fbpx Modifica setari cookieuri

Just Business

Economia și administrația – problemă comună: lipsa competențelor digitale ale personalului, produsă de lipsa educației continue

Guvernul a decis alocare sumei de 150 de milioane de lei din fondul de urgență pentru achiziționarea de dispozitive electronice conectate la internet, astfel încât… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Fotografia de la întâlnirea Economiei cu Pandemia: Convergența 2019 și convergența 2020

Câteva citate din Programul de convergență 2019 – 2022 ar putea explica mult mai clar anumite prevederi incluse în Programul de convergență 2020 (Programul oficial… Mai mult

26.05.2020

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Lista de disfuncții ale bugetului care a revenit pe plus după primele patru luni

de Marin Pana 26.5.2016

executie bugetara t1Bugetul general consolidat a înregistrat la finele lunii aprilie 2016 un mic excedent de 127,2 milioane lei, sumă echivalentă cu 0,02% din PIB estimat pentru anul în curs.
El a revenit astfel pe plus după ce intrase anterior în teritoriorul negativ, dar rezultatul este mult sub performanța din același interval al anului trecut, când soldul pozitiv după primele patru luni a fost de 0,84% din PIB.

În termeni nominali, rezultatul a fost cu circa 5,83 miliarde lei mai slab decât în 2015. De reținut, însă, explicația revine în proporție de numai 37% reducerii veniturilor totale (-2,15 miliarde lei față de anul trecut), în timp ce partea principală, adică 63%, revine majorării cheltuielilor (+3,69 miliarde lei). Altfel spus, angajamentele suplimentare luate de stat anul trecut nu au avut nicio bază în colectarea de taxe și impozite de anul acesta.

Mai mult, această orientare nesustenabilă spre creșterea beneficiilor, îndeosebi pe zona bugetară și pensii, în detrimentul investițiilor publice, a afectat puternic sumele primite de la UE în contul plăților efectuate pentru aceste investiții. Minusul de aici (-1,82 miliarde lei) a fost chiar mai mare decât scăderea încasărilor ca urmare a reducerii generalizate a TVA (-1,72 miliarde lei).

Ar mai fi de observat că sporul de încasări la bugetul asigurărilor sociale (1,02 miliarde lei), urmare a deplasării accentului în creșterea economică spre consumul intern prin majorarea veniturilor peste nivelul dat de creșterea economică, s-a situat mult sub majorarea cheltuielilor cu asistența socială (+1,74 miliarde lei), ceea ce a înrăutățit situația financiară de ansamblu.

Sintetic, după prima treime din acest an și măsurile luate de Executivele care s-au succedat, în loc de șase miliarde de lei excedent suntem la zero. Iar asta pe fondul închiderii spațiului dintre venituri și cheltuieli, ambele sub nivelul de anul trecut dacă le raportăm la PIB, dar cu accent puternic, în această abordare, pe scăderea veniturilor (vezi tabelul).

1Ne confruntăm, astfel, cu un paradox tehnic destul de dificil de urmărit și înțeles corect.

În sume absolute, evoluția mai slabă în plan bugetar față de anul anterior este cauzată de creșterea cheltuielilor. Totuși, dacă se ține cont de cum ar fi trebuit să arate bugetul pe fondul creșterii economice destul de robuste (+3,8% potrivit ultimelor date disponibile), în termeni relativi la PIB, problema se concentrează pe partea de venituri.

Acestea sunt mult mai mici nu față de anul trecut ci față de cât ar fi trebuit să fie în perioada de creștere și, mai grav, față de beneficiile acordate populației.

Ceea ce arată destul de clar că nu trebuiau luate simultan măsuri de diminuare semnificativă a fiscalității și de stimulare a consumului pe calea majorării exagerate a pensiilor (cu punctul rotunjit la 5%, peste cerința legală de 4,31% ) și a salariilor din sectorul bugetar (unde pofta vine acum, mâncând, deși am ieșit demult din anvelopa de 7% din PIB)

În context, merită semnalată stoparea și inversarea trendului de scădere în plata dobânzilor. După reducerea cheltuielilor la acest capitol cu peste 750 milioane lei sau -18% față de aceeași perioadă din 2014, a urmat o reluare, deocamdată minoră dar care ar trebui să ne facă atenți, a creșterii acestora (46 milioane lei, sau +1,3%).

