Începând cu data de 4 decembrie, IMM-urile pot depune în cadrul Programului Electric up proiecte pentru finanțări de până la 100.000 de euro pentru instalarea de panouri fotovoltaice și de stații de încărcare pentru vehicule electrice, potrivit ghidului oficial al programului.
Solicitanții eligibili sunt IMM-uri și operatori economici din domeniul HoReCa.
Formularul electronic de înscriere va fi accesibil la linkul granturi.imm.gov.ro, link ce va fi activ pentru 60 de zile. Bugetul alocat de Ministerul Economiei pentru anul 2021 este de 100 de milioane de euro.
„ Obiectul programului îl reprezintă finanţarea intreprinderilor mici și mijlocii și a operatorilor economici din domeniul HoReCa pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp și 100 kWp necesară consumului propriu și livrarea surplusului în Sistemul energetic național și a stațiilor de reîncărcare de 22 kW pentru vehicule electrice și electrice hibrid plug-in, în conformitate cu prevederile legislației naționale și europene în vigoare privind schemele ajutorului de minimis, conform Regulamentului (UE) nr. 1.407/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis”, se menționează în ghid.
Prima etapă de înscriere în cadrul programului a început pe data de 19 noiembrie, când solicitanții și-au putut crea profiluri pe portalul de granturi al Ministerului Economiei – granturi.imm.gov.ro. De pe data de 4 decembrie începe depunerea efectivă a proiectelor, în vederea finanțării.
Cum se desfășoară programul
Grafic indicativ de timp privind desfășurarea etapelor Programului pentru ciclul 1 de finanțare:
a)Autoritatea va publica toate informațiile utile cu minim 5 zile anterior deschiderii sesiunii de înscriere în Program;
b)Sesiunea de înscriere se desfășoară pe parcursul a 2 luni (60 de zile);
c)Fiecare solicitant va obține parola de pe platforma informatică și în mod automat confirmarea înscrierii și numărul unic asociat înscrierii;
d)Sesiunea de depunere a proiectelor se va desfășura timp de minim 2 luni (60 de zile), ulterior demarării sesiunii de înscriere;
e)Analiza și validarea proiectelor se desfășoară pe parcursul a minim 2 luni (60 de zile), lista proiectelor validate și respinse fiind publicată pe pagina de internet a Autorității la sfârșitul acestei perioade;
f)Contestațiile se vor depune în termen de 5 zile de la publicarea listelor, iar soluționarea acestora se va realiza în maxim 15 zile lucrătoare de la depunere;
g)Sesiunea pentru încheierea contractelor de finanțare nerambursabilă se va deschide în maxim o lună (30 de zile) de la soluționarea ultimei contestații;
h)În termen de 3 luni (90 de zile) de la semnarea contractelor de finanțare, beneficiarii au obligaţia de a introduce ATR-ul în aplicaţia informatică; nedepunerea ATR atrage rezoluțiunea contractului de finanțare;
i)Fiecare operator economic poate depune o solicitare de avans de maxim 30% din suma solicitată, ca anexă a contractului de finanțare nerambursabilă, în maxim 2 luni (60 de zile) de la semnarea acestuia; solicitarea se poate face începând din faza de depunere a proiectelor în condițiile prevăzute în ghid;
î) Perioada de implementare a unui proiect se consideră primele 12 luni de la semnarea contractului de finanțare, termen în care Beneficiarul încarcă în aplicația informatică certificatul de racordare și încheie toate formalităţile privind recepţia și punerea în funcțiune a sistemului de panouri fotovoltaice și a stației de reîncărcare, încarcă facturile și solicită serviciile unui auditor energetic/manager energetic pentru întocmirea raportului de monitorizare a implementării;
j)Perioada de monitorizare a durabilității unui proiect se consideră 5 ani după încheierea perioadei de implementare. Raportul de durabilitate se completează on-line pe platforma informatică în fiecare an.
Date privind solicitanții eligibili și proiectele eligibile se regăsesc în Ghidul de finanțare.