Economiștii și antreprenorii consultați de Expert Forum propun Guvernului Ponta să ia măsuri în 3 direcții importante pentru anul 2013.
În raportul anual ”Clientelismul politic”, Expert Forum a cerut opinia a 14 economiști, jurnaliști economici și antreprenori.
Răspusnurile lor privind politicile pe care Guvernul Ponta trebuie să le implementeze în anul 2013 se împart în 3 direcții:
- Un buget realist şi bazat pe o politică fiscală previzibilă, care să dea stabilitate mediului de afaceri. În funcţie de poziţia pe care o ocupă ȋn piaţă, câţiva analişti văd ȋn continuare dezirabilă reducerea CAS. Tot aici intră şi reformarea sistemului de administrare fiscală, care ȋn formula actuală nu a produs niciodată mai mult de 33% din PIB, indiferent de guvern şi strategia aplicată.
- Restructurarea şi/sau privatizarea companiilor de stat, inclusiv prin listare pe bursă, pe care s-au ȋnregistrat mari ȋntârzieri. Ar trebui accelerat procesul anunţat dar ȋntârziat de introducere a managementului privat.
- Accelerarea absorbţiei de fonduri UE şi ȋntocmirea unui plan de investiţii publice coordonat. Unul din panelişti propune expres “un sistem de urmărire operativă, prin rapoarte transmise la guvern de prefecturi sau Consilii Judeţene sub semnătură, privind la stadiul de realizare fizică şi financiară a proiectelor de investiţii aflate ȋn derulare, pe toate sursele de finanţare: buget, fonduri europene, împrumuturi de la BERD, BEI etc.
Radiografia clientelismului politic: cele 6 canale prin care se scurg banii de la buget la clientelă
Raportul Expert Forum a inventariat 6 canale principale prin care banii de la biugetul de stat sunt trimiși de guvern clientelei politce din teritoriu.
Cele 6 canale permit partidului/partidelor de la putere să împartă în mod discreționar bani primăriilor de aceeași culoare politică, fără să fie aplicate mecanisme stricte de control.
Din cauza acestui fapt, în anul 2008, fondurile europene ajungeau la o pondere în totalul investițiilor din plan local de 30%, în timp ce banii de la buget erau folosiți în propriție de 70%, în condițiile în care accesarea fondurilor europene implică o serie de obligații și controale mai stricte în gestiune.
La nivelul anului 2008, Guvernul a trimis în teritoriu circa 1,36 miliarde de euro, prin cele 6 canale de alocare discreționară de fonduri bugetare.
Cele 6 canale de drenare discreționară a banilor de la buget în teritoriu (2004-2011):
- Fondul de Rezervă al guvernului (2004-2011): sumele primesc cele mai diverse utilizări, de la mici investiţii până la achitarea de facturi curente, nu doar pentru e remedia situaţii neprevăzute, aşa cum s-ar presupune.
- Sume defalcate pentru drumuri judeţene şi comunale (2005- 2011), utilizate ȋn cea mai mare parte la nivelul Consiliilor Judeţene.
- Fondul de mediu (2008-2011), care de la ȋnfiinţare este gestionat de ministerul omonim, din care se finanţează proiecte de apă-canal sau amenjarea de zone verzi.
- Sume pentru şcoli (2007-2010) distribuite de Ministerul Educaţiei ȋn perioda de maxim entuziasm bugetar, după reguli destul de laxe şi confuze: investiţii noi, reparaţii ar şi achitarea de diverse facturi restante.
- Sume pe HG 577/1997 (2004- 2011) pentru sisteme de apă ȋn rural şi drumuri comunale, distribuite de MLPAT sub diversele sale ȋncarnări (Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării, etc).
- Sume pe OG 7/2006 (2007- 2011) pentru poduri (mici), sisteme de apă-canal, terenuri sport ȋn mediul rural; acest fond a pornit ȋn 2006 ca o urgenţă ȋn urma inundaţiilor din acei ani, dar s-a permanentizat şi s-a diversificat ulterior, rămânând ȋn gestiunea implauzibilă şi opacă a Secretariatului General al Guvernului.