Președintele Klaus Iohannis a promulgat Legea care obligă marile magazine să se asigure că principalele produse alimentare de pe rafturi provin în proporție de 51% din producție internă, noua regulă urmând să fie aplicată peste 6 luni.
Obligativitatea respectării procentului de minim 51% produse românești vizează carnea, ouă, miere, legume/fructe, produse lactate și de panificație.
Excepții sunt acceptate doar iarna, când ar putea fi permise, la legume și fructe, importuri de 70%.
Comercianții care nu respectă Legea riscă amenzi cuprinse între 100.000 și 150.000 lei. În caz de abateri repetate, marile magazine vor putea fi închise până la jumătate de an.
(Citiți și: Legea hipermarketurilor – adoptată: Constângerile la care sunt obligați marii retaileri și oportunitatea momentului pentru producătorii autohtoni)
Reprezentanții hipermarketurilor și supermarketurilor s-au opus constant acestei inițiative, susținând că Legea va duce la o creștere a prețurilor, va face să rămână sub 20 de furnizori români, din sute de mii câți sunt acum, și va determina unii retaileri să decidă închiderea magazinelor deschise în țară.
Pe parcursul legislativ, Consiliul Concurenței a arătat că nu se opune legii, avertizând însă că aceasta ar putea genera probleme de aprovizionare. “Producătorii români ar trebui să se asocieze, pentru că, dacă vor rămâne disipați, nu vor putea reprezenta o forță în negocierile cu retailerii”, explica Daniela Bădilă, director general în cadrul Consiliului Concurenței.
(Citiți și: Consiliul Concurenței: Legea cu 51% produse românești în supermarketuri ar putea crea probleme de aprovizionare)
O provocare pentru producătorii autohtoni
Marea problemă a fermierilor români, cei care sunt beneficiarii teoretici ai legii adoptate miercuri de Camera Deputaților, este lipsa lanțurilor de colectare/depozitare/ furnizare de produse.
(Citiți și: Dacian Cioloș propune producătorilor agricoli români să-și creeze un brand propriu, promovat cu hipermarketurile)
La aceasta se adaugă un standard de calitate garantat de producătorii autohtoni, la mărfurile care să fie livrate la prețuri competitive.
Problema este critică în special în sectoarele legume/fructe și lactate, care necesită condiții speciale de depozitare și transport.
În România nu există sisteme funcționale regionale de colectare și, cu excepția Bucureștiului, unde funcționează de ceva vreme într-o formulă restructurată Piața de Gros, nici depozite frigorifice regionale.
Legea crează o importantă oportunitate de afaceri în acest sector comercial din cauză că în lanțul dintre producător și vânzător lipsește o verigă importantă.
Legea crează momentul examenului de maturitate pentru asociațiile de producători, care ar putea să articuleze o inițiativă cu adevărat importantă pentru membrii lor.