marți

16 aprilie, 2024

30 martie, 2017

Mari și influente companii americane și europene din domeniul Apărării sunt în directă competiție pentru semnarea unor contracte importante pe piața românească. Fiecare vine cu argumente proprii, inclusiv cu solicitări de onorare a unor promisiuni mai vechi.

Contextul pare simplu: România, stat care a decis  să aloce 2% din PIB Apărării, are neapărată nevoie de upgradarea tehnicii sale militare. Însă se află în fața unei decizii dificile, pentru că semnificația opțiunilor viitoare este cu mult mai importantă.

*


În urmă cu 5 zile, analizând pentru cursdeguvernare.ro implicațiile Declarației de la Roma în componenta de Apărare comună, analistul Dan Dungaciu explica:
”În pasul doi, cred că statelor europene li se va indica să facă achiziții din spatiul European – este important pentru România, pentru relația ei cu Statele Unite în chestiunea achizițiilor de tehnică militară. Va fi o provocare cu miză politică importantă.”

În ultimele 2 zile, delegații ale unor companii americane și franceze au vizitat Guvernul și Ministerul Economiei.

În ciuda informațiilor oficiale foarte sărace în amănunte, pare că România este pusă în situația să facă alegerea strategică mult mai devreme decât s-ar fi bănuit.

Bell-ul american și Airbus-ul francez – în competiție directă la București

Reprezentanții a 3 mari companii americane – General Dynamics, Bell Helicopter și Boeing – s-au întâlnit miercuri cu ministrul Economiei, Mihai Tudose.


Oficial, spune comunicatul oficial al ministerului, ”în cadrul întâlnirilor cu cele trei companii americane am identificat oportunități de dezvoltare ale unor proiecte comune concrete în industria de apărare și de atragere de investiții care pot crea noi locuri de muncă și pot profesionaliza angajații, astfel contribuind la ridicarea nivelului de trai în zonele în care aceste companii activează”.

Bell Helicopters și IAR SA au semnat în mai 2016 un Memorandum de colaborare ce ar putea consta în sprijin tehnic în cazul în care România va cumpăra un elicopter de atac produs de compania americană.

Câteva ore mai târziu însă, la același minister au sosit reprezentanții firmelor Airbus, IAR Brașov și diplomati din Franța și Germania.

La Ministerul Economiei s-au discutat ”principiile unui acord general de cooperare pentru realizarea elicopterului de tip H215M la Ghimbav, în prezența ministrului economiei, Mihai Tudose, ambasadorului Franței la București, E.S. François Saint-Paul și însărcinatului cu afaceri al ambasadei Germaniei la București, Achim Troester”, arată comunicatul oficial.

Airbus a inaugurat anul trecut, în prezența președintelui Hollande, o fabrică de elicoptere la Ghimbav.

În decembrie 2016, compania Airbus Helicopters, divizia pentru elicoptere a gigantului aeronautic Airbus, a trimis o scrisoare oficială firmei IAR SA Ghimbav, controlată de statul roman și cu care societatea se află într-un parteneriat pentru întreținerea si modernizarea elicopterelor, în care solicită informații legate de memorandumul semnat între IAR și compania americană Bell Helicopter, avertizând că acesta “pune în pericol prezența Airbus Helicopters în România”.

Evident, se făcuseră promisiuni: anume că România va fi primul client pentru elicopterele franțizețti de la Brașov.

Curiosul caz al corvetelor. Olanda pare să le fi pierdut, Germania încă are transportorul

Un alt contract militar cu implicații politice puternice a fost ”reziliat” de guvernarea PSD după câștigarea alegerilor: Ministrul Apărării Naționale, Gabriel Leș, a anunțat în luna martie că procedura privind achiziția corvetelor multifuncționale pentru Armata Română va fi reluată, în condițiile în care sub fost guvernare contractul părea că va fi adjudecat de o companie olandeză.
Rațiunea denunțării intempestive a înțelegerii pare să fi fost stringentă, din moment ce aceasta se făcuse prin același Gabriel Leș, care la acea dată era secretar de stat.

Noua putere a blocat în Parlament decizia, oferind guvernului Grindeanu posibilitatea să reia negocierile, poate nu cu toți 8 producătorii care au depus inițial oferte.

Singura colaborare încheiată recent de statul român cu un producător extern care pare încă să reziste este cea încheiată, în noiembrie 2016, de Automecanica Moreni și producătorul german Rheinmetall, care au semnat un acord al acționarilor referitor la înființarea unei societăți cu capital mixt româno-german care va fabrica vehicule blindate.

Proiectul nu a avansat semnificativ de la acea dată.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: