Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în primele cinci luni ale anmului 2017 a fost de 4467,6 milioane euro, mai mare cu 680,1 milioane euro (+18,5%) decât cel înregistrat în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor Instuitutului Național de Statistică (INS), publicate luni.
Exporturile FOB au însumat peste 25,8 miliarde de euro, cu peste 11% mai mult decât în primele cinci luni din 2016, iar importurile CIF au însumat aproape 30,3 miliarde de euro, cu peste 12% mai mari.
Cele mai mari ponderi în structura exporturilor şi importurilor sunt ale grupelor de produse: maşini şi echipamente de transport (47,9% la export şi 36,9% la import), respectiv alte produse manufacturate (33,7% la export şi respectiv 30,7% la import).
Statisticile exprimă continuarea tendinței de deplasare a comerțului extern spre consumul imediat dinspre investiții.
Aceleași categorii de produse de mai sus erau dominante și anul trecut, dar ponderile erau mai mari: 48,1% la exportul de mașini și echipamente de transport, respectiv 37,6% la import.
Grupa „alte produse manufacturate” cuprinde produsele prelucrate clasificate în principal după materia primă (fier, oţel, cauciuc, metal, etc.) şi articolele manufacturate diverse, precum îmbrăcăminte şi accesorii, încălţăminte, etc. Ponderile acestora erau acum un an de 33,2% la export şi de 31,3% la import – din nou mai mari decât cele din acest an.
În schimb, ponderea importurilor de produse agroalimentare a crescut până la 9% în primele cinci luni din 2017, de la 8,6% în aceeași perioadă a anului trecut.
În luna mai 2017 exporturile fob au crescut cu 19,3% față de mai 2016, până la 5.577,9 milioane euro, iar importurile CIF au crescut cu 18%, până la 6.682,6 milioane euro. Deficitul lunii mai de 1.104,7 milioane euro a fost mai mare cu 12,7%.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.