Închiderea școlilor, ultimul front de luptă al Europei împotriva noului coronavirus, titra AP în urmă cu câteva zile, într-un material despre noile restricții adoptate de guvernele naționale din UE.
Trecerea completă online echivalează cu deficit de educație și costuri consistente – diminuare a productivității prin rămânerea acasă a unui părinte, subvenționarea de către stat a acestor concedii forțate etc.
De aceea, deocamdată statele membre au optat pentru amânarea acestei măsuri drastice, de suspendarea a cursurilor cu prezență, până în momentul când se va impune cea mai dură formă de carantină.
În Italia, şcolile şi grădiniţele rămân deschise, 75% din cursurile din licee şi universităţi desfăşurându-se în schimb online.
Spania rămâne în stare de urgență încă șase luni, până pe 9 mai 2021, dar păstrează școlile deschise.
Germania intră într-un lockdown parțial pe întreaga durată a lunii noiembrie, cu baruri și restaurante închise, însă școlile vor funcționa în continuare.
Franța adoptă măsuri mai dure decât Germania: președintele Emmanuel Macron a anunțat carantină totală, începând de vineri. Afacerile non-esențiale vor fi închise, dar școlile vor rămâne deschise timp de patru săptămâni.
Strategia pentru care au optat statele membre se bazează pe studii științifice ce sprijină măsura și infirmă ipoteza potrivit căreia copiii ar fi principalii transmițători ai infecției în comunitate, cercetări dintre care medicul pediatru Mihai Craiu a enumerat la Digi24:
- Un studiu australian în New South Wales în care au fost analizate toate grădinițele și clasele primare și s-a observat că singurul loc periculos în școală este la cancelarie, unde profesorii se pot infecta între ei
- În Italia, s-au deschis peste 65.000 de școli, iar într-o lună s-au raportat cazuri de infectare în proporție de 1,83% în toate școlile. În aceste locuri unde au fost cazuri, în 93% din ele, exista câte un singur caz pe clasă. În toată Italia, doar o singură școală a fost cu peste 10 cazuri într-un focar.
- Un studiu american i-a comparat pe cei care au învățat acasă, în sistem hibrid sau online, cu cei care au continuat să meargă la școală. S-a demonstrat că până la închiderea școlilor, cei care au lucrat fizic cu copiii de grădiniță și din învățământul primar au avut cazuri de infectare cu Covid în aceeași proporție ca cei care au lucrat de acasă.
Studiu publicat în El Pais: Dacă ferestrele clasei rămân deschise, în cel mai riscant scenariu doar un elev s-ar putea infecta
În Spania, de la începerea anului școlar, în septembrie, și până la jumătatea lunii octombrie, doar 0,73% din clase (aproximativ 2.300) s-au închis din cauza apariției unor cazuri de coronavirus în rândul profesorilor sau elevilor, conform Ministerului Educației din această țară, citat de publicația El Pais.
Tot El Pais explică, într-un alt articol, că școlile au furnizat 6% din focarele de Covid-19 de pe teritorul Spaniei.
Dinamica transmiterii prin aerosoli într-o clasă depinde în primul rând de cine este pacientul zero – profesorul sau un elev.
Cel mai riscant scenariu este cel în care persoana infectată este profesorul, întrucât acesta vorbește cel mai mult și foarte tare pentru a fi auzit de toți elevii, ceea ce înseamnă expulzarea unei cantități mai mari de viruși, și a doua variabilă – sala nu este ventilată.
Concluziile pentru acest scenariu (fără ventilație și profesorul infectat, într-o clasă cu 24 de elevi), prezentat:
- după două ore, fără măști – 12 elevi riscă se contracteze noul coronavirus
- după două ore, dacă toată lumea poartă mască – cinci elevi au risc să fie infectați, deoarece măștile oferă protecție limitată la o expunere prelungită
- dacă sala este ventilată în timpul orelor (fie prin deschiderea ferestreleor, fie printr-un sistem de ventilație cu înlocuire a unui volum mare de aer), iar la fiecare oră se face ventilație completă riscul de infectare scade semnificativ și numai un elev ar putea să contracteze virusul
De aceea, guvernul spaniol le-a recomandat școlilor, pe baza ghidului Consiliului Spaniol de Cercetare (CSIC) să ventileze clasele, chiar dacă acesta lucru ar putea crea disconfort, mai ales în timpul iernii. Împreună cu celelalte măsuri – distanța între pupitre, spălarea și dezinfectarea frecventă a mâinilor etc. – păstrarea ferestrelor deschise ar putea fi una dintre explicațiile pentru rata mică de infectări din țările ce au adopta această măsură.
„Școlile din Europa se pregătesc de o iarnă cu ferestrele deschise”
Școlile din Europa se pregătesc de o iarnă cu ferestrele deschise, scrie Washington Post, într-un articol despre recomandarea care se respectă în mai multe state membre, atunci când clasele nu sunt dotate cu aparate de purificare a aerului sau sisteme de ventilație ce înlocuiesc aerul din încăpere.
În Germania, școlile le permit elevilor să stea la ore cu paltoane, căciuli și mănuși, pentru a rezista recomandărilor oficiale – deschiderea completă a ferestrelor și ușilor, timp de 3 – 5 minute, la fiecare interval de 20 de minute -, în condițiile în care temperaturile au coborât la 5 grade Celsius în unele zone ale Germaniei.
În Bochum, o școală i-a sfătuit pe elevi să vină de acasă cu haine călduroase cu glugă, cu căciuli și pături.
Într-o scrisoare deschisă adresată elevilor, ministrul Educației din Saxonia Inferioară a avertizat că „lucrurile se vor răci puțin” și i-a îndemnat pe elevi „să se îmbrace călduros”.
Medicii au criticat recomandarea și au avertizat că aceasta va genera un val de răceli și alte infecții.