Grupul celor şapte puteri economice (G7) ar putea elabora, la iniţiativa Statelor Unite, un plan masiv de investiţii în infrastructură în statele în curs de dezvoltare, cu obiectivul de a contracara iniţiativa chineză Belt and Road, sau Noul Drum al Mătăsii, au anunţat sâmbătă diplomaţi şi Casa Albă, citaţi de Reuters.
Liderii G7 se participă la un summit găzduit de Marea Britanie. Printre preocupările celor mai bogate state ale lumii se numără şi contrabalansarea puterii economice şi militare în creştere a Chinei.
Preşedintele Joe Biden a propus un proiect intitulat ”Să construim din nou o lume mai bună” (Build Back Better World – B3W), menit să ajute statele în curs de dezvoltare să se redreseze în urma pandemiei. Proiectele sunt axate pe combaterea schimbărilor climatice, sănătate, sectorul digital şi egalitatea de gen, menţionează Casa Albă într-un comunicat.
Statele din G7 şi aliaţii lor îşi propun să folosească această iniţiativă pentru a mobiliza capitalul privat să investească în domeniile amintite mai sus. Casa Albă estimează că statele beneficiare ar avea un deficit de finanţare de circa 40.000 de miliarde de dolari până în 2035 pentru a recupera decalajele faţă de statele dezvoltate.
”Această iniţiativă nu este doar despre a confrunta sau a provoca China. Până acum noi nu am oferit o alternativă pozitivă care să reflecte valorile noastre, standardele noastre sau modul nostru de a face afaceri”, a explicat un responsabil de rang înalt din administraţia Biden.
Deocamdată nu este clar cum va funcţiona acest plan şi de ce fonduri va avea el nevoie, nici de unde ar urma acestea să fie mobilizate, punctează agenţia citată.
Iniţiativa chineză Belt and Road (BRI), lansată de preşedintele Xi Jinping în 2013, constă într-un plan în valoare de mai multe mii de miliarde de dolari pentru proiecte de infrastructură şi alte investiţii realizate de Beijing în Asia, în Europa şi nu numai.
Peste 100 de ţări au semnat acorduri cu China în cadrul acestei iniţiative, pentru proiecte precum construcţia de căi ferate, porturi, autostrăzi şi alte elemente de infrastructură.
Criticii iniţiativei chineze susţin că Beijingul vizează să creeze o variantă modernă a vechiului Drum al Mătăsii care să conecteze China de Asia şi Europa, care să reprezinte un vehicul pentru expansiunea comunismului chinezesc. Conform Beijingului, astfel de păreri trădează ”beţia imperială” a multor puteri occidentale.
Liderii G7 – Statele Unite, Canada, Marea Britanie, Germania, Italia, Franța și Japonia – vor să demonstreze lumii că cele mai bogate democrații pot oferi o alternativă la influența tot mai mare a Chinei.
Reintrarea Chinei pe scenă drept o putere globală este considerată a fi unul dintre cele mai semnificative evenimente geopolitice din vremurile recente, alături de căderea Uniunii Sovietice din 1991 care a pus capăt Războiului Rece.
Potrivit Reuters, la mijlocul anului trecut, mai mult de 2.600 de proiecte cu un cost de 3.700 de miliarde de dolari din cadrul iniţiativei Belt and Road erau în desfăşurare. Ministerul chinez de externe preciza în iunie anul trecut că aproximativ 20% din proiecte au fost grav afectate de pandemia de COVID-19.