Ministerul Transporturilor a lansat în dezbatere publică, vineri, un proiect de Hotărâre privind transferul celor 80% din acţiuni pe care statul le deţine la Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Timişoara către Consiliul Judeţean Timiş.
În Nota de Fundamentare, ministerul trimite la Strategia sectorială privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor, adoptată în 2008, prin Hotărâre emisă de Guvernul Tăriceanu.
Din această strategie, adusă ca argument în cazul Aeroportului Timişoara, lipseşte orice referire la un potenţial transfer gratuit de acţiuni pe care statul le deţine la Portul Constanţa.
Strategia de descentralizare şi planurile pentru Portul Constanţa
Strategia sectorială pe termen mediu privind descentralizarea în cadrul Ministerului Transporturilor, aprobată prin HG 1030 din 2008, spune despre Portul Constanţa că Ministerul va vinde „pe piaţa de capital prin ofertă publică secundară un pachet de 5% din acţiuni”, va promova „acţiunile pentru transformarea portului Constanţa într-un port hub la Marea Neagră” şi va susţine iniţiativele locale “pentru implementarea unor proiecte cu impact major în oraşul Constanţa şi pe litoralul Mării Negre, în parteneriat cu CN APMC.”
Documentul indică ce autorităţi ale administraţiei publice locale vor prelua în administrare infrastructura portuară. Singurele vizate de schimbarea autorităţii sunt C.N. „Administraţia Porturilor Dunării Maritime Galaţi” S.A. şi CN „Administraţia Porturilor Dunării Fluviale Giurgiu” S.A.
Implicaţii, obstacole şi posibile efecte
“Preluarea atribuţiilor de administrare de către autorităţile administraţiei publice locale a societăţilor comerciale transferate implică dezvoltarea structurilor organizatorice cu atribuţii în coordonarea activităţilor ce decurg din calitatea de administrator, implicit creşterea numărului de funcţionari publici încadraţi la aceste organisme (a spaţiilor, dotărilor cu echipamente şi a fondurilor necesare)”, arată strategia aprobată de Guvernul Tăriceanu.
Descărcaţi AICI strategia de descentralizare a MT, aprobată în 2008
Alte avertizări legate de trasferul de proprietate enumerate în strategie sunt:
- Multiplicarea entităţilor emitente de proiecte şi cereri de finanţare poate să scadă calitatea proiectelor, să crească perioada de analiză şi răspuns şi să scadă şansele de aprobare pentru unele din acestea.
- Instituţiile financiare internaţionale preferă să lucreze de regulă cu un număr limitat de instituţii reprezentative ale administraţiei centrale sau locale, care pot asigura un personal specializat, competent şi cu experienţă în domeniul finanţării proiectelor, rezultatele activităţii şi modul de utilizare a fondurilor putând fi mai uşor controlate.
Element din strategia de descentralizare pus în aplicare după 6 ani
Guvernul Ponta pregăteşte transferul gratuit al acţiunilor deţinute la compania care administrează Aeroportul Timişoara. Măsura a fost aprobată încă din 2008, de Guvernul Tăriceanu.
“În vederea creerii condiţiilor pentru implicarea mai activă a autorităţilor locale, SN AIT „Traian Vuia” S.A. va trece din administrarea M.T. în administrarea Consiliului Judeţean Timiş prin transferarea cu titlu gratuit a pachetului de 80% din acţiuni deţinut de M.T.”, se arată în strategia aprobată prin HG în 2008.
Restul de 20% din acţiuni la Aeroportul Timişoara sunt deţinute de Fondul Proprietatea.
Consiliul Judeţean Timiş, indică respectiva strategie, va trebui să asigure cheltuielile aferente creditelor contractate pentru realizarea investiţiilor în curs de derulare şi respectiv cheltuielile aferente noilor lucrări de investiţii.