”Unde sapă sapa locul / sare din pământ norocul” – spune o poezie a lui Arghezi, din vechile manuale de școală.
Dar asta nu-i suficient – spune Dacian Cioloș, fost comisar european pe agricultură și politici rurale – după ce, în 5 ani de mandat și sub complicatele detalii ale Politicii Agricole Comune (PAC) pe care le-a implementat în 27 de state cu structuri agricole fundamental diferite, a văzut la fața locului cum funcționează lucrurile în fiecare țară.
*
(…………………………………..)
CRONICILE: De ce e mai ieftin, de exemplu, laptele în Ungaria? Pentru că acolo sunt salarii mai mari. Prețurile sunt, raportate la media europeană, mai mari
Pentru că, în agricultură, în costurile de producție nu salariile au ponderea cea mai mare, ci tehnologia pe care o aplici.
În Ungaria investițiile în fermă au fost făcute pentru ca ferma respectivă să evolueze spre competitivitate, acolo piața a fost deschisă și a fost competitivă cu regiunea din care face parte Ungaria înainte chiar ca România să intre în Uniunea Europeană. Apoi, nici Ungaria, nici Polonia n-au trecut prin problemele structurale de dimensionare și redimensionare a fermelor prin care a trecut România.
(…………………………………)
Însă mai e un lucru important, poate cel mai important:
Și Ungaria și Polonia au tratat agricultura ca pe un domeniu economic strategic și antreprenorial. În România agricultura a fost tratată numai ca un câmp electoral. Am avut ocazia 5 ani să văd asta.
În Ungaria și Polonia câștigi politic și electoral dacă văd performanță acolo. În România, câștig politic și electoral dacă dau mai mulți bani deținătorilor de mici suprafețe de teren. Și impresia mea este că noi aproape am împărțit pământul la cât mai mulți proprietari, ca să am cât mai mulți clienți politici, ca să pot să-i mituiesc prin subvențiile astea la hectar care, la noi, se dădeau și înainte de ʼ89.
(……………………………….)
”La noi s-a luat lista pentru plățile directe și s-a dat la fiecare câte un pic ca să mulțumească pe toți”
CRONICILE: Sunt totuși aproape 30 de ani. Există de obicei și o presiune naturală care vine de la baza unui domeniu cum e agricultura. Mai ales de când am aderat la UE, fondurile de dezvoltare rurală chiar nu mișcă nimic?
Fondurile din programul național de dezvoltare rurală sunt eficiente când ai o viziune despre ce vrei să dezvolți.
Noi am fost tot timpul împinși de la spate de la Bruxelles să elaborăm PNDR-ul și n-a venit pe baza unei viziuni pe care s-o fi avut noi, în care să fi putut vedea două-trei domenii și două-trei probleme structurale pe care eu vreau să le rezolv în următorii cinci-șapte ani prin PNDR.
(…………………………….)
Uitați-vă și acum la subvențiile din Pilonul 1, deci cele din plăți directe care sunt la latitudinea statului membru. Sunt plăți directe la hectar care se dau la toată lumea în țara respectivă, iar eu, cât am fost comisar, am dat posibilitatea până la 13 la sută din totalul volumului de plăți directe, ceea ce înseamnă sute de milioane de euro pe an care să fie distribuite conform priorităților proprii stabilite de statul membru.
Ei, la noi s-a luat lista cu toate domeniile pe are Comisia Europeană le permitea pentru plățile acestea direcționate și s-a dat câte un pic la fiecare, ca să-i mulțumească pe toți.
(…………………………………)
***
Interviul poate fi citit integral în CRONICILE Curs De Guvernare.
(Ce sunt CRONICILE – un LINK informativ AICI.
Nr. 99 din CRONICI – cu un hint la sumar – un LINK AICI.