1 martie, 2021

De la 1 martie s-a schimbat regimul de clasificare și de etichetare energetică a produselor electrocasnice, cu excepția celor de iluminat, care vor fi reclasificate de la 1 septembrie 2021, potrivit reglementărilor europene.

Noile etichete sunt menite să facă mai bine diferența între diferitele clase de eficiență energetică.

Clasificarea veche nu mai e eficace

Electrocasnicele și-au crescut performanțele până într-atât încât marea majoritate au ajuns în categorii „A”, urmat de mai multe semne +.


Aproape toate electrocasnicele depășesc în prezent performanțele pentru categoria „simplu A”, iar în B,C,… G nu mai sunt aproape deloc.

De acum, în categoria A nu se va mai încadra nici un produs nou, deocamdată, așa cum s-a îmtâmplat la începutul campaniei de etichetare.

În 2004, după extinderea campaniei de etichetare, majoritatea modelelor se aflau în clasele cele mai joase (și anume E, F, G). Apoi noile modele s-au clasat mai bine, până s-a ajuns la situația actuală, în care majoritatea noilor modele fac parte din clasele superioare (A+++, A++, A+).


De exemplu, circa 2/3 din frigiederele și mașinile de spălat vândute în 2006 în Europa erau etichetate doar „A”, dar în 2017, 90% aveau etichete A+, A++, A+++, potrivit Comisiei Europene.

În plus față de reclasificarea din punct de vedere al eficienţei, etichetele vor avea un cod QR cu ajutorul căruia consumatorii vor putea obține informații suplimentare, oficiale (fără caracter comercial) prin scanarea codului cu un telefon și interogarea bazei de date European Product Database for Energy Labelling (EPREL).

Cu excepția lămpilor de iluminat, al căror termen este 1 septembrie, de la 1 martie, electrocasnicile noi noi puse în vânzare va trebui să aibă noile tipuri de etichete în termen de două săptămâni. Modelele vechi de produse, care sunt vândute în următoarele luni, pot purta eticheta veche, dar nu mai trebuie vândute după noiembrie 2021.

Este vorba de:

  • frigidere,
  • mașini de spălat, inclusiv pentru vase,
  • televizoare și monitoare și afișaj video.

Succesul „pe factură” al etichetării energetice

Cumpărătorul unui produs electrocasnic din UE a economisit circa 285 de euro pe an, de la introducerea etichetării energetice, iar măsurile de eficiență energetică au dus la venituri suplimentare de 66 de miliarde de euro pentru companiile europene, potrivit  Comisiei Europene.

Reglementările privind etichetarea energetică urmează să ducă  la economisirea a circa 230 megatone echivalent petrol până în 2030, potrivit estimărilor Executivului European.

 

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: