Senatul a aprobat luni, în calitate de cameră decizională, extinderea învăţământului general obligatoriu de la 11, la 15 clase, prin includerea ultimilor doi ani din învățământul preșcolar și a ultimilor doi ani din liceu. Legea a fost trimisă la Palatul Cotroceni, pentru promulgare.
Ministrul Ecaterina Andronescu a declarat pentru cursdeguvernare.ro că această extindere a învățământului obligatoriu va fi inclusă în viitoarea Lege a educației naționale, aflată în pregătire, pentru a se respecta voința legiuitorului.
Acest lucru nu va influența cu nimic viitoarele școli profesionale, ce așteaptă de mulți ani să fie reglementate.
Potrivit ministrului Ecaterina Andronescu, din clasa a VIII-a se vor introduce rutele diferite – liceu sau școală profesională – între care vor putea opta elevii, iar obligativitatea celor patru ani de liceu nu se adresează tinerilor care vor alege școala profesională.
În momentul de față, învăţământul general obligatoriu cuprinde învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi primii doi ani ai învăţământului secundar superior.
Acestora li se adaugă, potrivit legii adoptate luni:
- învăţământul secundar superior (clasele a XI-a și a XII-a) – care va deveni obligatoriu până cel târziu în anul 2020
- grupa mare din învăţământul preşcolar (cel târziu din din 2020)
- grupa mijlocie – va deveni obligatorie cel târziu în anul 2023,
- grupa mică – va fi obligatorie începând cu cel mai târziu 20230.
„Frecventarea învăţământului obligatoriu poate înceta la forma cu frecvenţă la 18 ani”, se stipulează în actul normativ.
Proiectul a fost inițiat de parlamentari UDMR și câțiva membri PSD, printre care nu se numără actualul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu.
În privința introducerii a noi clase in învățământul preșcolar, Nota de fundamentare a proiectului amintește diferența de participare pe medii de rezidență, în defavoarea mediului rural, fapt ce determină inegalități privind nivelul d epregătire pentru școală și, implicit, situații de risc școlar la debutul în clasa 0 pentru copii care nu frecventează deloc grădinița.
Peste 25% din copiii din rural nu frecventează deloc grădinița, conform studiilor existente.