La începutul lunii februarie Guvernul a fost pe punctul să adopte un proiect de Ordonanță de Urgență, care să promoveze pachetul de măsuri menit să îmbunătățească sistemul fiscal și să crească rata de colectare a veniturilor bugetare.
Dintre măsurile prevăzute în proiectul de Ordonanță, plafonarea plăților în numerar între persoanele juridice și fizice, dar și plafonarea comisioanelor la plata cu cardul au fost transferate în proiecte de lege, aflate în dezbatere publică.
Actele normative vor fi supuse aprobării Parlamentului, pe considerentul că sunt prevederi de interes general și nu doar pentru persoanele juridice. Restul măsurilor au rămas în așteptare datorită instabilității politice din ultimele săptămâni.
Măsurile pentru Mediul de afaceri: Fluidizarea rambursării TVA, problema popririi conturilor, calculul penalităților
Fluidizarea rambursărilor de TVA.
Pentru fluidizarea rambursărilor de TVA, subiect pentru care Guvernul a fost criticat de reprezentanții FMI, au fost create două paliere valorice.
- Pentru rambursările cu control ulterior a fost majorat plafonul valoric al deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare de la 10.000 lei la 20.000 lei
- A fost creat un al doilea palier valoric, între 20.000 lei şi 65.000 lei, în cadrul căruia rambursarea este facută cu control ulterior, dacă se optează pentru certificarea deconturilor de către un consultant fiscal
- Contribuabilii nou înfiinţaţi nu mai sunt supuși inspecţiei fiscale anticipate pentru rambursarea TVA, întrucât urmează să fie supuşi procedurii generale descrise mai sus, faţă de reglementarea actuală care îi clasifică a priori în categoria celor cu risc fiscal ridicat.
La aprecierea organului fiscal, poprirea se va face la 15 zile de la somație
Reducerea dobânzilor de întârziere de la 0,04% la 0,02%
Compensarea creanțelor
Măsurile pentru creșterea colectării la bugete: De la declararea voluntară, la casele de marcat racordate la ANAF
Stimularea declarării voluntare a obligațiilor fiscale
Introducerea penalităţilor pentru nedeclararea sau subdeclararea obligaţiilor fiscale ca urmare a vinovăţiei contribuabilului
Introducerea caselor de marcat cu jurnale electronice, conectata la ANAF
Monitorizarea şi supravegherea caselor de marcat şi imprimantelor fiscale, prin logarea acestora la un sistem informatic gestionat de ANAF.
Declararea detaliată a facturilor emise şi primite
Implementarea declaraţiei 394 la nivel de factură emisă/primită şi nu cumulat pentru fiecare beneficiar/furnizor/prestator