sâmbătă

2 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

29 martie, 2021

 

Managerii din întreaga economie se așteaptă la creșterea prețurilor până în luna mai, în diferite proporții, potrivit rezultatelor sondajului  Institutului Național de Statistică (INS) publicate luni.

Managerii din construcții și, mai ales, din comerțul cu amănuntul se așteaptă la o creștere susținută a prețurilor, în timp ce doar cei din urmă prevăd o creștere pe măsură a activității, iar cei din celelalte sectoare (cu excepția serviciilor) estimează o „creștere moderată”, potrivit metodologiei de interpretare a răspunsurilor folosită de INS.


Moderată va fi și creșterea activității din industria prelucrătoare, dar nu se vor mai face angajări până în luna mai, ci dimpotrivă, cum nici în servicii nu va crește numărul salariaților.

Sectorul serviciilor rămâne un caz special, în care cererea de servicii (estimată prin cifra de afaceri) va cunoaşte o scădere moderată până în luna mai, iar soldul conjunctural calculat cu răspunsurile managerilor este negativ -9%.

INS interpretează răspunsurile managerilor la sondaj după metodologia soldului conjunctural procentual, care este diferenţa dintre procentajul celor care au ales varianta pozitivă şi procentajul celor care au indicat varianta negativă.


Sunt folosite următoarele praguri de interpretare a soldurilor conjuncturale:

  • până la ± 5% „relativă stabilitate”;
  • de la ± 6% până la ±15% „creştere moderată”, respectiv „scădere moderată”;
  • de la ±16% până la ± 40% creştere (certă), respectiv scădere;
  • peste ±40% „creştere accentuată”, respectiv „scădere accentuată”.

Ca urmare, așteptările managerilor conduc la următoarele concluzii:

Prețurile vor crește în construcții, dar în comerț de două ori mai substanțial

Cele mai multe așteptări privind creșterea prețurilor sunt cele ale ale managerilor din comerțul cu amănuntul (sold conjunctural de +31%). Așteptările din martie privind creșterea prețurilor sunt mai mult decât duble decât cele exprimate în lunile anterioare.

(Citiți și: „Managerii estimează scăderea activităţii din construcţii, comerţ şi servicii, dar și o creștere a prețurilor”)

În construcţii soldul conjunctural al creșterii prețruilor este de  +17%, iar așteptările pentru industria prelucrătoare sunt moderate (+11%).

Cresc prețurile chiar și în servicii (+3%), unde cererea scade.

Industria prelucrătoare crește firav, pe seama bitumului și a anumitor materiale de construcții

Soldul conjunctural privind activitatea în industria prelucrătoare de 9% (moderat pozitiv) este rezultatul creșterii accentuate (+41% sold conjunctural) a activității de „de fabricare a altor produse din minerale nemetalice”.

Codul CAEN referent include, printre altele, bitumul fabricat în România numai de Rompetrol la Vega Ploiești, vata minerală și materialele izolatoare.

Managerii din sectorul textilele arată un pesimism clar (-18% sold conjunctural).

Pentru numărul de salariaţi se estimează relativă stabilitate, soldul conjunctural fiind de -1%.

Continuă creșterea activității în construcții

Potrivit estimărilor din luna martie 2021, activitatea de construcţii va crește mai susținut (sold conjunctural +23%) decât se așteptau managerii în februarie pentru aprilie (+12%).

Managerii estimează creștere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +8%), în creștere de la „stabilitatea relativă estimată în februarie (+4%).

În comerț activitatea crește moderat, ca și angajările

În sectorul comerţ cu amănuntul managerii au estimat pentru următoarele trei luni, tendinţă de creștere moderată a activităţii economice (sold conjunctural +6%). Volumul comenzilor adresate furnizorilor de mărfuri de către unităţile comerciale va înregistra relativă stabilitate (sold conjunctural +4%).

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Angajatorii prognozează pentru următoarele trei luni creștere moderată a numărului de salariaţi (sold conjunctural +12%).

În schimb, sectorul înregistrează cele mai mari așteptări privind creșterea prețurilor (sold conjunctural +31%).

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: