fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Producția agricolă 2019 – scădere istorică a valorii brute adăugate în economie

Valoarea producției agricole a scăzut în 2019 cu 3,8% în termeni reali față de anul precedent, potrivit datelor semidefinitive comunicate de INS. Ponderea sectorului vegetal… Mai mult

27.07.2020

Chestiunea

Document / Proiectul pentru munca flexibilă: nu se fac concedieri colective, managementul nu primește bonusuri pe perioada aplicării Kurzarbeit

Angajatorul poate reduce unilateral timpul de muncă al salariaților cu cel mult 50%, în situații excepționale precum epidemia de coronavirus, conform proiectului de OUG prin… Mai mult

23.07.2020

Europa

Document / Detaliile Acordului: 70% din granturi trebuie atrase în următorii 2 ani. Campionii negocierilor – lista statelor care au obținut bani suplimentari

Consiliul European a aprobat, la capătul a 5 zile de negociere, Cadru Financiar Multianual al UE pentru perioada 2021-2027, cu cea mai importantă componentă a… Mai mult

21.07.2020

Chestiunea

OECD: Ravagiile pe care le-a făcut criza Covid în segmentul IMM-urilor la nivel mondial

Peste un sfert (26%) din cele peste 30.000 de IMM-uri din întreaga lume ce au participat la un sondaj OECD au declarat închiderea activității între… Mai mult

20.07.2020

Legea ”Big Brother” se întoarce pe agenda publică: cu aceleași probleme de constituționalitate

de Victor Bratu 28.1.2016

atac ciberneticUn nou proiect de lege privind securitatea cibernetică a României este supus dezbaterii publice de joi, pe site-ul Ministerului Comunicațiilor.

Față de precedenta formă a proiectului, declarată neconstituțională de CCR în urmă cu un an, nu sunt schimbări fundamentale.
Inițiatorii – neprecizați – par să fi elaborat noul document mai de grabă preocupați să rezolve problemele semnalate de Curtea Constituțională în armonie cu nevoile SRI, nu neapărat cu prevederile Constituției.

Ce a reclamat CCR la vechiul proiect și care sunt diferențele între proiecte, în cele ce urmează :

Accesul la date și mandatul judecătoresc

Potrivit vechiului proiect de lege, SRI și alte instituții primeau drept de acces la ”date relevante” aflate în gestiunea operatorilor de rețele cibernetice în baza unei simple solicitări motivare.

Descărcați AICI vechiul proiect al Legii securității cibernetice

Legat de această procedură, CCR a arătatformularea vagă deschide calea unor posibile ”abuzuri din partea autorităţilor competente” și a emis dubii că accesul la date era supusă vreunui control judecătoresc.

Descărcață AICI motivarea deciziei de neconstituționalitate

Noul proiect încearcă să rezolve această îngrijorare cu următoarea formulare: ”Deținătorii de infrastructuri cibernetice au obligația să nu permită accesul la datele de conținut din infrastructurile deîinute, sau aflate în competență, în lipsa unei înștiințări scrise din partea autorităților abilitate privind existența unei autorizații emise de judecător.”

Descărcați AICI noul proiect al Legii securității cibernetice

Din această formulare reiese că ”autoritatea abilitată” nu este obligată să prezinte un mandat, ci o ”înștiințare scrisă” că ar exista un mandat judecătoresc.

Nu este clar dacă înștiințarea va fi înmânată sau doar prezentată celui supus controlului.

Accesul la documente și informații

Din vechiul proiect de lege, judecătorii CCR au mai constatat că autorităţile cu atribuţii de monitorizare şi control – servicii secrete şi instituţii de siguranţă naţională menţionate în lege – primeau dreptul să solicite declaraţii sau orice documente necesare pentru efectuarea controlului, să facă inspecţii, inclusiv inopinate, la orice instalaţie, incintă sau infrastructură, şi să primească, la cerere sau la faţa locului, informaţii sau justificări.

Aceste lucruri urmau să se desfăşoare de asemenea în lipsa oricărui control judecătoresc.

În noul proiect de lege, obiecția ridicată de judecătorii CCR se rezolvă nu prin corectarea respectivei prevederi, ci prin eliminarea acesteia din text.

