Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

Harta proiectelor strategice: România scoate la licitație pentru explorare alte 28 de perimetre de petrol și gaze. Marea provocare

de Adrian N Ionescu , 11.6.2019

După aproape 10 ani de amânări, Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale (ANRM) va scoate la licitație pentru concesionare 28 de perimetre de petrol și gaze naturale.

În paralel, România ar trebui însă să își rezolve problemele de natură tehnică care împiedică exportul.

„ANRM va face săptămana viitoare anunțul oficial prin care va deschide runda a XI-a de licitație prin care vor fi oferite spre concesionare 28 de blocuri de explorare de hidrocarburi”, a declarat Florin Ciocănelea, consilierul de stat al premierului Dăncilă, citat de Agerpres.

ANRM pregătea încă din februarie concesionarea celor 28 de perimetre, dintre care 22 sunt onshore şi 6 offshore, fiecare de câte 1.000 kmp.

Runda anterioară a fost derulată în perioada 2009-2010, când ANRM scos la licitaţie concesionarea a 30 de petrimetre petrolifere, din care 12 onshore şi 18 offshore.

Între cauzele amânării licitaţiilor remarcă negocierea prelungită a legii offshore, care a stabilit, până la urmă, un regim (fiscal şi nu numai) de exploatare considerat sever de petrolişti, ca şi proiectul OUG 114, la sfârșitul anului 2018 – care a plafonat preţul la gaze şi a impus noi taxe companiilor energetice.

Dificultăţi de utilizare

Noiile resurse de petrol ar putea fi repede absorbite, compensând o parte din importuri.

Cât privește gazele naturale, deja utilizarea celor descoperite până acum în Marea Neagră ridică două mari probleme, considerând rezolvată, deși încă nu este, construcția Tuzla- Podișor: cererea internă prea redusă față de potențial și capacitatea tehnică redusă de export.

Utilizarea internă a gazelor naturale se lovește de progresul prea lent al extinderii rețelei pentru consumatorii casnici, dar și de oprirea companiilor de îngrășăminte chimice și desființarea multora dintre capaciățile petrochimice.

Cererea externă de gaze nu poate fi satisfăcută din cauza nivelelor de presiune diferite dintre rețeaua din România și cele din Ungaria și Bulgaria.

Mai precis, încă nu există capacitățile de pompare necesare în România, unde presiunea este mai mică decât în celelalte sisteme.

La interfața cu sistemul maghiar de transport (Csanadpalota), se poate folosi doar 5% din capacitatea nominală a interconectării este de 200.000 Smc/h, adică 87,6 milioane mc anual, „în principal datorită diferențelor de presiune dintre cele două sisteme adiacente” – este unul dintre răspunsurile Transgaz (TGN), la solicitările cursdeguvernare.ro.

Deocamdată, exportul fizic a însemnat 30,5% capacitatea funcțională de 87,6 mil mc anual, în anul 2017 și 33,7% în anul 2018, ne-a mai comunicat TGN, operatorul mopolului de stat de transport de gaze prin conducte magistrale.

La interfaţa cu Bulgaria – o situaţie similară: „Capacitatea nominală a interconectării (Giurgiu-Ruse) este de 170.000 Smc/h, din care, până în prezent a fost posibil exportul în limita capacității de 6.200 Smc/h (54,3 mil. mc anual), ceea ce reprezintă consumul maxim al zonei orașului Ruse”, potrivit sursei citate.

„Până în prezent, operatorul de transport adiacent nu poate prelua o cantitate mai mare, tot datorită nivelelor de presiune diferite”, a mai explicat Transgaz (TGN).

Cât despre interconectarea cu Republica Moldova, VESTMOLDTRANSGAZ (omologul moldovenesc al Transgaz, deţinut de acesta) a dat ordinul de începere a lucrărilor pentru loturile 1 – 3 ale gazoductului Ungheni – Chişinău. „Da, VESTMOLDTRANSGAZ a finalizat predarea amplasamentelor”, ne-a rspuns Transgaz.

