Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

de Alexandra Pele , 28.11.2019

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale (BM) și nu numai, precum și de experiența concretă a altor state, care au explicat, în detaliu, ce a presupus procesul de implementare, care au fost obstacolele și cum s-au rezolvat. Cel mai recent exemplu european este al Danemarcei, publicat într-un raport OECD.

Finlanda a început proiectul în primăvara lui 2014, valoarea investițiilor ridicându-se la 226 de milioane de euro, sumă pe care anticipează că o va amortiza până în 2021 doar din economiile realizate în ceea ce privește mentenanța și îmbunătățirea vechilor sisteme.

Experiența finlandeză – un mic curs de civilizare digitală

Ca multe administrații fiscale din lume, finlandezii aveau un sistem informatic propriu, construit în timp, intern, de la zero. Software-ul includea circa 200 de aplicații diferite (România are în jur de 300). În urma unei analize, s-a ajuns la concluzia că nu pot continua cu acel sistem, din cauza costurilor foarte mari care îl făceau ineficient. Cele două soluții identificate au fost fie achiziționarea unui sistem pe bucăți ”best-of-breed”, respectiv un sistem în care fiecare componentă să fie cea mai bună soluție pentru o anumită aplicație, fie să achiziționeze o soluție COTS – comprehensive commercial off-the-shelf solution (un sistem integrat, gata construit, personalizat pentru nevoile punctuale ale administrației finlandeze).

S-a ales a doua variantă (un sistem COTS trebuia să aibă și România în urma proiectului cu BM), motivele fiind explicate de Agenție:

  • COTS este un sistem complet integrat care permite circulația informațiilor dinspre și către toate departamentele Fiscului;
  • Sisteme similare au fost aplicate de alte administrații fiscale, ceea ce înseamnă că există multe informații cu privire la ce și cum funcționează cel mai bine, expertiză, bune practici etc;
  • Costurile sunt semnificativ mai reduse decât în cazul cumpărării sistemului pe bucăți.

Finlanda a realizat o investiție de 225 de milioane de euro, asigurând-și și mentenanța pe 15 ani.

Cum au ales sistemul

S-a format o echipă de proiect pentru care au fost selectați specialiști din fiecare departament al administrației fiscale. Principala temere a fost faptul că sistemul fiscal finlandez este complex și în anumite sectoare are prevederi specifice, care nu seamănă cu fiscalitatea altor state.

Această echipă a realizat o listă de obiective principale, lucruri pe care sistemul trebuia să știe să le facă.

Pentru selecția companiei și a sistemului specific, finlandezii au mizat mult pe experiența celei dintâi și popularitatea celui de-al doilea. Finlandezii au decis că vor o soluție informatică larg folosită, implementată de un prestator cu multă experiență și recomandat de alte administrații fiscale din lume. Costul a avut o pondere de 40% în scorul final, al doilea cel mai important criteriu fiind experiența companiei. Câștigătorul a fost desemnat în 2013, iar implementarea a început în primăvara lui 2014 (după soluționarea contestațiilor).

Cum l-au implementat

Administrația fiscală din Finlanda recomandă o analiză atentă a necesarului de personal. Având în vedere că o parte din angajați participă la implementarea efectivă a proiectului, trebuie asigurată buna funcționare a agențiilor teritoriale în lipsa acestui personal.

Apoi, trebuie identificate abilitățile de care angajații vor avea nevoie pentru a folosi noul sistem și automat eventuale necesități de instruire.

În cazul Finlandei, circa 180 de angajați ai administrației fiscale au lucrat full-time la implementarea sistemului. În proiect au fost implicați part-time alți 100 de angajați și 200 de instructori.

În primele faze ale proiectului, administrația fiscală din Finlanda recomandă clarificarea răspunsurilor la următoarele întrebări:

  • Scopul: Care sunt informațiile fiscale de care vom avea nevoie în viitor și din ce perioadă?
  • Inventarul datelor: Unde se află în prezent aceste informații?
  • Ce date pot fi convertite automat și care au nevoie de conversie manuală?
  • De ce informații va avea nevoie baza de dată operațională și care pot fi depozitate în arhive?

În final, finlandezi au procesat peste 6,15 milioane de conturi și 97,4 milioane de tranzacții, precum și 94,7 milioane de imagini.

”Un proiect de transformare COTS este o întreprindere uriașă și necesită un angajament și sprijin continuu din partea întregii organizații. În schimbul acestui angajament, administrația fiscală obține, dincolo de sistemul și beneficiile sale, o profesionalizare a personalului. Cantitatea de cunoștințe pe care oamenii o acumulează în proiectul de transformare este extrem de valoroasă și, de multe ori, astfel de cunoștințe nu există în nicio altă parte a organizației. Odată acumulată o astfel de experiență și expertiză, administrația este capabilă să o utilizeze în viitor ca forță de schimbare pentru orice sarcină”, este mesajul administrației fiscale finlandeze care a finalizat în acest an ultima parte a proiectului de digitalizare.

Cum a procedat România – pe dos

În cadrul proiectului cu Banca Mondială, de digitalizare a Fiscului, România ar fi trebuit să implementeze un sistem integrat de colectare a veniturilor bugetare. Acesta ar fi dus la interconectarea tuturor bazelor de date ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), la creșterea semnificativă a transparenței și, implicit, scăderea evaziunii și majorarea veniturilor bugetare.

Deși complicată, România s-ar fi putut ajuta din experiența altor state care au explicat, în detaliu, ce a presupus procesul, care au fost obstacolele și cum s-au rezolvat ele. Cel mai recent exemplu european este al Danemarcei, detaliat mai jos.

Pentru buget, beneficiile ar fi fost uriașe, după cum rezultă din exemplul Bulgariei care a finalizat un proiect similar, tot cu Banca Mondială. ”Dacă am colecta TVA la rata de colectare a Bulgariei, România ar avea venituri bugetare cu 3,7 miliarde de euro (1,8% din PIB) mai mari”, explică Ionuț Dumitru, în numărul 96 al revistei CRONICILE Curs de Guvernare.

Ce se promite acum

România a decis să renunțe la acest program. Întrebată dacă ANAF are în vedere implementarea pe viitor a unui sistem integrat de colectare a veniturilor fiscale, președintele instituției, Mirela Călugăreanu, a precizat că strategia de informatizare a avut în vedere lecțiile învățate din proiectul eșuat cu Banca Mondială.

”Programul inițial la nivelul anului 2013 cu Banca Mondială a fost închis. În curând va apărea raportul public al Băncii și după ce va fi public putem să-l și comentăm, dar, încă o dată, a fost elaborată o strategie de informatizare a ANAF care cuprinde 14 proiecte majore. Noi am utilizat toată expertiza și toate informațiile, toate lecțiile pe care le-am învățat în colaborarea cu Banca Mondială în cadrul programului, o parte din proiecte au finanțare europeană, unele au finanțare de la buget, dar ne vom mai întâlni cu reprezentanții Băncii Mondiale pentru a vedea cum putem să continuăm colaborarea în viitor”, a declarat Mirela Călugăreanu în cadrul conferinței ”Buget și fiscalitate 2020: dinspre politica oficială spre mediul de afaceri”, organizată de cursdeguvernare.ro.

Cu alte cuvinte, instituția nu are un astfel de obiectiv, în ciuda rezultatelor foarte bune obținute de alte state și a informațiilor și expertizei detaliate pe care acestea le pun pune la dispoziția ANAF. Finlanda, spre exemplu, detaliază într-un document transmis OECD etapele parcurse de administrația lor fiscală pentru a implementa proiectul, obstacolele întâmpinate, precum și soluțiile găsite.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.11.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Franța, paralizată de cea mai mare grevă din ultimii ani. Ciocniri violente la Paris

Iulian Soare

Cea mai amplă grevă din ultimii ani a început joi, în Franța, cu scopul declarat de a-l forța pe preşedintele Emmanuele Macron să renunţe la… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor dă asigurări partenerilor europeni că România va lua măsuri pentru respectarea MTO

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin), reunit la Bruxelles pe 5 decembrie, că… Mai mult

Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult