România era în 2015 statul UE cu cele mai puţine mașini de pasageri raportate la 1.000 de locuitori – 261 la 1.000 de locuitori, adică aproape jumătate din media europeană, de 497 de autovehicule, potrivit datelor Eurostat.
Țara noastră ocupă în continuare acest loc, deși a avut cea mai mare creștere din UE la capitolul noi înregistrări – 19%, în ultimii cinci ani.
Dintre statele membre ale Uniunii Europene, Luxembourg ocupă prima poziţie în clasament, cu 661 de maşini la 1.000 de locuitori. Următoarele state sunt Malta (634 de maşini), Italia (610 maşini) şi Finlanda (590 de maşini).
Flota de autovehicule a României este dominată de cele de clasă mică, și, în pofida percepției, nu are nici pe departe cea mai mare pondere de mașini vechi (de peste 20 de ani) – Polonia (33%), Estonia (26%), Letonia (22%) și Finlanda (21%) conduc detașat în la acest capitol.
La celălalt pol se situează Luxemburg (33%), Belgia și Irlanda (21%) și Austria (18%), țările cu cea mai mare pondere a autovehiculelor de pasageri cu cel mult doi ani vechime.
Referitor la mașinile de peste 20 de ani aflate în circulație, Eurostat atrage atenția că trebuie luată considerare legislația unor state membre care au stimulat prin diverse programe și politici achiziționare de autovehicule noi (așa cum este și în România, unde se aplică Programul Rabla și unde a funcționat mai mulți ani timbrul de mediu).
Cele mai mari avansuri la capitolul noi înregistrări s-au înregistrat în statele fostului bloc comunist, unde se înregistrează și cele mai mici rate la mia de locuitorii: România (19%), Estonia (18%), Slovacia (16%), Polonia (14%) și Cehia (12%).