Consilul Investitorilor Străini (FIC) salută adoptarea Master Planului General de Transport însă transmite public: ”Acesta este o etapă importantă în dezvoltarea viitoare a infrastructurii, care poată să asigure țării o dezvoltare pe termen lung, însă autoritățile și partidele politice trebuie să fie conștiente că este doar un prim pas.”
Următorul pas, transmite un comunicat FIC, ”de fapt unul foarte important, îl reprezintă stabilirea unor priorități în cadrul Master Planului”.
În comunicatul FIC se spune:
Autoritățile trebuie să decidă care sunt proiectele pe care se vor concentra în următorii 3-5 ani, să asigure capacitatea administrativă și finanțarea pentru a le putea duce la bun sfârșit fără întârzieri.
În plus, Guvernul, partidele și celelalte instituții implicate în dezvoltarea infrastructurii trebuie să fie conștiente că fondurile europene, chiar și la o rată a absorbției de 100%, nu vor fi suficiente pentru implementarea acestui plan ambițios.
Statul trebuie să pună la bătaie bani din bugetul de investiții publice și în același timp, să atragă finanțări private acolo unde este posibil. Pe termen mediu este necesar ca România să câștige expertiză în derularea proiectelor public-private pentru acele proiecte care au viabilitate economică, sau acolo unde fondurile europene nu sunt disponibile.
Ministerul Finanțelor Publice va trebui să gândească un cadru de bugetare multianuală, dacă nu pentru tot Master Planul, cel puțin pentru cele mai mari și mai complexe proiecte. Ar fi utilă de asemenea, finanțarea acestor proiecte printr-un buget de investiții (CAPEX), pentru că vorbim de active fixe care produc efecte pe termen lung.
Restructurea CNADNR este și ea binevenită. Considerăm că este o idee foarte bună ca entitatea responsabilă de întreținerea infrastructurii și cea care se ocupă de investiții și de implementarea Master Planului să fie diferite. O companie dedicată investițiilor va crește eficiența acestora dacă:
- Are un cadru bun de guvernanță corporativă, care asigură un management de calitate; noua companie ar trebui să intre sub incidența Legii 111/2016 privind guvernanța corporativă.
- Va fi ferită de orice ingerințe politice și singura preocupare a managementului va fi recrutarea de personal specializat și implementarea cât mai rapidă a proiectelor la un raport bun preț-calitate.
- Restructurarea CNADNR va fi făcută în așa fel încât să fie evitate întârzieri la proiectele care se află în derulare; o sugestie pentru o tranziție fără probleme ar fi un „task force” condus de unul dintre Viceprim miniștrii din care să facă parte Ministrul Finanțelor Publice, Ministrul Transporturilor, Ministru Fondurilor Europene și Ministrul Mediului care să asigure continuitatea
în ceea ce privește finanțările, prioritizarea și studiile de fezabilitate.
Din punctul de vedere al FIC, infrastructura este esențială pentru dezvoltarea economică a țării și unul dintre pilonii pe care trebuie să se concentreze România dacă vrea să devină una dintre primele zece economii ale Uniunii Europene. FIC a vorbit și va vorbi pe larg despre acest subiect în cadrul campaniei publice VAURMA.RO.
Conform ultimului raport privind competitivitatea Forumului Economic Mondial, România se află pe locul 72 din 139 de țări în ceea ce privește calitatea infrastructurii sale de transport.
Accelerarea investițiilor în infrastructură este esențială pentru creșterea competitivității, iar România a făcut pași importanți în această direcție și are un plan bine pus la punct. Tot ceea ce rămâne este să transforme hârtia în asfalt.”