vineri

19 aprilie, 2024

30 noiembrie, 2020

Comisia Europeană urmează să propună un set de obiective specifice modurilor diferite de transport din Europa, una dintre recomandări fiind aducerea ”pe poziții de egalitate” a transportului rutier de marfă cu cel  feroviar și navigabil.

Mai exact, e vorba de a reduce considerabil, în viitorul apropiat, volumul de marfă transportată pe căi rutiere și de a crește volumul de marfă transportată pe calea ferată și pe căi navigabile interne.

Pentru a atinge acest obiectiv, mai ales că anul 2021 este Anul european al transportului feroviar, europarlamentarul PPE Marian Jean Marinescu anunță că grupul său politic are în lucru o serie de documente de poziție defalcate pe fiecare mod de transport în parte dar și o foaie de parcurs legislativă.


Toate acestea sunt o continuare a documentului de poziție ”Mobilitate și Transport până și după 2030”, adoptat de PPE în luna octombrie.

Marian Jean Marinescu, care este coordonator al PPE pe politica europeană de transport, consideră că 2021 nu ar trebui să fie un an pentru evenimente și marketing, ci pentru investiții în infrastructura învechită, pentru îmbunătățirea cooperării europene, pentru eliminarea măsurilor protecționiste și pentru promovarea și susținerea profesiei feroviare.

*

La preluarea mandatului în decembrie 2019, președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen a prezentat Pactul ecologic european, un proiect ambițios prin care Uniunea Europeană își propune să atingă neutralitatea climatică până în 2050.


Efortul de reducere a poluării va fi preluat mai mult sau mai puțin de toate domeniile economice însă, sectorul transporturilor joacă un rol important deoarece generează un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră. Pentru acest domeniu este necesară reducerea cu 90% e emisiilor, astfel încât în 2050 UE să poată atinge neutralitatea climatică. În ce privește fiecare tip de transport în parte, evident că situația este diferită. De exemplu, transportul rutier poluează considerabil mai mult decât cel feroviar sau fluvial.

Tocmai pentru că este nevoie de o abordare diferențiată pe fiecare tip de transport în parte, Comisia Europeană urmează să vină în curând cu o strategie privind mobilitatea durabilă și inteligentă, care să avanseze propuneri specifice modurilor diferite de transport.

Din ce se știe până acum, una dintre propuneri vizează transferul unei părți considerabile din cele 75% de procente de marfă transportată rutier către transportul pe calea feroviară și cel pe căile navigabile interioare.

Își propune Comisia Europeană să aducă transportul feroviar de marfă pe poziții de egalitate cu cel rutier? 

Transportul feroviar devine o opțiune tot mai preferată pentru că este un mod de transport care poluează foarte puțin comparabil cu celelalte și în plus, este și eficient energetic. Din datele pentru anul 2016 reiese că transportul feroviar a generat doar 0,5% din emisiile totale produse de sectorul transporturi și are nevoie de doar 2% din consumul de energie al acestui sector.

Dar, și aici intervine marea problemă, calea ferată a preluat doar 11.3 %, din totalul de mărfuri transportate în anul 2017 pe toate tipurile de transport și doar 6,8% din transportul de călători.

Lucrurile stau și mai rău dacă ne uităm la trendul pe 10 ani, cel dintre anii 2007 și 2016, de data aceasta doar pe tipurile de transport terestre. Creșterea transportului feroviar pentru călători este nesemnificativă, de la 7% la 7,6% în cei 10 ani amintiți mai sus. În schimb, transportul feroviar de marfă a scăzut până la 16,65% în 2017, după ce în anul 2011 crescuse la 19%.

În plus, transportul de marfă pe căile navigabile are o contribuție mult mai mică decât cel feroviar, în anul 2017 acesta fiind de doar 3,9% din totalul mărfurilor transportate.

Dacă ne uităm la cifrele de mai sus și traducem această declarație de intenție a Comisiei – transferul unei părți considerabile din cele 75% de procente de marfă transportată rutier către feroviar și navigabil – drept o înjumătățire a procentelor transportului rutier, rezultă că va fi necesară o creștere cu aproximativ 37,5% a volumului de marfă transportată feroviar și fluvial. În acest scenariu de calcul, ne putem gândi că intenția Comisiei este să ajungă la un procent de peste 50% din totalul de marfă, care să fie transportat pe căile ferate și navigabile interioare. Iar asta echivalează practic cu aducerea pe poziții de egalitate a transportului rutier de marfă cu cel  feroviar și navigabil.

Cât de realist este obiectivul Comisiei și mai ales, cum ajungem acolo?

Europarlamentul Marian-Jean Marinescu, coordonatorul PPE pentru politica europeană de transport consideră că în tot ceea ce ține de Pactul ecologic, Comisia Europeană mai întâi a fixat obiective foarte ambițioase și abia acum începe să se gândească cum le putem atinge, iar transporturile nu sunt o excepție.

”În discursul referitor la Starea Uniunii Europene, transporturile au fost identificate ca fiind unul dintre domeniile cu mari emisii de dioxid de carbon. Transportul stă la baza dezvoltării economice și pentru a reduce emisiile și a păstra, în același timp, competitivitatea economiei europene avem foarte multe de făcut și cu mare grijă. De exemplu, în acest moment ni se cere să mutăm transportul de marfă rutier pe calea ferată. Eu sunt de acord, dar mai întâi trebuie să dezvoltăm calea ferată. Ni se cere și să mutăm transportul de pe rutier pe transportul fluvial, dar și aici mai întâi trebuie să dezvoltăm căile navigabile. Se discută foarte mult despre acest lucru, există și un  principiu, adică de fapt o dorință, „shift to rail”, care înseamnă să transferi de pe rutier pe cale ferată. Din păcate, nu s-a întâmplat foarte mult în această direcție. Există și o întreprindere mixtă europeană, public-privat, care are aceeași denumire. Ca să transferi de pe drum pe cale ferată, trebuie să ai cale ferată, în sensul că trebuie să ai o cale ferată modernă și în același timp cu posibilitatea de a transporta marfa foarte rapid, ceea ce nu s-a întâmplat încă la nivelul întregii Europe. Există un sistem automat, un sistem de control a circulației trenului, dar care nu este implementat peste tot, nu este încă interoperabil”, a declarat europarlamentarul Marinescu.

În ce privește viitoarea Strategie pentru mobilitate sustenabilă și inteligentă, coordonatul PPE pentru transport ne-a explicat care este propunerea grupului politic din care face parte: ”Pregătim în grupul PPE o serie de documente de poziție defalcate pe fiecare mod de transport în parte. La începutul lunii decembrie Comisia Europeană va comunica Strategia de mobilitate sustenabilă și inteligentă, care va fi urmată de celelalte propuneri referitoare la combustibilii alternativi și sistemele de comerț cu emisii pentru sectoarele maritim și rutier. Prin urmare, coagulăm acum un document de poziție pentru a avea o voce cât mai unită și mai puternică vis-a-vis de propunerea Comisiei. Grupul PPE a adoptat deja un document de poziție care înglobează toate modurile de transport, iar acum dorim să detaliem o foaie de parcurs legislativă. Deja am avut consultări cu reprezentanții producătorilor de autovehicule. Am avut de asemenea o consultare cu reprezentanții operatorilor fluviali, urmând să avem și cu operatorii din calea ferată și din domeniul maritim”.

2021: Anul European al transportului feroviar – acțiuni de conștientizare sau investiții?

Într-un efort de a aduce mai mult în prim plan transportul feroviar, Comisia Europeană a anunțat că 2021 va fi Anul European al transportului feroviar. Documentul oficial al executivului european definește această acțiune astfel: „Propunerea de a declara 2021 drept „Anul european al căilor ferate” are ca scop promovarea transportului feroviar în conformitate cu obiectivele stipulate în Comunicarea Comisiei privind Pactul ecologic european, inclusiv în ceea ce privește mobilitatea durabilă și inteligentă. Prin intermediul unor proiecte, dezbateri, evenimente, expoziții și inițiative organizate în întreaga Europă, Anul european al căilor ferate va promova transportul feroviar ca mod atractiv și durabil de a circula în întreaga Europă pentru cetățeni, întreprinderi și autorități,….”.

Grupul PPE pare însă să aibă o altă perspectivă asupra obiectivelor și eficienței acestei acțiuni a Comisiei. Marian Marinescu susține poziția PPE și consideră că mai degrabă  ”trebuie să folosim anul 2021 nu pentru evenimente și marketing, ci pentru investiții în infrastructura învechită, pentru îmbunătățirea cooperării europene și eliminarea măsurilor protecționiste. În plus, considerăm că trebuie să ne concentrăm și pe promovarea și susținerea profesiei feroviare. Conducătorii de trenuri care lucrează la conexiuni transfrontaliere trebuie să vorbească și să scrie la un nivel foarte bun în limbile naționale respective. Transportul rutier și aerian nu se confruntă cu astfel de dispoziții discriminatorii. De aceea susțin instituirea limbii engleze ca a doua limbă comună în sectorul feroviar, lucru care va contribui la competitivitatea lucrătorilor din sectorul feroviar.”

În concluzie, europarlamentarul PPE susține că ” Noul Pact ecologic poate fi o șansă pentru transportul feroviar, dar trebuie să fim realiști cu obiectivele și cu foaia de parcurs până acolo. Trebuie să fim foarte atenți cât de realiste sunt obiectivele pe care ni le asumăm și mai ales ce măsuri propunem pentru a atinge aceste ținte. De fapt, cred că procesul trebuia să fie exact invers. Să avem studii de impact, în baza acestora să vedem cât de mult și cum putem îmbunătăți și abia apoi să fixăm obiectivele”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: