vineri

29 martie, 2024

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

13 decembrie, 2020

Anul trecut, doar 0,6% din totalul salariaților din România au lucrat sporadic de acasă în 2019. Ponderea a urcat anul acesta la 24% din angajați care au lucrat exclusiv de acasă, conform unui raport  Eurofound publicat la începutul lunii noiembrie.

Evoluția telemuncii în România a fost insignifiantă în ultimul deceniu – țara noastră a ocupat în fiecare an ultima poziție a clasamentului UE, realizat în funcție de procentul din total lucrători, și a urcat de la 0,1% din angajați care lucrau din când în când de acasă, la doar 0,6%, anul trecut. Anul acesta, ponderea a țâșnit la 24% din total, salariați care au munci și muncesc numai de la distanță, ceea a propulsat România șase poziții în clasamentul UE27.

Aceasta este situația consemnată în sondajul realizat în iulie, pentru că în aprilie țara noastră se situa tot la finalul clasamentului.

(Citiți și: „România, statul cu cea mai mică pondere a angajaților care au lucrat de acasă din cauza Covid-19″)

Revoluția discretă ce se desfășoară în domeniul vieții profesionale


La începutul lunii martie, lideri europeni declarau că viața așa cum o știam s-a încheiat, cel puțin pentru o perioadă. Angajatorii au fost sfătuiți să apeleze imediat la telemuncă acolo unde se poate, iar în cazul ocupațiilor „esențiale” să reorganizeze modul de lucru pentru a evita îmbolnăvirile.

În 2019, 31% dintre persoanele angajate în Suedia lucrau uneori de acasă, acesta fiind cea mai mare pondere din UE. Amploarea schimbării produse începând cu luna martie a fost uimitoare.

Raportul Living, working and Covid-19, realizat de Eurofound și Comisia Europeană, arată că 40% din orele plătite lucrate de angajați au fost efectuate în iulie de acasă.

Cele două grafice ce ilustrează „revoluția tăcută” ce se desfășoară în Uniunea Europeană, conform Eurofound:


 

În Belgia, peste jumătate din angajați (52%) declarau în luna iulie că lucrează exclusiv de acasă, pondere similară cu cea din Irlanda (47%), Italia (47%), Spania (45%) și Franța (43%).

Media europeană era de 34%, iar în România, de 24%.

Procentele diferă în funcție de structura economiei, a infrastructurii, dar și de cultura muncii.

Domeniile cu cele mai ridicate ponderi – învățământ, servicii financiare și administrația publică

Dintre cei care lucrează de acasă în timpul crizei, 54% au mai muncit de la distanță și anterior, iar 46% erau telelucrători noi.

În rândul tinerilor (18 – 34 de ani), proporția este mai mare – 49% din acești angajați au lucrat la distanță pentru prima dată în timpul pandemiei. , lucrători mai în vârstă (peste 50, 45%).

(Citiți și: ”Telemuncă, reglementări modificate: semnătură electronică la instructajul SSM, activitatea poate fi prestată de oriunde, nu doar de acasă”)

În ceea ce privește domeniile cu cele mai ridicate rate de angajați care lucrau de acasă au fost: învățământul, serviciile financiare și administrația publică:

Problemele muncii de acasă

  • Mulți dintre angajați nu au avut tehnologia care să le permită lucrul fără probleme. Aproape jumătate (47% din acești salariați) au declarat că nu dețin echipamente de la angajator.
  • De asemenea, munca de acasă a perturbat semnificativ echilibrul dintre viața profesională și cea privată, în mod mult mai pronunțat pentru femeile cu copii mici. În total, 22% din respondenții care lucrează exclusiv de acasă au raportat dificultăți de concentrare pe muncă din cauza obligațiilor familiale, comparativ cu 8% din cei care lucrează în alte locații.
  • Agravarea inegalităților, odată cu creșterea exponențială a economiei digitale și transferarea în online a unor întregi segmente economice într-o perioadă atât de scurtă de timp.

De asemenea, constată studiul, digitalizarea aceasta în ritm accelerat adâncește prăpastia dintre rural și urban, din cauza lipsei accesului la internet.

În zonele rurale, 40% din europeni încă nu au acces la conexiuni rapide în bandă largă, ceea ce face dificilă conducerea unei afaceri, școala online, accesarea serviciilor de e-sănătate și cumpărarea online a unor produse importante.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: