Românii au descoperit beneficiile comerțului electronic, oferta de produse a devenit din ce în ce mai variată, iar acestea se traduc într-o valoare estimată a pieței locale de 6,2 miliarde de euro, la nivelul anului 2021, în creștere cu 10% comparativ cu datele din 2020, a declarat, într-un interviu acordat Agerpres, directorul executiv al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), Florinel Chiș.
În viziunea acestuia, dată fiind actuala criză a prețurilor și scumpirea carburanților, românii se vor orienta către soluții de smart shopping, facilitate de comerțul electronic. Astfel, vor alege să cumpere online pentru avantajele pe care aceste achiziții le oferă clientului, precum posibilitatea de a compara prețul, de a economisi timp prin evitarea deplasărilor, creșterea opțiunii de livrare în puncte fixe de proximitate, comportament de consum smart care salvează combustibil și îi ajută să economisească bani.
Reprezentantul ARMO susține că firmele românești din e-commerce au nevoie de know-how și de o infrastructură solidă pentru a se dezvolta și pe plan internațional, iar un ajutor din partea autorităților ar fi investițiile în dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru a scurta timpul necesar de livrare peste hotare a coletelor ce pleacă din huburi logistice autohtone. O altă zonă de interes este reprezentată de implementarea Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în vederea dezvoltării competențelor digitale.
Cum a evoluat comerțul online în România, în ultimii doi ani, și la ce valoare a ajuns?
Florinel Chiș: În ultimii doi ani am văzut o creștere accelerată a adopției comerțului online pe plan local, fiindcă românii au descoperit beneficiile acestui canal de vânzare. Oferta de produse a devenit din ce în ce mai variată. De asemenea, clienții au acces la o gamă complexă de servicii care le oferă flexibilitate, atât în ceea ce privește partea de plată, de achitare a cumpărăturilor, cât și pentru partea de planificare a livrărilor. Acum avem estimări din industrie că, în 2021, sectorul de e-commerce a crescut cu aproximativ 10% față de 2020 ajungând la 6,2 miliarde de euro. Există, evident, în continuare, potențial mare de creștere, pentru că în momentul acesta, în România, sectorul de e-commerce reprezintă aproximativ 12,5% din întreaga piață de comerț și pe măsură ce clienții descoperă beneficiile acestui canal, revin cu comenzi ce conțin produse din mult mai multe categorii. În același timp, avem comercianți care oferă servicii mai complexe, care răspund nevoilor consumatorului.
Pe ce loc se află România, comparativ cu ce se întâmplă în regiune și în Uniunea Europeană, pe zona comerțului online?
Florinel Chiș: Dacă ne uităm la DESI (indicele Economiei și Societății Digitale, n.r.) România este la coada clasamentului cu un mare potențial de dezvoltare pe sectorul de comerț electronic. Suntem sub media europeană atât la pondere din cifra de afaceri a IMM-urilor generate de comerț electronic, cât și a vânzărilor online transfrontaliere, acestea fiind palierele măsurate de indicele de DESI. Avem oportunitatea de a reduce acest decalaj de dezvoltare și de a folosi tehnologii de ultimă generație, optimizate deja pe baza experienței altor state. Dezvoltarea competențelor, a infrastructurii digitale vor stimula și adopția dezvoltării comerțului online. Aspectul acesta e deja vizibil. România conduce în topul țărilor cu cea mai mare creștere în ultimul an. Avem un raport de la McKenzie care confirmă evoluția accelerată a acestui sector și confirmă potențialul de dezvoltare. Astfel, unul dintre pilonii cu rezultate bune din prisma digitalizării, conform DESI, e reprezentat de numărul IMM-urilor care vând online. Avem 17%, un procent apropiat de media europeană.
Pe plan local sunt mai multe platforme de tip Market Place care facilitează tranziția asta către online a retailerilor, fără să fie necesare investiții financiare mari în partea de tehnologie. În ultimii doi ani retailerii au înțeles că e mai sustenabil o abordare omnichannel, deoarece oferă o plasă de siguranță și deschide calea către noi oportunități de business. De asemenea, oportunitate de dezvoltare derivă din faptul că suntem pe locul 10 din punct de vedere al conectivității, iar indicatorul de acoperire a rețelelor fixe e de peste 76% față de o medie europeană de 59% conform DESI. Ceea ce înseamnă că și locuitorii din zonele rurale izolate au acces la conexiuni bune de Internet, astfel încât shoppingul online e o variantă foarte bună, pentru că această bază semnificativă de clienți, mai ales din mediul rural, să poată face cumpărături online.
