Liderii UE speră să se concentreze joi, la summitul UE de la Bruxelles, asupra războiului din Ucraina , a economiei și afacerilor externe, dar Germania și Franța par să deturneze agenda Consiliului UE, scrie Politico.
Berlin va face o încercare de ultimă oră de a opri un plan deja stabilit – eliminarea treptată a mașinilor tradiționale cu motor cu combustie până în 2035. Și Parisul este supărat că UE din cauză că a omis industria nucleară dintr-un pachet legislativ menit să mențină investitorii departe de SUA și de subvențiile sale atrăgătoare.
Agenda (ne)oficială a Consiliului
Liderii UE vor urma, desigur, agenda oficială, care include aprobarea unui acord de furnizare a 1 milion de unități de muniție pentru Ucraina. Dar, cu aceste negocieri încheiate, toată lumea se așteaptă ca Germania și Franța să aducă în discuție problemelor lor specifice.
Mai mulți diplomați implicați în pregătirile pentru summit au spus că ambele subiecte — regulile privind emisiile auto și dacă energia nucleară este considerată „curată” — vor apărea probabil în timpul întâlnirii, având în vedere că tema mai largă a summit-ului este economia europeană și competitivitatea acesteia.
Liderii vor discuta, de asemenea, despre comerț joi, iar Germania probabil va susține așa-numitul acord Mercosur cu America de Sud – un alt element al disputei cu Franța, care nu agreează acordul propus.
Franța iubește energia nucleară
Palatul Elysée a confirmat miercuri că Emmanuel Macron va lua poziție în chestiunea energiei nucleare. Președintele Franței intenționează să le spună colegilor săi că trebuie să se angajeze într-o „discuție strategică” despre energia nucleară. Franța consideră că subiectul a fost tratat într-un „mod inegal” în propunerile recente ale UE, inclusiv în pachetul legislativ numit Net Zero Industry Act, care a alocat miliarde de subvenții verzi pentru întreprinderi.
Dar deja, există semne că Emmanuel Macron se va confrunta cu o opoziție serioasă. Germania, care deține o putere considerabilă la Bruxelles, se opune clasificării energiei nucleare drept „verde”.
Apoi, prim-ministrul luxemburghez Xavier Bettel, adesea văzut ca un aliat al lui Emmanuel Macron, a avertizat, miercuri: „Noi credem că nuclearul nu este nici durabil, nici sigur, nici rapid. Fiecare poate face ce vrea. Dar, pentru mine, ar fi de fapt greșit să numim energia nucleară verde, sau sigură sau regenerabilă.”
Lupta Berlinului pentru e-combustibili
Pentru Germania, obiectivul este de a obține acordul care să îi permită să vândă în continuare autoturisme echipate cu motor cu combustie internă și după 2035 – atâta timp cât funcționează cu combustibili ”ecologici”, o alternativă sintetică la combustibilii fosili.
În prezent, Ministerul Transporturilor din Germania este blocat în negocieri cu Comisia Europeană pentru a găsi o soluție pentru acești e-combustibili. Inițiativa are spijinul Italiei, Republicii Cehe, Poloniei și Bulgariei, deși cea mai mare parte a blocului este furioasă că Germania încearcă în al 12-lea ceas să schimbe reguli deja stabilite.
Oficiali germani au recunoscut săptămâna aceasta că problema se va ridica la summit.
Există posibilitatea ca Germania și Franța să negocieze un compromis: motoare termice contra energie nucleară. O întâlnire bilaterală Macron – Scholz este programată în marja summit-ului, posibil vineri dimineață.
Cu toate acestea, oficiali europeni nu cred că un asemenea compromis va fi acceptat de restul de 25 de lideri.
***