UPDATE: Negocierile s-au încheiat cu semnarea unui acord valabil până la încheierea Contractului Colectiv de Muncă.
Se prevede păstrarea drepturilor esențiale, precum sporurile, acordarea bonurilor de masă și a ajutoarelor sociale.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, care a participat la negocieri, a declarat că bugetele companiilor feroviare pentru acest an prevăd creșteri salariale și a făcut apel la liderii sindicali ca această informație să ajungă și la oameni:
„Am avut în vedere mărirea anvelopei salariale pentru angajații feroviari. Se pare că mesajul aceasta nu a ajuns în teritoriu. Ca lideri de sindicat, spuneți că nu susțineți acest protest spontan. Cu toate acestea, fac apel și la dumneavoastră, să vă asigurați că informația despre creșterea salarială va ajunge la oameni. În bugetele CFR S.A. și CFR Călători sunt prevăzute creșteri salariale. Bugetele vor fi aprobate prin Hotărâre de Guvern. În prezent, proiectele se află pe circuitul de avizare”, a declarat ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, citat într-un comunicat.
Nu se știe deocamdată dacă acordul îi va convinge pe protestatari, cât timp ei nu-i mai recunosc pe liderii de sindicat care au negociat miercuri cu administrația. Pe rețelele de socializare, angajați CFR susțin că trebuie continuată greva.
UPDATE 12.00: Protestul spontan al unor angajați feroviari a încetat pe trei regionale – Craiova, Cluj și Iași, însă 114 trenuri sunt oprite în continuare în stații.
UPDATE 10.05: La ora 9.30, erau afectate de grevă 145 de trenuri care sunt blocate pe traseu sau înregistrează întârzieri la plecare:
4 trenuri din București, 356 din Cluj, 40 la Brașov, 20 la Iași, 22 la Galați, 3 la Craiova și 20 la Timișoara.
La Ministerul Transporturilor vor începe noi negocieri cu sindicatele, dar greviștii susțin că liderii nu-i mai reprezintă, ci sunt complici ai administrației, iar protestul a fost organizat pe rețelele sociale.
***
Știrea inițială:
81 de trenuri erau oprite luni miercuri dimineața, la ora 9.00, din cauza angajațiilor CFR care au declanșat o grevă spontană în șapte din cele opt regionale ale companiei.
Printre trenurile afectate se numără și Internaționalul București-Viena, oprit la Simeria.
Protestul a fost declanșat după ce marți noaptea a expirat contractul colectiv de muncă, înainte ca sindicatele și amdinistrația să ajungă la o înțelegere privind viitorul document.
Imediat după declanșarea protestului spontan, conducerea CFR SA le-a cerut scuze clienților afectați și i-a avertizat pe greviști că protestul este ilegal, „aduce grave prejudicii companiei, prin înregistrarea de pierderi financiare, şi afectează transportul pasagerilor”.
Administrația acuză greviștii că refuză semnarea contractului colectiv de muncă, în condițiile în care s-a prevăzut o creștere cu 22,5% a fondului de salarii pentru anul 2017.
De cealaltă parte, protestatarii spun că nu pot accepta oferta managerilor deoarece suplimentarea acoperă în cea mai mare parte majorarea salariului pe economie. Solicitarea lor este ca salariile să crească cu 25%.
Nu vor mai rămâne bani pentru suplimentarea veniturilor celorlalți angajați, ceea ce va accentua inechitățile de salarizare din companie.
„Aproape jumătate din salariați lucrează pe salariul minim și aici a fost cea mai mare nemulțumire. Noi am cerut să fie o creștere echitabilă pentru toți. Dacă la funcționarii de bază au crescut undeva în jur de 16% să fie transpusă și corelată cu activitatea și munca depusă și de ceilalți”, a explicat la Digi 24 Marius Mureşan, lider sindical regional la Cluj.
Potrivit ultimelor date existente pe site-ul Ministerul Finanțelor, CFR SA a avut în 2015 un profit de aproape 110 milioane lei, însă datoriile companiei se cifrează la aproape 1,4 miliarde lei:
De asemenea, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători – CFR Călători SA a avut profit de 31 de milioane de lei și datorii de 476 milioane lei: