Analiză

Creşterea costului forţei de muncă, triplă față de creșterea economică și în contradicție cu scăderea productivității muncii

Costul orar al forţei de muncă a crescut în trimestrul III 2019 cu 13,18% faţă de aceeaşi perioadă din 2018, potrivit datelor publicate de INS.… Mai mult

04.12.2019

La obiect

Și o veste bună: „Inflaţia industrială” a scăzut puternic

Indicele preţurilor producţiei industriale (IPPI) a scăzut cu peste patru puncte procentuale pe parcursul ultimelor 12 luni, de la 6,38% în octombrie 2018 la doar… Mai mult

03.12.2019

Chestiunea

Proiectul finlandez: Compromis european pentru Bugetul multianual UE. Cine pierde, cine câștigă – punctele sensibile

Președinția finlandeză a Consiliului UE a finalizat, după lungi negocieri cu statele membre, propunerea unui acord pe marginea următorului Cadru Financiar Multianual al Uniunii. Documentul… Mai mult

03.12.2019

Interviu

Cum conduci și dezvolți un oraș ca Oradea: Interviu Ilie Bolojan. ”Asumă-ți măsurile de dezvoltare, nu pe cele populare”

Doar 2-3 idei din amplul interviu cu Ilie Bolojan, primarul minicipiului Oradea – un oraș în care, dacă ajungi, ai impresia că ești, deja în… Mai mult

03.12.2019

Cronicile

Consiliul Fiscal, despre rectificare: Majorarea veniturilor din TVA și accize este lipsită de fundament

de Razvan Diaconu , 5.9.2018

Consiliul fiscal a anunțat miercuri, în ziua în care Guvernul a adoptat, fără aviz CSAT, proiectul de rectificare bugetară, că consideră ”lipsite de fundament majorările propuse de varianta actualizată a proiectului de rectificare la nivelul  veniturilor din TVA (exclusiv partea ce revine veniturilor aferente schemei de compensare în lanț evaluate la 0,6 mld. lei, respectiv 1,5 mld. lei) și a celor din accize (0,9 mld. lei)”.

Consiliul fiscal mai estimează decalajului probabil de venituri la nivelul agregatelor de TVA și accize la finele anului, apreciind că acestea sunt supraevaluate cumulat cu o sumă situată între 4 și 5 mld. lei.

Ministerul Finanțelor a trimis luni Consiliului fiscal noua variantă de rectificare a bugetului general consolidat pe anul
2018, împreună cu o variantă actualizată a Notei de fundamentare și a proiectului de ordonanță de urgență a Guvernului.

Opinia Consiliului fiscal arată că, în ceea ce privește cheltuielile bugetare, Consiliul fiscal considera, în contextul opiniei cu
privire la propunerea inițială de rectificare a BGC, că dimensiunea cheltuielilor cu bunurile si serviciile era probabil subdimensionată cu circa 0,9 mld. lei, iar cea a cheltuielilor de asistență socială cu circa 1,3 mld. lei (în condițiile menținerii deciziei de achitare a pensiilor înainte de 15 ale lunii).

Propunerea de rectificare actualizată majorează cheltuielile cu bunurile și serviciile cu 0,6 mld. lei, însă nu adresează chestiunea dimensiunii probabil insuficiente a alocării aferente cheltuielilor cu asistența socială.

În concluzie, Consiliul fiscal evaluează în creștere riscurile la adresa țintei de deficit asumate în proiectul de rectificare bugetară, conturându-se, în condițiile păstrării cadrului fiscal bugetar actual, perspectiva unei depășiri a acesteia cu circa 6 mld. lei (comparativ cu perspectiva unei depășiri a țintei de deficit în cuantum de circa 4,2 mld. lei evaluată în contextul primei variante a proiectului de rectificare).

Modificări propuse la nivelul veniturilor și cheltuielilor BGC comparativ cu varianta inițială

Varianta actualizată a proiectului suplimentează veniturile totale estimate ale BGC cu 2,8 mld. lei, din care 0,6 mld. lei provin dintr-o nouă schemă de compensare în lanț a arieratelor către BGC cu impact simetric pe venituri și cheltuieli (așa-numitul swap).

Pe categorii de venituri, sunt suplimentate veniturile din TVA (cu 2,1 mld. lei, în această sumă fiind inclus integral impactul pe venituri al schemei de compensare în lanț mai sus menționate) și cele din accize (cu 0,9 mld. lei). În urma modificărilor operate, agregatele mai sus menționate revin exact la nivelul din bugetul inițial aprobat, în pofida lipsei
unor elemente obiective de natură să justifice o asemenea evoluție.

O majorare de mai mică amploare este operată la nivelul veniturilor nefiscale (+0,26 mld. lei). În fine, sunt diminuate veniturile din taxa pe utilizarea bunurilor, autorizarea bunurilor sau pe desfășurarea de activități cu 0,5 mld. lei, în condițiile majorării restituirilor estimate din taxa auto (înregistrate ca venituri negative).

Cheltuielile totale ale BGC sunt suplimentate în sumă echivalentă (2,8 mld. lei), pe categorii de cheltuieli majorările fiind localizate la nivelul cheltuielilor cu bunurile și serviciile (0,6 mld. lei), altor transferuri (0,14 mld. lei), fondului de rezervă al Guvernului (1 mld. lei) și cheltuielilor de capital (1,06 mld. lei, incluzând aici integral impactul simetric pe cheltuieli al schemei de compensare de tip swap mai sus menționate).

Deficitul bugetar rămâne nemodificat raportat la varianta inițială a proiectului de rectificare. Din perspectiva regulilor fiscale, coordonatele actualizate ale proiectului de rectificare implică majorarea, în raport cu varianta inițială a proiectului de rectificare, a dimensiunii depășirii plafonului cheltuielilor totale ale BGC (exclusiv asistența financiară din partea UE și a altor donatori) definit în legea 269/2017 cu 2,8 mld. lei, până la nivelul de 10,1 mld. lei.

În opinia sa cu privire la prima variantă a proiectului de rectificarea bugetară, având la dispoziție execuția bugetară la 6 luni, Consiliul fiscal aprecia că revizuirile descendente operate la acel moment la nivelul veniturilor din TVA și a celor din accize apăreau drept subdimensionate, fiind probabil ca veniturile totale să fie mai mici cu circa 2 mld. lei decât estimările din proiectul de rectificare (în speță cu 1–1,5 mld. lei în cazul TVA și cu 0,5 –1 mld. lei în cazul accizelor).

Execuția finală la nivelul lunii iulie devenită disponibilă între timp nu conține elemente de natură să determine revizuirea evaluării de atunci.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 5.9.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Compromis pe condițiile de muncă ale transportatorilor. Concesiile făcute de Vestul și Estul UE

Iulian Soare

Negociatorii Parlamentului European şi ai statelor membre au ajuns joi dimineaţa la un preacord pentru reformarea condiţiilor de lucru ale transportatorilor, subiect ce face obiectul… Mai mult

Stiri

Autonomia limitată a regiunilor separatiste din Ucraina a fost extinsă cu 1 an

Iulian Soare

Parlamentul de la Kiev a extins joi, cu un an, reglementarea ce conferă autonomie limitată regiunilor controlate de separatişti din estul ţării. “Statutul special” al… Mai mult

Stiri

Document / Consiliul fiscal consideră că și guvernul PNL supraestimează veniturile din TVA și accize

Razvan Diaconu

Consiliul fiscal consideră că starea bugetului public rămâne foarte încordată având în vedere puținătatea resurselor publice în raport cu presiuni mari pe buget și apreciază… Mai mult

Digital

Prim pas spre debirocratizare / Casa de Pensii, Agenția pentru Șomaj și cea pentru Plăți Sociale vor fi conectate la REVISAL

Mariana Bechir

Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi Casa Naţională de Pensii vor fi conectate, de… Mai mult

Digital

Ioan Sărmaș, consilier PNL la Primăria Cluj Napoca, numit președinte al Agenției Agenda Digitală

Vladimir Ionescu

Ioan Sabin Sărmaș, consilier local la primăria Cluj Napoca, a fost numit, miercuri, în funcția de președinte al Agenției pentru Agenda Digitală a României (AADR),… Mai mult

Stiri

Israel se îndreaptă către organizarea unui al treilea scrutin general în decurs de 1 an

Vladimir Ionescu

Israelul va trece din nou prin alegeri parlamentare anticipate, al treilea în ultimele 12 luni, după ce nici liderul opoziţiei, Benny Gantz, nu a putut… Mai mult

Stiri

Lista amendamentelor acceptate de Guvern la pachetul de asumare a răspunderii. Pledoaria lui Ludovic Orban

Razvan Diaconu

Premierul Ludovic Orban a prezintat în fața Parlamentului cele trei proiecte de lege pentru care ăși asumă răspunderea, inclusiv cu modificările acceptate în şedinţa de… Mai mult