joi

30 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

6 decembrie, 2013

Guvernul a trimis la DNA și SRI un Raport al Corpului de Control al premierului Ponta, referitor la modul în care a fost negociat, de-a lungul timpului, contractul cu Bechtel – potrivit informațiilor pe care executivul le-a pus la dispoziția presei vineri.

Potrivit raportului, Monica Macovei, Radu Berceanu, Sebastian Vlădescu și Gheorghe Dobre ar fi adus statului un prejudiciu de aproximativ 40 de milioane de euro, în cadrul procedurii de renegociere a contractului cu compania americană Bechtel. Guvernul a solicitat instituțiilor de anchhetă să investigheze eventualele fapte penale din acest caz.

Inspectorii spun că acest contract a avut ”valoarea corectă” și certificată ca atare la 2,2 de miliarde de euro, atunci când a fost semnat de Guvernul Adrian Năstase, în 2004, însă renegocierea lui, inițiată în 2005 și finalizată în 2009, a adus statului un prejudiciu de aproximativ 40 de milioane de euro.


Modificarea contractului a fost inițiată printr-o hotărâre de guvern emisă în 2005 și considerată ilegală de către Corpul de control al prim-ministrului Victor Ponta.

Decizia de a modifica acest contract nu a avut mandatul Guvernului Călin Popescu Tăriceanu, ci s-a declanșat doar în baza mandatului dat de Gheorghe Dobre, ministru al Transporturilor în 2005.

În baza unei hotărâri de Guvern, s-a încheiat un acord de modificare la contract, negocierile cu Bechtel fiind coordonate de ministrul Gheorghe Dobre și de Sebastian Vlădescu, fost ministru al Finanțelor, în aceea perioadă.

Modificarea contractului a întârziat lucrările la autostradă, se mai spune în raportul Corpului de control.


Prejudiciul calculat de inpesctorii guvernamentali s-a produs prin reclasificarea acestei sume, acordate iniţial cu titlu de avans, drept cheltuieli de mobilizare, cu încălcarea dispoziţiilor legale. Inspectorii arată că miniştrii ştiau, conform notei de fundamentare a hotărârii de guvern, că aveau obligaţia recuperării acestei sume, mai spune raportul.

Pentru crearea unei „aparenţe de legalitate”, a fost creşterea cheltuielilor de mobilizare de la 30 milioane euro la 70 milioane euro, cu toate că acestea se refereau la activităţi anterioare încheierii construcţiei, iar construcţiile erau deja începute din 2004.

Gheorghe Dobre (fost minsitru al Transporturilor), Monica Macovei (fost minsitru al Justiției) și Sebastian Vlădescu (fost ministru al Finanțelor) sunt considerați responsabili pentru acest prejudiciu, deoarece ei au semnat HG prin care s-a inițializat acordul de modificare la contractul Bechtel.

Raportul îi mai consideră vinovați și pe Radu Berceanu, fost ministru al Transporturilor, și Cristian Duică (fost director la CNADNR), care au modificat din nou contractul cu Bechtel, în 2009.

Ei au făcut acest lucru doar printr-un protocol, deși era necesară măcar o hotărâre de Guvern, se spune în raport.

Noua modificare a creat și ea un prejudiciu, printre care 115 de milioane de euro acordați pentru ”soluționarea pretențiilor” companiei americane, mai spune raportul Corpului de control al prim-ministrului Victor Ponta.

Istoria autostrăzii Bechtel

Contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania a fost atribuit pe timpul Guvernului Adrian Năstase. Demararea procesului a început printr-o Ordonanță de Urgență, nr. 120, emisă în 2003, care prevedea inițierea procedurii de negociere cu firna americană Bechtel International Inc.

Contractul, având o valoare de 2,2 miliarde de euro pentru 415 kilometri de autostradă între Brașov și Borș, a fost dur criticat de instituții financiare internaționale și de opinia publică românească, nu doar din cauza prețului, ci și din cauza derogărilor de la prevederile legale, care impuneau organizarea unei licitații.

Ordonanța a fost aprobată prin lege de către Parlament și în anul 2004 a avut lco ceremonia de inaugurare a lucrărilor.

Contractul, considerat dezavantajos de către coaliția venită la putere în decembrie 2004, a fost renegociat de miniștrii Transportului care au urmat.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Dupa 11 ani de la semnarea contractului, când autostrada trebuia finalizată conform contractului, doar 52 de kilometri fuseseră dați în folosinți, iar suma totală plătită Bechtel ajunsese la 1,4 miliarde de euro.

Anul acesta, la 30 mai, ministrul Dan Șova anunța că CNADNR a semnat cu Bechtel acordul de încetare a contractului de construire a autostrăzii Transilvania.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: