vineri

17 mai, 2024

5 martie, 2024

Ordonanţa de urgenţă privind comasarea alegerilor locale cu cele pentru Parlamentul European are mai degrabă efecte ce pot restrânge drepturile fundamentale ale cetăţenilor, a declarat marți Septimius Pârvu, coautor prezentarea analizei Expert Forum privind comasarea scrutine din iunie.

„Adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă modifică reguli semnificative cu foarte puţin timp înainte de data alegerilor şi încalcă principiul predictibilităţii şi stabilităţii juridice. Comasarea alegerilor (…) nu are un impact pozitiv, ci mai degrabă efecte care pot restrânge drepturile fundamentale ale cetăţenilor. Astfel de modificări nu ar trebui făcute cu atât de puţin timp înaintea alegerilor”, a declarat Septimius Pârvu, în cadrul dezbaterii publice organizate, la Ministerul Afacerilor Interne, pe tema propunerii de ordonanţă de urgenţă privind comasarea alegerilor.

Riscul ca multe dintre prevederile OUG să fie declarate neconstituționale la câteva luni după alegeri

„Există deja un număr semnificativ de decizii ale Curţii Constituţionale şi, în general, credem că există o problemă cu această ordonanţă pentru că preia destul de multe aspecte care au fost deja respinse prin decizii ale Curţii Constituţionale. (…) Există un risc foarte mare să ne trezim peste o jumătate de an că o parte dintre aceste prevederi sunt neconstituţionale”, a explicat Septimsius Pârvu, citat de Agerpres.

Câteva dintre problemele comasării, identificate în analiza Expert Forum:

  • Ordonanțe de urgență care să reglementeze comasarea alegerilor nu este justificată. Aceasta nu
    este survine ca urmare a unei ”situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată”, element care ține de esența OUG în conformitate cu art. 115 din Constituția României.

  • Legislația electorală ar trebui să se schimbe în Parlament și nu prin OUG emisă de Guvern, după cum reiese din deciziile CCR.

  • Organizarea alegerilor locale în iunie și prelungirea perioadei de preluare a mandatului ar putea afecta calitatea guvernării la nivel local.

  • Reglementările legate de pierderea mandatului la aleșii locali creează din nou premisele pentru migrație politică și oferă un avantaj primarilor și președinților consiliilor județene în defavoarea consilierilor locali și județeni (aceștia nu beneficiază de perioada în care se pot transfera fără sancțiuni la un alt partid; lor continuă să li se aplice interdicția prevăzută de Codul Administrativ, întrucât există deja decizii CCR care invalidează migrația politică în timpul mandatului).

  • Proiectul de OUG conține articole ce modifică elemente esențiale – comasarea alegerilor, mandatele aleșilor locali, modul de constituire a birourilor electorale – cu doar trei luni înaintea alegerilor, ceea ce contravine standardelor internaționale.

  • Nota de fundamentare menționează faptul că ”la nivelul statelor membre ale Uniunii Europene, alegerile europarlamentare se desfășoară în mod frecvent, la aceeași dată cu cele locale”. Expert Forum a analizat legislația tuturor statelor membre UE și situația din România nu este deloc similară cu cea a altor țări, care au deja o experiență în acest sens, norme aprobate cu mult timp înainte, reglementate la nivel de Constituție sau lege.

  • Având în vedere că OUG avantajează principalele partide aflate la guvernare, mai degrabă contribuie la crearea unui cadru electoral în care partidele mai mici sau care nu au aceeași capacitate financiară și organizatorică vor fi dezavantajate. Reducerea perioadei de pregătire pentru alegerile locale ar putea crea dificultăți suplimentare pentru potențialii competitori electorali care nu beneficiază de subvenții pentru partidele politice sau de structuri de partid dezvoltate.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. E clar ca ar putea fi declarată neconstituțională!
    Daca CCR ar judeca corect dar judecatorii acestuia au avut stapâni la numire!
    Cainii nu pleaca de la macelarie!😁

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. E clar ca ar putea fi declarată neconstituțională!
    Daca CCR ar judeca corect dar judecatorii acestuia au avut stapâni la numire!
    Cainii nu pleaca de la macelarie!😁

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: