La obiect

Dezechilibrele creditării: Companiile pierd competiția pentru banii băncilor, în favoarea statului şi a populaţiei

  Dezechilibrele politicilor guvernamentale au contaminat economia, inclusiv prin intermediul băncilor, care sunt tot mai puțin interesate să finanțeze companiile, în absența aplicării vreunui plan… Mai mult

05.12.2019

La obiect

INS confirmă: creşterea economică încetinește vizibil. Industria și agricultura au dat cu minus, finanțele – efect zero

Institutul Național de Statistică a confirmat valorile semnal de +3,0% brut şi +3,2% ajustat cu sezonalitatea pentru al treilea trimestru al anului în curs față… Mai mult

05.12.2019

La obiect

Prețul carburanților în România: Ponderea taxelor, mult sub media europeană. Marjele benzinăriilor au crescut cu peste 4% în ultimii patru ani

Ponderea taxelor în prețul final al carburanților din România este cu peste zece procente mai redusă decât media europeană în cazul benzinei, respectiv cinci procente… Mai mult

05.12.2019

Evenimentul

NATO – concluziile unui summit sensibil: Cele 3 premiere din declarația oficială și întorcerea ”în cazarmă” a Turciei

Zarva, îndoielile și contondențele dintre aliați au fost atât de mari înaintea summitului NATO de la Londra, încât evenimentul a avut de pus ordine până… Mai mult

04.12.2019

Cronicile

După 4 ani de întârzieri, Lotul 4 din autostrada Lugoj-Deja – finalizat, recepționat, dar de neutilizat. Istoria sumbră a proiectului

de Victor Bratu , 13.8.2019

Muzeu în aer liber

CNAIR a anunțat luni că a făcut recepția Lotului 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (cu o lungime de 22 de kilometri), dar secțiunea de autostradă nu poate fi deschisă traficului pentru că recepția lucrărilor la Lotul 3 (cu o lungime de 21 de kilometri) nu a fost finalizată.

Din comunicatul CNAIR reiese că vinovat exclusiv pentru faptul că nu se pot da în exploatare cei 43,28 km dintre Deva și Holdea este constructorul Lotului 3, asocierea spaniolă Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.

În realitate, lucrurile stau altfel:

autostrada Lugoj-Deva este, probabil, cel mai prost pregătit proiect de infrastructură din România, în care CNAIR a încercat constant să mascheze gafe, erori, incompetență.

Atenție: vorbim de un proiect a cărui licitație a fost lansată în aprilie 2012, cu câștigători anunțați în mai 2013 și cu contracte semnate în august 2013, ce trebuia finalizată în decembrie 2015 ca să fie finanțată din fondurile europene alocate prin exercițiul financiar 2007-2013.

Varianta oficială

Potrivit unui comunicat al CNAIR emis luni, ”pe Lotul 3 se află bretelele care ar fi trebuit să descarce traficul, însă din cauză calității slabe a lucrărilor această porțiune nu a fost recepționată”.

CNAIR mai precizează: ”Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3, a venit chiar din partea Consultantului, care a monitorizat șantierul”.

Comunicatul insistă: ”Nu este pentru prima oară când Antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor. Asocierea (spaniolă- n. red) a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m și o lățime de 11 m.

În oglindă cu tratamentul aplicat firmelor spaniole, CNAIR laudă în același comunicat executantul Lotului 4 ( Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.), pe care ”a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”.

Realitatea din teren

În primul rând, trebuie semnalat că CNAIR anunțase oficial, cu câteva zile în urmă, că are programată pe data de 12 august recepția Loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Logoj-Deva. Asta înseamnă că, inițial, consultantul a aprobat inclusiv recepția Lotului 3. Dar și-a schimbat opinia foarte probabil la sugestia CNAIR.

Surse care cunosc foarte bine acest proiect și rezultatul inspecțiilor din teren au declarat cursdeguvernare.rope Lotul 3 sunt întradevăr câteva probleme cu calitatea lucrărilor, însă recepția putea fi făcută în condițiile în care beneficiarul poate acorda, legal, un termen de 60 de zile în care să se remedieze aceste deficiențe.

