste de 300 de cazuri în primele două săptămâni de funcționare, a declarat procurorul șef al instituției, Laura Codruța Kovesi, într-un… Mai mult

Stiri

Circuite turistice cu trenuri în regim charter închiriate de la CFR Călători

Vladimir Ionescu

CFR Călători ar putea închiria trenuri în regim charter pentru organizarea unor circuite turistice, la propunerea Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). “Transportul cu… Mai mult

Stiri

Personalul medical nevaccinat ar putea fi obligat să se testeze periodic anti-Covid, pe proprii bani – ministrul Sănătății

Vladimir Ionescu

Personalul medical care nu se vaccinează ar putea fi obligat să facă periodic teste anti-Covid, din fonduri proprii, pentru a respecta în felul acesta dreptul… Mai mult