fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Scăderea exporturilor a fost dublă față de cea a importurilor în august: Deficitul comercial la 8 luni – 11,5 miliarde de euro

Deficitul balanței comerciale a urcat la circa 11,5 miliarde de euro după primele opt luni ale anului ( 5,3% din PIB estimat pentru anul în… Mai mult

12.10.2020

La obiect

Diminuarea PIB pe S1, ajustată de la -4,7 la -4,5%. Scăderea producției industriale, principalul factor

INS a anunțat un rezultat de -4,5% al PIB pe S1 2020, deși a recalculat în jos rezultatul pe T2 cu circa 1,1 miliarde lei.… Mai mult

11.10.2020

La obiect

Paradox românesc pe piața asigurărilor de catastrofă: O comparație cu celelalte state UE la eficiența obligativității

România este printre puținele țări din Europa în care asigurarea locuințelor este obligatorie. Cu toate astea, doar una din cinci locuințe deține o asigurare împotriva… Mai mult

11.10.2020

Evenimentul

Acord semnat la Washington: un consorțiu de firme din SUA, România, Canada, Franța va dezvolta proiectul nuclear Cernavodă

Secretarul pentru Energie din SUA, Dan Brouillette, și ministrul român al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Virgil Popescu, au parafat vineri un proiect de… Mai mult

09.10.2020

Megaplanul de dezvoltare a infrastructurii – megaafacere pentru vecini: România trebuie să importe 1,8 milioane de tone de bitum

de Razvan Diaconu , Adrian N. Ionescu 13.9.2020

Marele plan de relansare a României pentru următorul deceniu pune în centru investițiilor infrastructura de transport, cu o alocare de 60% din suma totală. Pe lângă banii din mecanismul european de relansare, mai există fondurile europene pentru infrastructură și banii din bugetul național.

Cu cât planul de dezvoltare e mai amplu, cu atât importurile sunt mai mari: din necesarul actual de bitum asfaltic, România își produce doar 20%: tot necesarul pentru megaplanul de autostrăzi al viitorului deceniu va fi important de la vecini. 

3.000 de km de autostradă = 1,8 milioane tone de bitum

Planurile guvernamentale vorbesc de realizarea a 3.000 de km de autostradă în următorii 10 ani – potrivit Planului oficial de relansare a României pentru viitorul deceniu (un LINK-AICI) .
Cei 3.000 de km de autostradă trebuie asfaltați și doar pentru asta este nevoie de 1.800.000 de tone de bitum.

România produce anual  în acest moment nici 10% din această cantitate. Restul, ca să avem autostrăzi, trebuie importat.

Necesarul de bitum calculat de industrie

Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi (ARCA) a pus la dispoziția cursdeguvernare.ro evaluarea consumului de bitum pentru 1 kilometru de autostradă realizată în baza normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor.

Din calculele realizate de ARCA rezultă un consum de 10.200 tone de mixturi asfaltice per kilometru de autostradă (covoarele asfaltice prevăzute în sistemele rutiere pentru autostrăzi sunt compuse din 3 straturi – de bază, de legătură și de uzură) , iar pentru bitumul conținut în aceste mixturi un consum de cca 500 – 600 tone de bitum pentru 1 km de autostradă.

Asta înseamnă că pentru cei 3.000 de km noi de autostradă vom avea nevoie de 1,8 milioane de tone de bitum.

La asta se adaugă nevoile curente (necesarul pentru refacerea anuală de covoare asfaltice din localități sau în rețeaua existentă de drumuri naționale) care, potrivit specialiștilor, se ridică la 500.000 tone anual.

Un singur producător – care acoperă doar 20% din necesarul curent, fără investițiile din Planul de relansare

Bitumul natural, impregnat cu nisip, se exploatează în România în Bihor și în Prahova.

Bitumul se obține și pe cale artificială, prin oxidarea deșeurilor rămase după distilarea petrolului din combustibilul rezultat în urma distilării primare a țițeiului de înaltă calitate.

Singura companie care mai face asta în România este Rompetrol Rafinare (parte a KMG International, fost Rompetrol Group), la Rafinăria Vega din Ploieşti. Celelalte companii care mai produceau bitum – Arpechim și Suplacu de Barcău – au fost închise.

Producția anuală internă de bitum, potrivit experților din domeniu consultați de cursdeguvernare.ro, este de 120.000 de tone din necesarul anual pentru lucrările curente, de 500.000 de tone. 

Planul strategic românesc – veste bună pentru Ungaria, Polonia, Serbia și Bulgaria

În rezumat:

  • producția anuală de bitum a României este de 120.000 tone
  • necesarul de consum în infrastructura rutieră este în acest moment de 500.000 tone anual.
  • începerea marelui program de realizare a infrastructurii va necesita încă un surplul de circa 200.000 de tone anual.

Teoretic, după lansarea programului de construcție al celor 3.000 de km de autostrăzi, nevoile de bitum vor crește cu 200.000 tone anual.

Asta înseamnă un total de 700.000 tone, din care producția internă poate acoperi 120.000 tone.

Diferența – 580.000 tone anual – se va acoperi din import. Cine sunt importatorii de bitum:

  • Grupul polonez PKN Orlen (care nu este producător de petrol) acoperă astăzi cel puţin 25% din cererea românească, potrivit informaţiilor de piaţă.
  • Grupul maghiar MOL, care nici el nu este producător de petrol, asigură în jur de 20% din importuri.
  • Importuri de bitum mai vin în România pe filieră rusească: din Serbia, de la filiala Gaprom, şi din Bulgaria, de la cea a Lukoil.
  • OMV Petrom (SNP) a renunțat la producția de bitum și şi-a vândut cea mai mare parte a activelor de la Arpechim Pitești, iar acum revinde bitum cumpărat de la filialele OMV din afara țării, în special din Ungaria.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.9.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Și Cluj-Napoca intră în scenariul roșu; județul Alba, primul care a depășit incidența de 3 cazuri Covid la 1.000 de locuitori

Vladimir Ionescu

Cluj-Napoca, al doilea oraș al României ca populație intră din noaptea de marți spre miercuri pe codul roșu al restricțiilor anti-coronavirus. La fel ca și… Mai mult

Stiri

Florin Iordache, ales de Parlament președinte al Consiliului legislativ

Razvan Diaconu

Deputatul PSD Florin Iordache a fost votat marți de Parlament în funcția de președinte al Consiliului legislativ. Pentru numire au votat 185 de deputați și… Mai mult

Stiri

Rusia acuză SUA că orchestrează o revoluţie în Republica Moldova

Razvan Diaconu

Serviciului de Informaţii Externe al Federaţiei Ruse a acuzat marţi SUA că vor să instige la o revoluţie în Republica Moldova, în contextul alegerilor prezidenţiale… Mai mult

Europa

Vânzarea de cetățenii – Comisia Europeană a declanșat procedura de infringement împotriva Maltei și Ciprului

Iulian Soare

Comisia Europeană a lansat marți procedura de infringement împotriva Ciprului și Maltei, prin emiterea de scrisori de punere în întârziere cu privire la sistemele de… Mai mult

Stiri

Conferința națională RBL: Face to face cu viitorul

Advertor Point

Lumea, așa cum o știam, a suferit transformări majore! Suntem înconjurați de incertitudine și volatilitate. Avem însă la dispoziție instrumente și ancore care să ne… Mai mult

Stiri

DNA a cerut ridicarea imunității lui Nicolae Bănicioiu – acuzațiile: luare de mită, trafic de influență

Vladimir Ionescu

DNA anunță că a solicitat Parlamentului ridicarea imunității unui deputat acuzat de trafic de influență și luare de mită în formă continuată, în perioada în… Mai mult

Stiri

NATO va construi un centru spațial în Ramstein, Germania

Razvan Diaconu

Statele membre NATO urmează să anunțe joi construirea unui nou centru spațial, în Germania, transmite Deutsche Welle. Din această bază vor fi monitorizați și, ulterior,… Mai mult