La o privire rapidă asupra ansamblului execuției bugetare, se poate observa necesitatea de a avea o viziune de dezvoltare a României și de a perfecționa obligatoriu modul de cheltuire a banilor publici. Cum s-ar spune, nu e suficient să faci azi ce ai făcut ieri și nici mâine ce ai făcut azi, mai ales dacă te-ai apucat să vinzi pielea ursului din pădure.

Ceea ce, printr-o coincidență relevantă, se vede pe linia uniformă de zero a variației cheltuielilor pe principalele capitole bugetare. Care ar putea părea firească, dacă nu am avea simultan un rezultat mai slab cu șase miliarde de lei per total buget decât în aceeași perioadă a anului trecut.

2Singurul progres care merită menționat în alocarea banilor publici este majorarea sumelor cheltuite pentru proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile. Acestea au crescut de la 420 milioane lei la 776 milioane lei, ceea ce pare foarte bine procentual ( +85%) dar la un nivel de plecare foarte redus în raport cu necesarul și cu sumele avute la dispoziție.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 26.5.2016

Un raspuns

  1. EU - 74 - RON
    27.5.2016, 3:43 am

    Domnule Marin, vă credeam un om serios, un om al cifrelor… al realismului cifrelor…numai între noi fie vorba…

Lăsați un comentariu


Stiri

BNR primește o linie de finanțare de 4,5 miliarde de euro de la BCE pentru asigurarea lichidității de euro

Alexandra Pele

Banca Centrală Europeană (BCE) și Banca Națională a României (BNR) au convenit asupra unui aranjament în cadrul căruia se va furniza BNR lichiditate în euro,… Mai mult

Stiri

Statul încasează de la Hidroelectrica dividende suplimentare de 600 milioane de lei

Adrian N Ionescu

Ministerul Economiei și Energiei a decis, cu puterea pachetului de 80% din acțiunile Hidroelectrica, distribuirea de către companie a unor dividende suplimentare de 750 de… Mai mult

Europa

Benzinăriile din Germania, obligate să instaleze stații de încărcare pentru maşinile electrice

Adrian N Ionescu

Germania va obliga toate benzinăriile de pe teritoriul său să aibă staţii de încărcare pentru vehiculele electrice, pentru încurajarea cererii acestui segment auto. Măsura apare… Mai mult

Europa

Comenzile din Germania au scăzut cu peste 25% în aprilie. Punctul minim al recesiunii industriale a trecut

Alexandra Pele

Comenzile din industria germană au scăzut cu 25,8% în aprilie, cel mai abrupt declin lunar din 1991, potrivit datelor publicate vineri și citate de Reuters.… Mai mult

Stiri

VIDEO Mirela Iordan, CEO Pfizer Romania: Singur, sistemul public nu poate face față provocărilor prezente sau viitoare

Redacţia

Reforma în sistem este treaba autorităților însă jucătorii privați pot sprijini anumite zone. De exemplu, „Pfizer are know how extarordinar pe educație în Sănătate. Trebuie… Mai mult

Europa

Comisia Europeană extinde măsurile de control a investițiilor, împotriva preluărilor ostile din afara UE. Mai ales a celor chineze

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a propus extinderea controlului asupra investiţiilor străine în blocul comunitar, la proiecte din domeniul apărării, energiei nucleare şi comunicaţiilor prin satelit. Măsura este… Mai mult

Stiri

Guvernul a aprobat memorandumul de susținere a companiilor mari, operațional în 30 de zile, promite Florin Cîțu

Vladimir Ionescu

Ministrul de Finanţe, Florin Cîţu, a anunţat, joi seară, că Guvernul a aprobat memorandumul pentru programul de susţinere a companiilor mari, spunând că şi acestea… Mai mult