sâmbătă

25 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

19 mai, 2014

Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică, vineri, un proiect de Hotărâre privind transferul celor 80% din acţiuni pe care statul le deţine la Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş.

În Nota de Fundamentare, ministerul trimite la Strategia sectorială privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor, adoptată în 2008, prin Hotărâre emisă de Guvernul Tăriceanu.

Din această strategie, adusă ca argument în cazul Aeroportului Timişoara, lipseşte orice referire la un potenţial transfer gratuit de acţiuni pe care statul le deţine la Portul Constanţa.

Strategia de descentralizare şi planurile pentru Portul Constanţa


Strategia sectorială pe termen mediu privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor, aprobată prin HG 1030 din 2008, spune despre Portul Constanţa că Ministerul va vinde „pe piaţa de capital prin ofertă publică secundară un pachet de 5% din acţiuni”, va promova „acţiunile pentru transformarea portului Constanţa într-un port hub la Marea Neagră” şi va susţine iniţiativele locale “pentru implementarea unor proiecte cu impact major în oraşul Constanţa şi pe litoralul Mării Negre, în parteneriat cu CN APMC.”

Documentul indică ce autorităţi ale administraţiei publice locale vor prelua în administrare infrastructura portuară. Singurele vizate de schimbarea autorităţii sunt C.N. „Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi” S.A. şi CN „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu” S.A.

Implicaţii, obstacole şi posibile efecte

“Preluarea atribuţiilor de administrare de către autorităţile administraţiei publice locale a societăţilor comerciale transferate implică dezvoltarea structurilor organizatorice cu atribuţii în coordonarea activităţilor ce decurg din calitatea de administrator, implicit creşterea numărului de funcţionari publici încadraţi la aceste organisme (a spaţiilor, dotărilor cu echipamente şi a fondurilor necesare)”, arată strategia aprobată de Guvernul Tăriceanu.

Descărcaţi AICI strategia de descentralizare a MT, aprobată în 2008

Alte avertizări legate de trasferul de proprietate enumerate în strategie sunt:

  • Multiplicarea entităţilor emitente de proiecte şi cereri de finanţare poate să scadă calitatea proiectelor, să crească perioada de analiză şi răspuns şi să scadă şansele de aprobare pentru unele din acestea.
  • Instituţiile financiare internaţionale preferă să lucreze de regulă cu un număr limitat de instituţii reprezentative ale administraţiei centrale sau locale, care pot asigura un personal specializat, competent şi cu experienţă în domeniul finanţării proiectelor, rezultatele activităţii şi modul de utilizare a fondurilor putând fi mai uşor controlate.

Element din strategia de descentralizare pus în aplicare după 6 ani


Guvernul Ponta pregăteşte transferul gratuit al acţiunilor deţinute la compania care administrează Aeroportul Timişoara. Măsura a fost aprobată încă din 2008, de Guvernul Tăriceanu.

“În vederea creerii condiţiilor pentru implicarea mai activă a autorităţilor locale, SN AIT „Traian Vuia” S.A. va trece din administrarea M.T. în administrarea Consiliului Judeţean Timiş prin transferarea cu titlu gratuit a pachetului de 80% din acţiuni deţinut de M.T.”, se arată în strategia aprobată prin HG în 2008.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Restul de 20% din acţiuni la Aeroportul Timişoara sunt deţinute de Fondul Proprietatea.

Consiliul Judeţean Timiş, indică respectiva strategie, va trebui să asigure cheltuielile aferente creditelor contractate pentru realizarea investiţiilor în curs de derulare şi respectiv cheltuielile aferente noilor lucrări de investiţii.

Descărcaţi AICI nota de fundamentare a proiectului de HG cu privire la Aeroportul Timişoara

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: