24 ianuarie, 2017

Ministerul Transporturilor are prevăzut pentru anul 2017 un buget de 13,761 miliarde de lei, în creştere cu 60,33% faţă de execuţia preliminată pe 2016, potrivit proiectului bugetului de stat pe 2017, publicat de Ministerul Finanţelor.

Creşterea bugetului Ministerului Transporturilor (MT) este egală cu ponderea „fondurilor externe merambursabile aferente cadrului financiar 2014 – 2020”, în bugetul total. Altfel spus, fondurile europene asigură creşterea bugetului Transporturilor.

Fondurile „externe nerambursabile” intră în bugetul MT cu 8,3 miliarde de lei și sunt de peste 2,7 ori mai mari decât execuția estimată pe 2016.


Altfel, la capitolul cheltuieli de capital, suma cuprinsă în proiectul de buget pe 2017 pentru Ministerul Transporturilor este în scădere cu 95,07%, la 5,581 milioane de lei.

Proiectele

În proiectul bugetului MT sunt repetate proiectele prioritare ale MT pentru anul 2017 şi perspectiva 2018-2020.

  • La capitolul infrastructură rutieră sunt:
    continuarea lucrărilor la autostrada Constanţa – Nădlac (Coridor IV),
    finalizarea autostrăzii Lugoj – Deva, finalizarea lucrărilor la autostrada Transilvania,
  • autostrada Sibiu – Piteşti,
  • finalizarea autostrăzii Sebeş – Turda,
  • realizarea coridoarelor de legătură cu autostrăzile, prin intermediul drumurilor europene şi drumurilor expres,
  • continuarea programului de construcţie a variantelor de ocolire, precum Suceava, Târgu Mureş, Bacău, Carei, Târgu Jiu, Caracal, Comarnic, Buşteni, Câmpina, Mihăileşti, Săcuieni, reabilitarea de poduri şi pasaje şi
  • modernizarea Transfăgăraşanului şi Transalpinei.

La capitolul infrastructură feroviară, printre proiectele prioritare se numără:

  • modernizarea/reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Arad – Simeria – Coşlariu – Sighişoara,
  • modernizarea staţiilor de cale ferată, construirea de linii noi de cale ferată şi dublarea celor existente (construirea liniei noi de cale ferată Vâlcele – Râmnicu Vâlcea,
  • electrificarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca – Episcopia Bihor),
  • modernizarea instalaţiilor pentru creşterea siguranţei circulaţiei – implementarea Sistemului Feroviar European de Management al Traficului (ERTMS),
  • lucrări de reabilitare pentru poduri, podeţe şi tuneluri, reînnoirea şi modernizarea materialului rulant, dezvoltarea transportului de tip RO-LA şi a platformelor de transport intermodal.

La metrou este prevăzută:

  • finalizarea lucrărilor la tronsonul Parc Bazilescu – Lac Străuleşti şi
  • continuarea lucrărilor la Drumul Taberei – Universitate – Pantelimon,
  • tronsonul 1 Mai – Aeroport Otopeni,
  • achiziţia de material rulant pentru înnoirea parcului existent şi dotarea noilor magistrale de metrou cu trenuri.

În sectorul aerian, este menţionată continuarea implementării programelor strategice de dezvoltare aferente aeroporturilor cuprinse în reţeaua centrală de transport europeană (TEN-T), respectiv:

  • Aeroportul Internaţional ‘Henri Coandă’ Bucureşti – finalizarea lucrărilor de reparaţii curente la pista de decolare aterizare nr. 2,
  • Aeroportul Internaţional Bucureşti – Băneasa – finalizarea lucrărilor de reabilitare şi refuncţionalizare zonă interioară CORP A, B şi Rotondă,
  • Aeroportul Internaţional Traian Vuia – Timişoara – demararea lucrărilor de extindere terminal sosiri pasageri,
  • sprijinirea programelor de dezvoltare şi modernizare a infrastructurii aeroportuare la aeroporturile regionale, inclusiv a accesării de fonduri europene, astfel încât aceste aeroporturi să ofere condiţii pentru dezvoltarea traficului de pasageri şi mărfuri şi să se transforme în reali poli de dezvoltare regională,
  • finanţarea funcţionării şi menţinerii standardelor de siguranţă şi securitate pe Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa, având în vedere caracterul strategic al acestui aeroport.

În plus, în proiectul de buget pe 2017, se mai face referire şi la reorganizarea companiei TAROM, inclusiv  la:

  • demararea achiziţionării în rate (leasing) a unui număr de 30 de aeronave moderne cu un consum scăzut de combustibil şi poluare fonică cât mai redusă,
  • continuarea procesului de implementare a conceptului de Bloc Funcţional de Spaţiu Aerian instituit între România şi Bulgaria (DANUBE FAB),
  • sprijinirea implementării unor proiecte având ca efect reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în domeniul aviaţiei civile, precum şi continuarea proiectului de investiţii al ROMATSA privind instalarea şi modernizarea sistemului de aterizare instrumentală (ILS).

În domeniul naval, sunt menţionate următoarele obiective prioritare:

  • realizarea graduală a proiectelor pe Coridorul VII ce contribuie la asigurarea navigabilităţii pe Dunăre în condiţii de siguranţă, pe tot parcursul anului, pe canalele navigabile Dunăre – Marea Neagră şi Poarta Albă – Midia Năvodari,
  • îmbunătăţirea siguranţei traficului naval prin achiziţionarea de nave tehnice multifuncţionale şi echipamente specifice, îmbunătăţirea condiţiilor de navigabilitate pe Dunăre prin sisteme de colectare a apelor,
  • realizarea lucrărilor de pre-dragrare şi construcţii hidrotehnice speciale în vederea creşterii numărului de zile de navigaţie pe Dunăre,
  • reabilitarea de cheiuri maritime şi fluviale,
  • modernizarea porturilor dunărene şi dezvoltarea acestora ca centre logistice intermodale.

La transport intermodal, autorităţile de resort propun realizarea de centre intermodale prin accesarea unor proiecte cu finanţare europeană (locaţii prioritare: Bucureşti, Timişoara, Oradea, Cluj-Napoca, Bacău).

Alte detalii

Pentru anul în curs, MT are previzionate cheltuieli cu bunuri şi servicii în valoare de 11,742 milioane lei, în creştere cu 29,25% faţă de 2016, când acestea s-au situat la 9,085 milioane de lei.

Cheltuielile de personal ale instituţiei vor fi în 2017 mai mari cu 49,06% comparativ cu cele de anul trecut şi vor atinge cifra de 33,700 milioane de lei. De altfel, estimările pe anii următori indică majorări ale cheltuielilor de personal, astfel: 34,543 milioane de lei în 2018, 35,337 milioane de lei în 2019 şi 36,114 milioane de lei în 2020.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: