Guvernul francez a prezentat, marţi, un plan de „salvare a industriei aerospațiale”, în valoare de 15 miliarde de euro, care include și ajutorul de 7 miliarde de euro destinat Air France, dar și un fond de investiții pentru furnizorii mijlocii și ajutoare pentru modernizarea capacităților firmelor subcontractoare ale producătorilor.
Planul include investiţii, credite şi garanţii de credite și achiziții de stat, mai precis o accelerare a actualelor comenzi pentru tancuri şi alte echipamente militare produse de Airbus, potrivit Reuters.
Unul din motivele invocate este pericolul pierderii a 100.000 de locuri de muncă, în urma colapsului cererii pentru călătorii aeriene, în contextul pandemiei de coronavirus (COVID-19), dar și nevoia ca Airbus să rămână în urma marelui său competitor american, Boeing.
„Trebuie să salvăm industria noastră aerospațială”, a spus ministrul francez de Finanţe, Bruno Le Maire, adăugând că Europa nu trebuie să-și sacrifice poziția deținută prin Airbus în fața Boeing sau a competitorului chinez nou intrat în cursă COMAC.
Airbus a anunţat, săptămâna trecută, că a livrat doar 24 de avioane noi în mai şi nu a obţinut nicio comandă nouă.
În industria aerospaţială franceză lucrează aproximativ 300.000 de persoane, mulţi pentru sutele de furnizori francezi, iar veniturile anuale generate se ridică la 58 miliarde de euro.
Franţa va investi 1,5 miliarde de euro şi în susţinerea cercetării privind noi tehnologii aeronautice prietenoase cu mediul, pe parcursula trei ani, în primul fiind disponibile 300 de milioane de euro.
Fondul de investiţii proiectat va avea la dispoziţie 500 de milioane de euro, iniţial, cu ţintă de creştere de un miliard de euro, pentru a sprijini dezvoltarea furnizorilor de mărime medie, iar ajutorul pentru subcontractori va fi de 300 de milioane de euro.
Executivul de la Paris discută și cu băncile despre modul în care furnizorii pot fi ajutați să rezolve problema produselor rămase în fabricaţie după ce Airbus şi alţi producători au decis să-şi reducă producţia.
Producţia de aeronave s-a întrerupt după ce epidemia a oprit majoritatea curselor aeriene, iar mulţi furnizori au urgent nevoie de numerar, apreciază analiştii.
Luna trecută, autorităţile de la Paris au prezentat un plan de ajutor de opt miliarde de euro şi pentru producătorii auto, afectaţi de criza economică provocată de pandemie, după cel de 18 miliarde de euro (19,6 miliarde de dolari) adoptat recent pentru industria turismului.