La obiect

Ianuarie 2019 – salariul mediu net în scădere, avansul anual al puterii de cumpărare la nivel record

Câștigul salarial mediu brut pe luna decembrie 2018 a fost de 4.837 lei, cu două procente mai mic faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate… Mai mult

13.03.2019

Chestiunea

Paradoxul bugetului 2019: Creșterea economică accelerează, pe fondul decelerării partenerilor comerciali din UE. Unde-o fi greșeala?

Dacă ne uităm la estimarea de creşterea economică a Comisiei Europene pentru primii cinci parteneri la export ai României pentru anul 2019, parteneri care concentrează… Mai mult

13.03.2019

La obiect

Inflaţia anuală a urcat înapoi spre 4%. Spaţiul rămas pentru creşterea preţurilor pe 2019, îngustat semnificativ

Preţurile de consum pentru populaţie au crescut în luna ianuarie 2019 cu  0,79%, valoare ceva mai mică decât în luna precedentă dar semnificativ mai mare… Mai mult

12.03.2019

La obiect

O oportunitate ratată: ”Dezvoltare la dobânzi mici”. Cauzele externe şi cauzele interne

Sfârșitul programelor de relaxare monetară din SUA și din UE reduce și mai mult șansele României de dezvoltare economică bazată pe împrumuturi avantajoase, după ce… Mai mult

12.03.2019

Cronicile

Gabriel Biriș / D 600 – o posibilă soluție

de Gabriel Biris , 6.2.2018

Zilele acestea am asistat la un șir întreg de declarații pe tema noului formular D600.

Pentru a găsi o soluție la ieșirea din haosul în care tocmai ne aflăm, trebuie să vedem mai întăi ce s-a întâmplat.

Așadar, ce s-a întâmplat?

La 1 ianuarie 2018 a intrat în vigoare OUG 79/2017, ordonanță care a adus un număr important de modificări în ceea ce privește plata CAS și CASS, atât în ceea ce privește persoanele care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor, cât și persoanelor care obțin venituri din activități independente, chirii, investiții, alte venituri.

În 2017, persoanele care obțineau venituri din activități independente datorau plăți anticipate în ceea ce privește CAS individuală (10,5% din 35% din salariul mediu brut pe economie – 3.131 lei) și puteau opta pentru plata cotei integrale (26,3%). Regularizarea se făcea prin aplicarea cotei relevante (10,5% sau 26,3%), în funcție de venitul obținut, dar nu mai mult de 5 salarii medii.

Practic, rolul formularului D600 în 2016 era doar acela de a declara dacă se optează sau nu pentru plata cotei integrale.

În ceea ce privește CASS individuală (5,5%), reglementările erau ceva mai complicate:

  • pentru veniturile din activitățile independente – 5,5% din venitul impozabil, dar nu mai mult de 5 salarii medii;

  • pentru veniturile din drepturi de autor – 5,5% din venitul impozabil, dar nu mai mult de 5 salarii medii;

  • pentru veniturile din chirii – 5,5% din venitul impozabil, dar nu mai mult de 5 salarii medii;

  • pentru veniturile din investiții și alte venituri – 5,5% din venitul impozabil, doar dacă nu obțineau venituri din salarii sau activități independente.

CASS se datora pe fiecare tip de venit în parte.

Din 2018, lucrurile s-au simplificat deoarece:

  • au dispărut regularizările în ceea ce privește CAS și CASS. Baza de calcul a CAS este suma aleasă de contribuabil, dar nu mai puțin de salariul minim pe economie iar pentru CASS este salariul minim pe economie, indiferent de câștig;

  • există o singură cotă de CAS, respectiv CASS;

  • CAS se datorează doar pentru venituri din activități independente;

  • CASS se datorează bulk pentru venituri din activități independente, venituri din drepturi de autor, din chirii, din investiții sau alte venituri, o singură dată (10%*S min. = 190 lei/lună = 2.280 lei/an în 4 plăți trimestriale).

Dacă lucrurile s-au simplificat atât de mult, ce s-a întâmplat cu D600?

Din păcate:

soluția aleasă de ANAF a fost să includă în D600 și CASS, ceea ce a făcut ca numărul persoanelor care urmau să îl depună să fie mult mai mare decât înainte.
Probabil că motivul pentru care acest lucru a fost făcut a fost acela de a se evita ca unele persoane să rămână fără asigurare medicală… Zgomotul creat în jurul acestui formular pare un pic cam exagerat, așa cum exagerată mi se pare și reacția guvernanților de a amâna depunerea lui până pe 15 aprilie, fără însă a amâna și primul termen de plată, care este pe 25 martie.

Heirupism-ul” pare însă că este principala caracteristică a guvernării în ultimele luni…

Ministrul finanțelor, dl Teodorovici, a anunțat că ia în calcul modificarea D200 (declarația anuală de venit), soluție care Nu mi se pare însă fezabilă, pentru că acel formular se referă la veniturile obținute în 2017, pe când noi acum avem discuția cu privire la CAS/CASS pentru veniturile obținute în 2018… Să modifici un formular atât de important precum D200 poate fi un exercițiu periculos, nu este exclus să rezolve o problemă și să creeze multe altele…

Și atunci, ce poate fi făcut?

În opinia mea, trebuie să vorbim de o soluție pentru 2018 și o alta pentru 2019 (soluție care implică modificarea Codului Fiscal, modificare ușor de făcut în procesul de aprobare a OUG 79/2017, ordonanță care oricum necesită și alte “reparații”).

Pentru 2018, soluția la care îi invit la reflecție pe domnii guvernanți este următoarea:

  • formularul D600 (varianta 2018), modificat de urgență în sensul eliminării din el a referirilor la CASS și depus doar de persoanele fizice care obțin venituri din activități independente și nu sunt asigurați în alte sisteme de asigurări (ex.: avocații);

  • în ceea ce privește CASS, emis deciziile de impunere (la fel ca în 2017) în baza formularului D220 (venit estimate din activități independente), pe același formular cu plățile anticipate de impozit pe venit;

  • persoanele care nu obțin venituri din activități independente dar au obținut venituri din chirii, investiții, alte venituri în 2017 mai mari de 22.800 lei (și au obligația să achite și în 2018 CASS la minim), pot depune un alt formular gândit special pentru această situație. Nu vor fi foarte multe astfel de persoane…

Pentru 2019, consider că trebuie să trecem la autoimpunere. Formularul D200 trebuie transformat într-un formular inteligent care să calculeze CAS, CASS, impozit pe venit în funcție de veniturile declarate pentru anul anterior. De asemenea, tot D200 poate fi folosit pentru a declara veniturile estimate pentru anul în curs și D220 eliminată. Eventual, termenul de depunere al D200 poate fi devansat până pe 25 martie.

O astfel de soluție ar crea mult mai multă certitudine, ar simplifica foarte mult administrarea/colectarea (s-ar elimina aproape 2 milioane de decizii de impunere ce trebuie emise azi de ANAF).

Soluții sunt, trebuie doar dorința de a o găsi pe cea mai eficientă. Evident, asta nu se poate întâmpla decât dacă Ministerul Finanțelor acceptă consultări serioase cu experții din mediul de afaceri, interesul fiind comun.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 6.2.2018

5 comentarii

  1. Alex3
    6.2.2018, 11:37 pm

    Logic sa termine cu ideea asta cretina de a calcula CASS la chirii, dobanzi, etc. dar si cu ideea la fel de stupida de a pune contributiile la un nivel minim la care angajatii part time trebuie sa vina cu bani de acasa ca sa se asigure.

    Ar fi mult mai eficient daca Casa de asigurari ar stabili un tarif unic national iar toata lumea ar putea sa isi cumpere polita online sau de la orice dealer de asigurari. Pentru, copii, oameni fara venituri sau cu venituri sub un anumit nivel (TBD) trebuie ca asigurarile sa fie achitate total sau partial din bugetul de stat (bani proveniti din accize, TVA, etc.).

    Lucrurile trebuie simplificate in administrarea fiscala. Cu cat se complica cu atat scade conformarea voluntara dar si capacitatea ANAF de a controla. E nevoie de un sistem simplu, pe care sa-l inteleaga toata lumea si care sa aiba sens.

    Daca s-ar implementa propunerea mea, mult mai multi cetateni s-ar asigura in sistemul public iar fondurile pentru sanatate ar fi mult mai mari. Acum nici sa vrei nu poti sa te asiguri – trebuie sa stai la cozi la ANAF sa calculezi veniturile, apoi sa te duci la alte cozi la CASMB sa iti calculeze contributia, e un balamuc total si oamenii care isi permit isi iau o asigurare privata sa scape de nebunie.

  2. shinobi
    7.2.2018, 8:37 am

    Domnule, da’ daca se anuleaza d 200 & 201 & 600 & 604 iar retinerile se fac la sursa, acolo unde e cazul, ce ziceti?! iar CASS sa fie platibila la circa financiara, cu bonus daca se plateste intreaga suma pana la 25 mar, pentru cei care nu-s salariati??! eu asa as face…

  3. stefan60
    7.2.2018, 2:01 pm

    Domnule Biris
    Cum poate ramane un cetatean roman “fara asigurare medicala” din moment ce articolul 34 din Costitutie , alineatul 1 : “Dreptul la ocrotirea sănătăţii este garantat. ” ?

    A obliga pe cineva sa cotizeze la sistemul de sanatate prin impozit specific e una , a obliga sa aiba o asigurare e alta.
    Deoarece asigurarea e un contract scris (prin definitie) . Cu obligatii si indatoriri a ambelor parti . Lipsa acestor caracteristici legale , duc la anularea oricarei asigurari din partea si celei mai inapoiate curti de justitie .
    Aveti dumneavoastra o asigurare scrisa si semnata cu Casa de Pensi , Casa Nationala de Sanantate ? Evident ca nu . Identic ca restul romanilor .