Astfel ar fi posibilă deblocarea exporturilor peste Prut, gâtuite acum la 2,5% din capacitatea nominală de 170.000 Smc/h, limitată la posibilitatea de consum a zonei orașului Ungheni.

Transgaz a dat asigurări că segementul românesc al gazoductului BRUA  (care va lega Bulgaria de Ungaria) va deveni operabil până la sfârșitul anului 2019.

„Toate lucrările la gazoductul BRUA (Faza 1, n.r.), atât cele la firul linear cât și cele la stațiile de comprimare gaze, se află în grafic, potrivit contractului încheiat cu antreprenorii. Mai mult chiar, în anumite zone, lucrările se află chiar înaintea calendarului de execuție”, a răspuns Transgaz la întrebarea cursdeguvernare.ro.

„Faza 1 include trei stații de comprimare gaze (SC Podișor, SC Bibești și SC Jupa), fiecare stație fiind echipată cu două agregate de comprimare (unul în funcțiune și unul în rezervă), cu posibilitatea de asigurare a fluxului bidirecțional de gaze”, se spune în Planul de dezvoltare a Sistemului Național de Transport (SNT gaze naturale) în perioada 2018 – 2027.

Transgaz nu a răspuns încă solicitării cursdeguvernare.ro de a preciza care sunt „diferențele de presiune” dintre sistemul românesc și cele vecine.

BRUA – Faza 1 presupune construcţia conductei de transport gaze naturale Podişor-Recaş, în lungime de 479 km, cu diametru de 32′ (Dn 800) şi presiunea de proiectare nominală de 63 bar, dar în proiectul de interconectare România Serbia, se menţionează că presiunea în conducta BRUA zona Recaş ar urma să fie de 50 – 54 bar, fără altă precizare.

Presiunea de operare poate fi însă la jumătate din cea nominală. Astfel, în Planul de dezvoltare a SNT la capitolul interconectării România – Bulgaria (finalizată) se prevede o presiune nominală de 50 e bari și una de operare de 21 – 40 de bari.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 11.6.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult

Europa

Investiţiile BERD în România au scăzut cu 174 mil euro în ultimii doi ani

Adrian N Ionescu

România a coborât 3 locuri până pe poziția a 10 în topul celor mai mari plasamente ale Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), după… Mai mult

Stiri

Marcel Vela: Cartea electronică de identitate va fi şi card de sănătate

Vladimir Ionescu

Noile cărţi de identitate vor fi şi carduri de sănătate, a anunțat vineri ministrul de Interne, Marcel Vela. Un regulament al Uniunii Europene obligă autoritățile… Mai mult

Stiri

Vlad Voiculescu și-a lansat candidatura pentru București

Razvan Diaconu

Fost ministru al Sănătăţii din Guvernul Cioloş, Vlad Voiculescu și-a lansat vineri candidatura pentru Primăria Capitalei și proiectul ”Bucureşti, capitala oamenilor buni”. Prezent la eveniment,… Mai mult

Europa

Fost înalt oficial UE, suspectat de spionaj în favoarea Chinei – anchetă germano-belgiană

Iulian Soare

Vestea declanșării unei investigații asupra unui fost înalt oficial UE suspectat de spionaj în favoarea Chinei trimite unde de șoc în cercurile interconectate de lobbyiști,… Mai mult

Stiri

Proiect pentru reglementarea circulației trotinetelor electrice

Vladimir Ionescu

Ministerul de Interne a elaborat un proiect prin care circulația pe trotuar a trotinetelor electrice va fi interzisă și care stabilește vârsta minimă a conducătorului… Mai mult

Europa

Economia chineză a avut cea mai slabă creştere din ultimii 29 de ani, în 2019

Iulian Soare

A doua cea mai mare economie a lumii semnalează apropierea de vârful ciclului economic global, prin reducerea avansului produsul intern brut (PIB) de la 6,8%… Mai mult