Auditările de securitate

Judecătorii CCR mai descriau, în cazul vechiului proiect, o altă „situaţie inacceptabilă pentru o societate guvernată de principiile statului de drept”. Persoanele juridice care deţin infrastructuri cibernetice de interes naţional (ICIN) erau obligate, conform vechiului proiect, să perimită auditări de securitate, la solicitarea motivată a autorităţilor competente.

Noul text rezolvă problema indroducând ”dreptul” deținătorului de infrastructură cibernetică ”să solicite sprijinul autorităților competente” pentru realizarea de auditări.

Prin noua lege, deținătorii de infrastructură primesc și dreptul de a delega managementul incidentelor de securitate cibernetică în favoarea  acelorași ”autorități competente”.

Controlul civil

Atunci când au formulat motivarea deciziei de neconstituționalitate asupra proiectului Legii securității cibernetice, judecătorii şi-au început argumentaţia citând o hotărâre CEDO, din 1978, dintr-o speţă împotriva Germaniei: „Pericolul de a submina, chiar de a distruge democraţia sub motivul apărării acesteia, afirmă că statele nu pot lua, în numele combaterii spionajului şi terorismului, orice măsură pe care acestea o consideră adecvată”.

În acest spirit, CCR a apreciat că „pentru asigurarea unui climat de ordine, guvernat de principiile unui stat de drept, democratic, înfiinţarea sau identificarea unui organism responsabil cu coordonarea problemelor de securitate a sistemelor şi reţelelor cibernetice, precum şi a informaţiei (…) trebuie să vizeze un organism civil, care să funcţioneze integral pe baza controlului democratic, iar nu o autoritate care desfăşoară activităţi în domeniul informaţiilor, al aplicării legii sau al apărării ori care să reprezinte o structură a vreunui organism care activează în aceste domenii.”

La acest capitol, noua lege nu schimbă nimic: coordonarea la nivel strategic a activităților destinate asigurării securității cibernetice rămâne în sarcina CSAT, coordonarea activităților rămâne în sarcina unui Consiliu Operativ de Securitate Cibernetică, iar coordonarea tehnică rămâne în sarcina SRI.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.1.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

China vrea să facă din Taiwan ”următorul Hong Kong”: vizită istorică la Taipei a unui înalt oficial american

Iulian Soare

China încearcă să facă din teritoriul democratic Taiwan “următorul Hong Kong”, a acuzat marţi ministrul taiwanez de externe Joseph Wu (foto) după o întâlnire cu… Mai mult

Stiri

Guvernul Libanului a demisionat

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătății din Liban, Hamad Hassan, a anunțat luni demisia întregului guvern libian, decizia fiind luată sub presiunea faptului că mai mulți membri ai cabinetului… Mai mult

Stiri

Complexul Energetic Oltenia are nevoie de 7 mld. lei pentru investiții în producția pe gaze și din regenerabile

Adrian N Ionescu

Restructurarea producției Complexului Energetic Oltenia ar urma să coste circa 7 miliarde de lei doar pentru investiția în conversia grupurilor de producție pe cărbune în… Mai mult

Stiri

Redeschiderea Dosarului 10 august / Curtea de Apel București și-a declinat competența și trimite cazul la Tribunal

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel Bucureşti (CAB) a decis, luni, că nu are competenţa materială să judece cererea DIICOT de redeschidere a anchetei împotriva foştilor şefi ai… Mai mult

Stiri

Cel mai mare număr de decese înregistrat în luna iunie din ultimii 10 ani

Mariana Bechir

În luna iunie, în România au decedat 21.073 de persoane, cu 824 mai multe decât în luna mai şi cu 544 mai multe decât în… Mai mult

Stiri

DOCUMENT / Proiect de HG: Lista bolilor contagioase ce impun izolarea bolnavului

Vladimir Ionescu

Guvernul a întocmit lista de boli infecțioase pentru care se poate institui izolarea persoanelor bolnave cu semne şi simptome. Bolile contagioase vizate au fost stabilite… Mai mult

Stiri

3.000 de protestatari arestați în Belarus: Lukașenko acuză amestecul Cehiei în organizarea de proteste

Iulian Soare

Preşedintele Belarusului, Aleksandr Lukaşenko, a declarat luni că manifestațiile împotriva realegerii sale, reprimate violent de forțele de ordine, au fost „teleghidate” din străinătate. În urma… Mai mult