    Deci , contributia obligatorie nu e o asigurare . E un impozit calculat in procente .
    Rezulta ca calculul ei trebuie sa fie uniform , clar si referitor la toate veniturile unei persoane fizice si obtinute in un an de zile .
    Ca rezultat , si pensionarul trebuie sa plateasca CASS deoarece beneficiaza de asistenta medicala gratuita .

    Poate trebuie discutat de deficitul colosal de resurse financiare a sistemului de sanatate , pensi ca motiv a acestor inventii fanteziste numite formulare ? 🙂

    Sau sa copiem de la altii modelul unificat de declaratie globala de castig si formularul tipizat de plata a taxelor , impozitelor , contributilor .
    La altii , declaratia de castig o face chiar statul ,inclusa proiectia “darilor” de platit . O trimite cetateanului prin posta clasica sau electronica pentru control , modificari , confirmare .

    Stiu , e greu ,chiar imposibil in o tara unde la fiecare innoire de pasaport trebuie sa prezinti personal certificatul de nastere in original si copie . Chiar daca ai 100 de ani si zeci de pasapoarte reinnoite la acelasi organ al statului . 🙂
    Foarte des birocratia , problemele create nu mai permit sa se vada cauzele de baza a ineficientei unui sistem depasit istoric si tehnic.

  4. AdrianS
    7.2.2018, 3:11 pm

    Solutia aceasta nu ii ia in considerare pe cei care au alte tipuri de venituri independente care intra la alte declaratii (201). Intr-o tara ca Romania, nu mi se pare o solutie corecta si fezabila aceea a taxarii pe venituri estimate. Nu avem capacitatea de a aplica eficient astfel de legi si de a face corectii intr-un timp acceptabil pentru persoanele care incearca sa se lanseze in cariere ne-traditionale. As prefera sa ne rezumam la a eficientiza colectarea pe veniturile obtinute si cand om fi in stare sa colectam intr-o masura acceptabila aceste taxe, atunci ne putem gandi la “optimizari”.

  5. Cris
    12.3.2018, 10:22 pm

    Din cate vad eu, in noul proiect de ordonanta de modificare a Codului Fiscal se introduce un nou forfetar la CASS, calculat la 6 salarii minime brute (6x 1900 lei) chiar daca veniturile pot fi mai mici de aceasta limita.

    Cititi cu atentie art 174 alin (15)… Nu conteaza cat castigi, conteaza cat ai de plata. Daca in 2018 castigi 100 lei sub forma de dividend, impozitul se retine la sursa, dar vei plati 1140 lei la CASS, dupa definitivarea impozitului in 2019.

    Foarte tare! Ne intoarcem in perioada 2010 – 2015.

Lăsați un comentariu


Stiri

Reacţie palestiniană la anunțul premierului privind mutarea ambasadei României: Facem apel la Uniunea Europeană să ia măsuri

Vladimir Ionescu

Diplomatul palestinian Saeb Erekat a condamnat anunţul făcut de premierul Viorica Dăncilă de a reloca ambasada României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim,… Mai mult

Stiri

Trei asociații de magistrați: Opriți noile proiecte de OUG pe Justiție, crează impunitate pentru toate infracțiunile grave

Vladimir Ionescu

Asociația Mișcarea pentru Apărarea Statutului Procurorilor, Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție fac apel la factorii de decizie de a stopa demersurile… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis: Decizia mutării ambasadei României la Ierusalim se ia după avizul mai multor instituții și aparține Președinției României

Razvan Diaconu

Decizia finală privind o eventuală mutare a ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim aparține Președintelui României, premierul Viorica Dăncilă demonstrând, încă… Mai mult

Europa

Bulgaria primește o îmbunătățire de la stabil la pozitiv a perspectivei de rating de la Fitch. România tocmai a reușit să evite retrogradarea de la stabil la junck de la S&P

Vladimir Ionescu

Agenţia de evaluare financiară Fitch a revizuit în creştere, de la stabilă la pozitivă, perspectiva ratingului de credit pe termen lung atribuit Bulgariei, lăudând eforturile… Mai mult

Europa

Proteste de amploare în Germania împotriva directivei care ar cenzura internetul

Iulian Soare

Zeci de mii de persoane au protestat la sfârşitul săptămânii în mai multe oraşe din Germania împotriva reformelor de la nivel european în ceea ce… Mai mult

Stiri

Viorica Dăncilă, din SUA: Ambasada României din Israel va fi mutată de la Tel Aviv la Ierusalim, ”în deplin consens” și ”după analiza actorilor constituționali”

Vladimir Ionescu

România îşi va muta ambasada din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim, a anunţat duminică premierul Viorica Dăncilă, aflată într-o vizită privată în SUA.… Mai mult

Stiri

Scăderi la toți indicatorii activității CFR Călători în 2018

Vladimir Ionescu

​CFR Călători a înregistrat în 2018 o scădere a tuturor indicatorilor, de la numărul de trenuri care au circulat pe rețeaua feroviară și până la… Mai mult