fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Ei, da: Legea lobby-ului, proiect de OUG: Aflăm simplu cine sunt lobby-iștii, dar nu și ce fac ei. 6 domenii în care nu ai voie să faci lobby

de Victor Bratu , 24.9.2018

Ministerul pentru Mediul de Afaceri a lansat luni în dezbatere publică proiectul de Ordonanță de Urgență privind transparența în domeniul lobby-ului și al reprezentării intereselor.

Dorința de a legifera și reglementa activitatea de lobby este veche: începând cu anul 2000, 5 proiecte similare au fost clasate sau respinse, alte două aflându-se teoretic în procedură legislativă la comisiile parlamentare, chiar dacă au fost inițiate în 2010, respectiv 2011.

Un prim pas spre reglementarea activității de lobby a fost făcut în 2016, când guvernul de la acea dată a aprobat instituirea Registrului Unic al Transparenței Intereselor, registru în care decidențăă de la vârful executivului erau obligați să își anunțe întâlnirile cu diversele grupuri de afaceri.

Domeniile în care este interzisă activitatea de lobby

Potrivit noii propuneri, sunt exceptate explicit de la dispozițiile ordonanței:

  • activitățile reprezentanților publici în legătură cu îndeplinirea atribuțiilor ce le revin conform legii
  • activitățile unei persoane prin care aceasta valorifică propriile interese fără caracter antreprenorial
  • valorificarea unor drepturi sau reprezentării intereselor unei părți sau a unei entități implicate în relații cu autorități administrative sau judiciare
  • consultanța juridică sau reprezentarea realizată de avocați, notari, agenți fiduciari și alte persoane autorizate în acest sens
  • valorificarea intereselor de politică externă în cadrul relațiilor diplomatice sau consulare
  • activitățile desfășurate la cererea unor reprezentanți publici

Proiectul interzice unui reprezentant public să desfășoare activități de lobby pe durata mandatului său, în domeniul său de activitate.

Registrul de lobby, în grija Oficiului Registrului Comerțului

Prin ordonanță, se înființează Registrul de lobby și de reprezentare a intereselor, registru care va fi administrat de către Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Municipiului București.

Acest registru va conține 3 secțiuni:

  • societăți de lobby
  • societăți care angajează lobby-iști interni
  • grupuri de interese

Informațiile conținute de aceste 3 secțiuni vor fi puse la dispoziția publicului gratuit, în format electronic.

Transparență, dar până la un punct

Părțile contractante în cadrul unui contract de lobby sau întâlnirile lobby-iștilor cu reprezentanți publici vor fi de asemenea comunicate registrului, informațiile fiind stocate într-o secțiune specială a registrului.

Consultarea acestui ultim set de date de către persoane fizice sau juridice se va putea face doar contra-cost și numai cu condiția justificării unui interes juridic prioritar în sensul Articolului 8, alineat 2 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

Articolul la care face referire proiectul este: Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept (dreptul la respectarea vieții private și de familie – n. red.) decât în măsura în care acesta este prevăzut de lege şi constituie, într-o societate democratică, o măsură necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protecţia sănătăţii, a moralei, a drepturilor şi a libertăţilor altora.”

Amenzi pentru nerespectarea legii

Proiectul trece în revistă obligațiile lobby-istului sau firmei de lobby și instituie amenzi pentru nerespectarea legii. Cea mai mică amendă prevăzută este de 50.000 de lei, cea mai mare de 300.000 de lei.

Constatarea și sancționarea contravențiilor se va efectua de către personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice. Aceste sancțiuni trebuie notificate pentru înscriere în Registru și Oficiului Registrului Comerțului.

Ministrul Justiției capătă prerogativa să dispună radierea din Registru a unei societăți de lobby care încalcă grav și constant obligațiile de conduită.

(Descărcați AICI proiectul de Ordonanță de Urgență)

Un prim pas spre reglementarea activității de lobby în România a fost făcut în 2016, când guvernul a decis instituirea unui așa-numit Registru Unic al Transparenței Intereselor (RUTI).

Proiectul adoptat la acea dată era mult mai bogat în detalii tehnice, obligând inclusiv decidenții de la vârful executivului să își publice în acel registru agenda de întâlniri. RUTI a fost administrat de Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social, minister desființat de premierul Viorica Dăncilă.

Legea se face, deja asociația există din 2010

Chiar dacă o legislație specifică se află în stadiul de pregătire, în România funcționează de ceva timp Asociația Registrul Român de Lobby (ARRL), care afirmă că activitatea are atât recunoaștere legala, cât și judecătorească.

Potrivit asociației:

  • Recunoașterea legalității acestei activități este dată de O.M.F.P.S. 1832/2011, ordin prin care se aprobă Clasificarea Ocupațiilor din România (COR) și unde la poziția 243220 apare ca fiind recunoscută și atestată legal activitatea de “specialist în activitatea de lobby” .
  • Recunoașterea judecătorească a acestei activități este dată de hotărârea unei instanțe judecătorești prin care se aprobă constituirea și înființarea unei asociații a societăților și profesioniștilor în lobby, respectiv Asociația Registrul Român de Lobby.

”ARRL a fost înființată în iunie 2010 cu scopul de a contribui la popularizarea si promovarea activitatii de lobby, vazuta ca fiind o activitate multidisciplinara, ce implica cunostinte juridice, economice, sociologice si de comunicare. ARRL functioneaza ca persoana juridica romana de drept privat, cu caracter nonprofit, neguvernamentala, autonoma si apolitica”, scrie pe site-ul asociației, care încurajează înscrierea într-un Registru de Transparență a Activităților de Lobby și Advocacy, ”o replică a Registrului de Transparență comun al Parlamentului European și Comisiei Europene”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 24.9.2018

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult