Patru pagini de considerații generale acoperă atât analiza pe bugetul pe anul 2013, cât și analiza pe pachetul fiscal și Strategia fiscal-bugetară 2013-2015. La atât se rezumă opinia Consiliului fiscal care ar fi trebuit să fie citită de miniștri înainte de a adopta miercuri bugetul în Guvern.
Consiliul fiscal (CF) își începe opinia pe bugetul anului 2013 și pe strategia fiscal bugetară enumerând motivele care l-au pus în imposibilitatea de-a-și face analiza până la adoptarea în guvern a documentelor, Executivul încălcând astfel principiul transparenței în decizii statuat de Legea responsabilității fiscal-bugetare.
În opinia formulată la cele trei reglementări adoptate de Guvern, Consiliul fiscal precizează că Executivul i-a trimis documentele cu întârziere – o parte dintre acestea chiar miercuri, chiar în ziua în care Executivul a adoptat bugetul și strategia fiscal-bugetară revizuită, pentru care solicitase opinia CF, și a doua zi după ce Guvernul adoptase deja pachetul fiscal.
Conform Consiliului Fiscal, instituția a avut practic la dispoziție doar o oră și jumătate de când Ministerul Finanțelor i-a transmis întregul set de documente până la începerea ședinței de guvern în care Executivul avea să adopte bugetul pe anul 2013 și Strategia fiscal-bugetară revizuită.
Opinia Consiliului fiscal – nici măcar o formalitate:
- 21 ianuarie 2013. Consiliului fiscal a primit de la Ministerul Finanţelor Publice adresa prin care i se solicită formularea, în cel mai scurt timp posibil, a opiniilor privind proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2013, raportul privind situaţia macroeconomică pentru anul 2013 şi proiecţia acesteia în perioada 2014‐2016, proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2013 şi expunerea de motive aferentă, precum și pentru Strategia fiscal bugetară pentru perioada 2013‐2015 revizuită.
- 22 ianuarie 2013. Guvernul modifică, prin ordonanțe simple, Codul fiscal și introduce noi taxe în energie și resurse minerale – noul pachet fiscal pentru alimentarea bugetului pe anul 2013.
- 23 ianuarie 2013. Consiliul fiscal primește de la Ministerul Finanțelor setul complet de documente necesar elaborării opiniei (în speță Raportul privind situația macroeconomică în anul 2013 și proiecția acesteia în perioada 2013‐2016, respectiv versiunea actualizată a SFB 2013‐2015). Mai exact, Raportul privind situația macroeconomică în anul 2013 a fost înaintat Consiliului fiscal la ora 18.00 a zilei de marți 22 ianuarie, iar versiunea actualizată a Strategiei fiscal-bugetare miercuri, 23 ianuarie, la ora 10.30, subliniază CF.
- 23 ianuarie 2013. Guvernul se reunește în ședință, la ora 12.00, pentru adoptarea bugetului pe anul 2013 și a Strategiei fiscal-bugetare revizuite 2013-2015. Practic, Consiliul fiscal a avut la dispoziție o oră și jumătate de la primirea setului compet de documente de la Finanțe până la începoerea ședinței de guvern, pentru a-și finaliza opinia necesară Executivului conform Legii responsabilității fiscal-bugetare.
”Având în vedere intenția Guvernului de a aproba documentele mai sus menționate în ședința din 23.01.2013, timpul este în mod evident insuficient pentru examinarea riguroasă a acestora, iar Consiliul Fiscal se află în imposibilitatea de a elabora o opinie completă în ceea ce privește respectivele documente”, spune Consiliul.
De asemenea, Consiliul Fiscal subliniază că, în ciuda urgenței cu care trebuia adoptat bugetul pe 2013, Guvernul ar fi trebuit să respecte principiul transperenței deciziilor fiscal-bugetare, prevăzut de lege, conform căruia “guvernul şi autorităţile publice locale au obligaţia de a face publice şi de a menţine în dezbatere un interval de timp rezonabil toate informaţiile necesare ce permit evaluarea modului de implementare a politicilor fiscale şi bugetare, rezultatelor acestora şi a stării finanţelor publice centrale şi, respectiv, locale”.
În context, Consiliul fiscal ”recomandă pentru viitor” Guvernului să lase o perioadă de cel puțin o săptămână între momentul transmiterii documentației necesare și momentul adoptării legislației relevante, ”acest interval fiind minimul necesar în vederea elaborării unei analize riguroase”.
Referitor la modificările fiscale adoptate de guvern încă de marți, Consiliul atrage atenția că acestea urmează să intre în vigoare de la 1 februarie, ”fără să fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil”.
Practica Guvernului intră astfel în contradicție cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal care precizează că “prezentul cod se modifică şi se completează numai prin lege, promovată, de regulă, cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia”, mai arată Consiliul fiscal.
Ce spune Legea responsabilității fiscal-bugetare din anul 2010
Potrivit Legii 69/2010 (art. 40), a responsabilității fiscal-bugetare, Consiliul fiscal sprijină activitatea Guvernului si a Parlamentului in cadrul procesului de elaborare si derulare a politicilor fiscal-bugetare, ”pentru a asigura calitatea prognozelor macroeconomice care stau la baza proiectiilor bugetare si a politicilor fiscal-bugetare pe termen mediu si lung”.
”Opiniile si recomandarile Consiliului fiscal vor fi avute in vedere de catre guvern si Parlament la elaborarea strategiei fiscal-bugetare si a legilor bugetare anuale si, respectiv, la insusirea/aprobarea acestora”, mai prevede legea responsabilității fiscale.