miercuri

27 martie, 2024

31 martie, 2014

Ministerul Dezvoltării Regionale va prelua, de la Ministerul Agriculturii, partea care se referă la proiectele privind infrastrutura locală din viitorul plan de dezvoltare rurală.

Astfel, Ministerul Dezvoltării va fi, conform declaraţiilor făcute pentru cursdeguvernare.ro de către surse guvernamentale, un organism intermediar pentru fondurile de la agricultură destinate infrastructurii locale (va fi organismul care evaluează proiectele depuse spre finanţare).

Pentru acest tip de proiecte, autoritatea de management (care verifică şi aprobă decontările) va rămâne, în continuare, Ministerul Agriculturii.


Legat de arhitectura instituţională privind gestionarea fondurilor europene în perioada 2014-2020, sistemul a fost gândit iniţial ca resursele financiare europene să fie în administrarea a două ministere: cel al Fondurilor Europene, pentru banii prin politica de coeziune, şi cel al Agriculturii, pentru banii destinaţi acestui domeniu.

(Citiți și: ”Misterele Bugetului 2014 / Legea care împarte miliardele cu pixul unui singur om”)

Acum, potrivit documentelor oficiale (Acordul de Parteneriat 2014-2020), gestionarea fondurilor europene în România va cădea în sarcina a trei ministere. Adăugat la ideea iniţială a fost Ministerul Dezvoltării Regionale, care va gestiona în următorii şase ani cel puţin 6,85 de miliarde de euro.

La Ministerul Dezvoltării vor fi autorităţile de management pentru Programul Operaţional Regional- căruia îi sunt alocate 6,47 miliarde de euro- şi pentru Programul Operaţional Capacitate Administrativă- în valoare de 0,38 de miliarde de euro.

Tot de către ministerul condus de Liviu Dragnea va fi gestionat şi Programul de Cooperare Transfrontalieră, ale cărui alocări nu sunt încă stabilite.

Cadastrul, o miză de 500 milioane de euro


În subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a fost trecută acum 10 zile şi Autoritatea Naţională de cadastru şi Publicitate Imobiliară (ANCPI). Instituţia, care de la înfiinţare a fost în subordinea Ministerului Agriculturii, fusese preluată de Ministerul Dezvoltării sub mandatul Elenei Udrea, ulterior trecută la SGG, în prima şedinţă a USL din mai 2012. Transferul la Ministerul Dezvoltării, condus acum la Liviu Dragnea, s-a făcut pe 23 martie, prin Ordonanţă de Urgenţă. În 2011, se estima că va fi nevoie de 500 de milioane de euro pentru realizarea Cadastrului general la nivel naţional.

Suplimentări în anul electoral

Ministerul Dezvoltării este unul dintre cei mai importanţi ordonatori de credite din Guvernul României, care a primit prin Bugetul de Stat cu 45% mai mult decât anul trecut, adică 4,538 miliarde lei (aproximativ 1 miliard de euro).

Prin intermediul acestui minister se desfăşoară, de exemplu, Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL), care are la dispoziţie, prin Bugetul de Stat, aproape 300 milioane de euro destinaţi administraţiilor locale. Acestea primesc în 2014 cu 1,2 miliarde de lei mai mult faţă de 2013.

Fondurile alocate Programului de reabilitare termică a locuinţelor şi Programului Naţional de Dezvoltare Locală au crescut de peste patru ori : de la 378 de milioane de lei în 2013, la aproape 1,6 miliarde de lei în 2014.

Banii primiţi de ministerul vicepremierului Dragnea vor fi împărţiţi astfel:

  • Subprogramul Modernizarea satului românesc. Sumele alocate sunt de patru ori mai mari decât cele din 2013: cresc de la 199,39 milioane în 2013, la 800 de milioane în 2014.
  • Subprogramul „Regenerarea urbană a municipiilor şi oraşelor”. Este prevăzut în bugetul 2014 cu un total de 200 de milioane de lei, ceea ce reprezintă o creştere de aproape nouă ori faţă de cele 23 de milioane acordate subprogramului anul trecut.
  • Subprogramul „Infrastructură la nivel judeţean”. Fondurile alocate acestui subprogram, în 2014, sunt de peste 6 ori mai mari decât în anul 2013 – 500 de milioane, comparativ cu 77,7 milioane de lei.

Programului pentru construcţii de locuinţe şi săli de sport îi revin şi lui sume mai mari – 30 de milioane de lei, în loc de 19,8 milioane de lei.

Destinaţia banilor se stabileşte de către Liviu Dragnea, potrivit Ordonanţei de Urgenţă pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, din 10 aprilie 2013, care abroga Legea PNDI-ului concepută de Elena Udrea. Vicepremierul, spune OUG din 2013, este cel care întocmeşte şi aprobă, prin ordin al ministrului, repartizarea sumelor pentru program, pe judeţe, pe fiecare subprogram şi pe domenii specifice.

Un alt exemplu: Megaministerul Economiei – Ministerele îşi transferă decizia pe privatizări ministrului Constantin Niţă

Singurul care poate concura cu Ministerul Dezvoltării, din punct de vedere al fondurilor gestionate, este Ministerul Economiei, condus de Constantin Niţă.

Încă de la începutul mandatului de ministru delegat pentru energie (decembrie 2012), ministrul Niţă a încercat permanent să obţină influenţă decizională. Constantin Niţă a scos departamenul pe care l-a condus de sub autoritatea ministrului economiei, la vremea respectivă postul fiind ocupat de Varujan Vosganian. Ministrul delegat a obţinut dreptul de semnătură pentru activitatea Departamentului pentru energie. Ulterior, a reuşit să obţină şi dreptul de a avea iniţiativă legislativă, ceea ce înseamnă că a obţinut toate drepturile unui ministru plin, chiar dacă titulatura sa rămăsese de ministru delegat.

La investirea cabinetului Ponta 3, Constantin Niţă a devenit ministru plin al Economiei. Din această poziţie a anulat drepturile obţinute de el pentru ministrul delegat pentru energie. În plus, o Ordonanţă de urgenţă vizând înfiinţarea unui Departament pentru privatizarea participaţiilor statului se află în acest moment în dezbatere publică.

Înfiinţarea acestui departament, intitulat pentru Privatizare și Administrarea Participaţiilor Statului” (DPAPS) se va face prin reorganizarea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI).

Noul departament va prelua şi atribuţiile structurii din Departamentul pentru Energie care se ocupă cu privatizarea companiilor din acest domeniu, dar şi atribuţiile structurilor care se ocupă cu privatizarea în Ministerul Agriculturii, în Ministerul pentru Societate Informaţională şi în Ministerul Transporturilor. Aceasta înseamnă că, dacă ordsonanţa va fi adoptată în şedinţă de guvern, noul Departament de privatizare de la Ministerul Economiei se va putea ocupa de privatizarea CFR Marfă, de exemplu, jucând rolul vechiului Fond al Proprietății de Stat.

Pe lângă activităţile de privatizare a companiilor de stat sau a participaţiilor minoritare ale statului la diverse firme private, DPAPS va avea atribuţii în monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare.

De asemenea poate decide lichidarea, înfiinţarea sau majorarea capitalul unor companii la care statul are statut de acţionar.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

”În ultima perioadă, auzim – îndeosebi din partea mediului de

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: