Instituții de stat importante, unele strategice, au devenit, în ultimele trei luni, simpli pioni în lupta de reconfigurare a puterii din cadrul coaliției de guvernare, în perspectiva alegerilor din acest an.
Fie că e vorba de companii strategice, de instituții cu regim special, de companii de stat sau regii mutate peste noapte de la un minister la altul, aceste entități au devenit ”muniție” în confruntarea politică, monedă de schimb în negocierile politice, sau mize în jurul cărora se creează sau se desființează legislație în detrimentul acestor entități de interes public.
În timp ce criza guvernamentală continuă în paralel cu stringețele economiei și societății reale, cursdeguvernare.ro a inventariat instituțiile blocate în mijlocul ostilităților politice. Ordinea în acest inventar nu este cronologică :
Două supercompanii din energie – Transgaz și Transelectrica – mutate de la Finanțe în subordinea premierului, imediat după demisia ministrului Chițoiu
În ședința de săptămâna trecută, Guvernul a aprobat o ordonanță de urgență prin care companiile Transelectrica (TEL) şi Transgaz (TGN) au fost trecute de la Ministerul Finanţelor (portofoliu deținut de PNL) la Secretariatul General al Guvernului (controlat de PSD), adică în subordinea directă a prim-ministrului.
Transelectrica și Transgaz sunt companiile care gestionează reţelele pentru transportul electricităţii, respectiv al gazelor naturale, și reprezintă două dintre cele mai valoroase societăți din domeniu.
Proiectul de Ordonanță nu a figurat nici pe agenda oficială a guvernului și nici nu a fost anunțat odată cu alte decizii luate miercuri în ședință.
Cele două companii mai fuseseră mutate o dată în ultimul an: de la ministerul Economiei la cel de Finanțe, după ce reglementările europene interziseseră să fie subordonate entităţii căreia îi aparţin Romgaz și producătorii de energie.
E greu de spus ce se petrece in managementul acestor companii ajunse sub controlul unui orgasnism pur politic, deşi ele ar fi trebuit sa fie ataşate unor ministere specifice.
Drept de semnătură de ministru titular pentru ministrul delegat Constantin Niță
Pe 11 decembrie 2013, Guvernul a adoptat un proiect de lege ce acordă ministrului delegat pentru Energie dreptul de a iniția și de a aviza proiecte de acte normative.
Noua legislație îi permite ministrului Constantin Niță să inițieze acte normative fără semnătura ministrului titular al Economiei și îi dă prerogative de ministru plin.
E greu de spus cum va funcţiona în mod transparent şi coerent acest departament care pare doar o improvizaţie.
Subordonarea STS / Două legislații în două săptămâni: de la CSAT la Interne. După nominalizarea lui Klaus Iohannis, de la CSAT la Parlament
Demisia lui Radu Stroe provocată de gestionarea accidentului aviatic din Apuseni a declanșat disputa pentru Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), aflat în subordinea Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT).
Premierul Ponta a cerut și a declanșat legislația necesară în comisiile parlamentare pentru trecerea STS la Ministerul de Interne.
Comisiile parlamentare au avizat favorabil solicitarea premierului, însă decizia lor a fost inutilă: După nominalizarea lui Klaus Iohannis la Ministerul de Interne, premierul Ponta a revenit asupra deciziei inițiale și a solicitat declanșarea unui noi legislații, care să mute STS sub controlul Parlamentului.
Proiectul a fost deja modificat în sensul care scoate STS din sfera de decizie a viitorului ministru de Interne.
Medicul Raed Arafat – de la Sănătate la Evidența populației, pașapoarte și permise de conducere. Și situații de urgență
Accidentul aviatic din Apuseni a fost invocat şi în transferul controlului asupra altei instituţii.
În timpul interimatului lui Gabriel Oprea (UNPR), Raed Arafat a fost mutat din poziția de secretar de stat la Sănătate, într-o poziție similară în MAI.
Motivul oficial al mutării a fost eficientizarea intervențiilor în caz de urgență. În realitate, medicului Raed Arafat i s-au dat atribuții dincolo de aceste motive: Circa o treime din instituțiile de la Interne i se subordonează -Direcţia generală pentru îndrumarea şi controlul instituţiei prefectului, Direcţia informare şi relaţii publice, instituţia prefectului, Direcţia Generală de Paşapoarte, Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor, Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă, Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, cu privire la activităţile referitoare la punerea în aplicare a legislaţiei în vigoare în domeniul stării civile şi al evidenţei persoanelor, precum şi a organizării şi coordonării acestora, Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne, cu privire la activităţile care presupun realizarea atribuţiilor în domeniul situaţiilor de urgenţă.
E greu de spus ce utilitate va avea competenta medicului Arafat la evidenta populatiei, serviciul pasapoarte si permise de conducere.
Roșia Montană: de la Economie la Ministerul Dezvoltării pentru promovare, apoi înapoi la Economie, după eșecul legislației
În decembrie 2013, după eșecul trecerii ”legii Roșia Montană”, societatea Minvest Deva s-a întors de la Ministerul Marilor Proiecte, înapoi la Ministerul Economiei.
Compania care administrează exploatarea auriferă s-a mai plimbat o dată între cele două ministere, dar în sens invers: în aprilie 2013, ea a fost transferată de la Economie la Ministerul Marilor Proiecte, într-un moment în care premierul Ponta promova legislația pentru trecerea prin Parlament a proiectului.
Între timp, presiunea publică și opoziția PNL au respins legea, astfel încât afacerea Roșia Montană s-a întors de la Marile Proiecte, la Economie.