Se vorbește prea puțin de faptul că doar patru din zece români au acces la Internet și din mediul rural și că aceștia apelează la comerțul online, conform datelor de la INS pe 2021.
Din datele pe care le aveți la dispoziție, cu cât s-au scumpit produsele de strictă necesitate, în ultima perioadă, și cum au evoluat vânzările acestor produse în ultima lună?
Florinel Chiș: Datele de la BNR arată că, în martie 2022, au fost înregistrate cele mai mari prețuri pentru alimente din ultimii ani. Rata medie a inflației pentru produsele alimentare a fost de 11,2%. Prețul uleiului a înregistrat o creștere de 32%, cel al pâinii de peste 36%. Scumpirea carburanților a pus, de asemenea, o presiune pe bugetul personal și oamenii se orientează către soluții de smart shopping, încercând să contracareze efectele creșterii prețurilor. La livrarea prin punctele fixe avem din ce în ce mai mulți clienți care apelează la această opțiune, pentru că sunt costuri mici, o soluție prietenoasă și serviciile sunt flexibile în ceea ce înseamnă partea de plăți, inclusiv dată fiind apariția unor servicii de genul „Buy now – Pay later”.
Din punctul acesta de vedere vedem că avem o orientare a consumatorului către online, unde poate să compare prețurile în mod transparent. Există o varietate mai mare de produse și dacă ne uităm la partea asta, ca și comportament de consum, consumatorii compară prețurile, se uită la asta atunci când decid o achiziție. Îmi aduc aminte de un studiu de la ASE din 2018 care spunea că prin comerțul online, oarecum, s-ar putea atenua temporar inflația. Nu e cazul astăzi, pentru că avem o inflație la nivel global, dar pot presupune că românii, ca și comportament, își doresc să cumpere produsele la cel mai bun preț și atunci se orientează spre comerțul online, unde pot să compare lucrurile transparent. Conștienți de soluțiile smart oferite de cumpărăturile online, românii vor vedea că o achiziție online le asigură economii de timp, de combustibil și mai ales de bani.
Există o pondere mai mare a produselor preferate de către români în ultima perioadă?
Florinel Chiș: Ne uităm la un raport de la INS, de la finalul anului 2021, și produsele de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii sunt cele mai vândute produse online din România, cu o pondere de 74%. Acestea au fost urmate de produse cosmetice și de înfrumusețare, articole sportive și produse electro-IT. Respectivul raport indică, de cealaltă parte, un apetit mai scăzut pentru cărți și reviste. Categoriile „new entry” care atrag atenția și care sunt pe o tendință clară de creștere, conform INS, sunt cele care dezvoltă conceptul de smart shopping despre care vorbeam înainte. Fie că ne referim la produse alimentare sau la băuturi comandate de la magazinele online, cât și la cumpărăturile de mâncare gătită.
Datele statistice de la INS ne arată că românii aleg din ce în ce mai des „să facă piața” sau „să gătească” online, validând și în acest caz beneficiile oferite de comerțul electronic: timp și bani economisiți.
Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină retailerii, odată cu creșterea comerțului online din perioada pandemiei?
Florinel Chiș: Principalele provocări care se confruntă retailerii în momentul acesta sunt de natură logistică. Pentru a câștiga încrederea clienților, trebuie să oferi servicii predictibile, mai ales ales pentru partea de livrare și retur. Din această perspectivă, livrarea în puncte fixe este tot mai căutată de clienți, fiindcă e o soluție ieftină, flexibilă. Nu mai trebuie să aștepți curierul, nu-ți mai faci griji că trebuie să lași la un vecin sau lucruri de genul acesta. Nu mai trebuie să te gândești dacă să comand acasă, oare o să fiu birou… Mai departe avem o provocare legată de stocurile necesare și gestionarea acesteia depinde stabilirea unor parteneriate comerciale solide. Important e ca toată partea aceasta de supply chain, de lanțul de aprovizionare, lucrurile să fie cu parteneri stabili.
Ce contribuție are comerțul electronic la PIB-ul României?
Florinel Chiș: Putem să ne uităm la faptul că avem economia digitală din care face parte și e-commerce-ul. E o componentă care are potențialul de a deveni motorul economiei viitorului. În prezent estimez că acest segment generează 20% din PIB, dacă avem în vedere că digitalizarea din toate sectoarele economiei naționale este atinsă. Prin PNRR avem oportunitatea unică de a investi în dezvoltarea competențelor și infrastructurii digitale. Deschidem calea către o nouă economie în care vom produce cu toții o valoare adăugată mai mare.
Ce raport există, la ora actuală, între comerțul online și comerț tradițional în România? Cum estimați că va evolua situația?
Florinel Chiș: În prezent, comerțul online reprezintă aproximativ 12,5% din întregul sector de retail. Însă în țările mai dezvoltate, precum Marea Britanie, 30% din totalul de tranzacții au loc online. Au intrat deja pe piața locală mai mulți retaileri care oferă și produse alimentare perisabile. Avem hipermarketuri online. Deci, cred că, în plan local, comerțul online își va continua procesul natural de dezvoltare.
Estimați pentru anul acesta o creștere a acestei ponderi?
Florian Chiș: Sperăm să ne ducem și noi în sus, măcar spre un 20% în următorii ani. Este important ca să fie rezolvate lucrurile ce țin de creștere a gradului de digitalizare, astfel încât numărul de oameni care au acces la internet să poată să și cumpere online, să aibă abilitățile tehnice de a face asta.
În spațiul public se aduce în discuție, inclusiv prin vocea dvs., ideea de internaționalizare a companiilor românești. Care ar fi măsurile pe care ar trebui să le ia statul pentru a ajuta afacerile locale să devină cunoscute și în afara granițelor țării?
Florinel Chiș: Cred că pentru a se dezvolta pe plan internațional, companiile, fie că ne referim la firme mari, fie că ne referim la la IMM-uri, au nevoie de know-how, au nevoie de infrastructură. De exemplu, unul din Market Place-urile locale ajută antreprenorii să facă primii pași pe plan internațional, punându-le la dispoziție infrastructură și know-how, lucruri acumulate de-a lungul timpului. Acest model atrage din ce în ce mai multe IMM-uri, pentru că le convinge să iasă în afară cu produsele lor.
Cred că autoritățile pot susține acest demers investind în dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru a scurta timpul necesar pentru livrarea peste hotare a coletelor ce pleacă din huburi logistice românești. De asemenea, autoritățile au marea responsabilitate de a implementa planul de investiții din PNRR, contribuind astfel la dezvoltarea infrastructurii și competențelor digitale. Aceste două zone sunt principalele puncte de sprijin de care afacerile românești au nevoie pentru a se dezvolta online pe plan local și, ulterior, internațional.
Vedeți in viitorul apropiat o posibilă intrare pe piața din România a unor mari jucători din comerțul online, ca Amazon, de exemplu?
Florinel Chiș: România e o piață atractivă pentru mulți retaileri și în special în zona de fashion am văzut în ultimii ani branduri cu renume internațional, care au venit să se dezvolte și aici. Specificul pieței locale este, însă, că are mult potențial de creștere. Oamenii vor cumpăra online din ce în ce mai mult și își doresc servicii de calitate, cu focus în primul rând pe timpul de livrare cât mai rapid, respectiv produse pentru care jumătate dintre consumatori care sunt tentați să cumpere și care preferă să plătească mai degrabă numerar. Dacă un retailer poate funcționa în interiorul acestor condiții, cu siguranță că se poate dezvolta și lansa pe plan local.
Mai văd posibilă și extinderea unor jucători locali care compun ecosistemul românesc de e-commerce în momentul acesta spre alte țări din regiune. Adică, nu doar că suntem doar noi atractivi pentru alți jucători, ci și noi credem că putem să ne extindem mai mult în regiune. Mă uit strict la comerțul electronic. Acum avem multe avantaje, unul dintre ele fiind partea de tehnologie, de resursă umană de calitate. Cred că acesta poate fi un avantaj competitiv semnificativ.