Lucrările, spun sursele cursdeguvernare.ro, sunt necesare, dar nu sunt de anvergură, de natură să pericliteze siguranța circulației și pot fi executate inclusiv pe timp de noapte, prin închiderea temporară, parțială, a unei benzi de circulație.

De exemplu, unul dintre reproșurile făcute constructorului spaniol este că nu toate gardurile metalice sunt bine fixate în beton.

Principala problemă a CNAIR ar fi una de natură financiară, legată de plata celebrelor ”tuneluri pentru urși” aflate pe acest lot.

Agenția pentru Mediu a revizuit, după începerea lucrărilor, acordul de mediu, solicitând realizarea unor ecoducte pe unde să poată trece fauna din zonă, de pe o parte pe alta a autostrăzii. Or, aceste pasaje nu au fost prinse în proiectul inițial, lucrările au fost executate de spanioli, care acum cer să fie plătiți.

Dar CNAIR are în acest moment probleme cu legalitatea unor eventuale plăți suplimentare și se pare că a încercat până în ultimul moment o rezolvare ”amiabilă” de tipul: noi ne facem că nu-i nicio problemă, poate chiar umbăm la perioada de garanție a lucrărilor, dacă și voi uitați de lucrările suplimentare. Problema este că spaniolii refuză acest compromis.

Comunicatul CNAIR conține și o exagerare, aceea referitoare la prăbușirea unui segment de drum, în faza de șantier, pe Lotul 3. Trebuie precizat că acest tip de probleme este întâlnit fregvent pe șantierele de infrastructură, fiind posibil și din cauza calității studiilor geo care se livrează executantului.

Problemele de acest tip nu privesc beneficiarul, ci executantul care, în fază de șantier fiind, are posibilitatea să le remedieze.

Semnificativ, același tip de probleme le-a întâmpinat inclusiv executantul ”celei mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”, căruia, tot în fază de șantier, pe Lotul 4, i-a fugit terasamentul unei bretele de pod cu tot cu coloanele de stabilizare forate.

API: Orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă

”Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an)”, este verdictul dat marți de Asociația Pro Infrastructura.

”Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia se poate circula în deplină siguranță. Eventualele lucrări nefinalizate și neînțelegeri între constructor și CNAIR pot fi soluționate în perioada următoare, sub trafic. În mod evident, autostrada este mult mai sigură decât DN68A: un drum cu gropi cârpite, foarte îngust și plin de viraje strânse.

Da, aveți dreptate, am mai trăit un episod similar din același film prost: lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș Turda a stat închis degeaba 8 luni de zile, tot din cauza disputelor surde dintre CNAIR și antreprenor.

Culmea ironiei, recepția pe lotul 4 a fost acceptată, dar tronsonul de 22 km dintre Ilia și Deva nu poate fi deschis pentru că nodul Ilia se află pe lotul 3!”, srie pe pagina de Facebook a asociației.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Fost șef al serviciului secret al MAI, arestat într-un dosar de trafic de droguri

Vladimir Ionescu

Gelu Oltean (foto), fost șef al Departamentului Informaţii şi Protecţie Internă (DIPI), partenera sa și un cetățean britanic au fost arestați duminică, într-un dosar de… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Guvernul își va asuma răspunderea pe Legea bugetului, dacă vom constata pericolul tergiversării în Parlament,

Razvan Diaconu

Ludovic Orban a afirmat, la Digi24, că Guvernul va alege varianta asumării răspunderii pe Legea bugetului de stat, în cazul în care Executivul va constata… Mai mult

Europa

Parlamentul britanic votează acordul Brexit înainte de Crăciun. Rezultatele definitive ale alegerilor generale

Iulian Soare

Acordul de ieşire a Marii Britanii din Uniunea Europeană va fi adoptat în Camera Comunelor înainte de Crăciun, a anunţat sâmbătă premierul Boris Johnson, citat… Mai mult

Stiri

Libia / Turcia pune la dispoziția guvernului din Tripoli o forță militară ”de reacție rapidă”

Iulian Soare

Turcia se pregătește să furnizeze ajutor militar guvernului rccunoscut internațional în Libia, un acord bilateral, care prevede lansarea ”unei forțe de reacție rapidă” în cazul… Mai mult

Stiri

CFR Infrastructură pierde 30 % din finanțarea europeană pentru modernizarea liniei Brașov-Sighișoara

Razvan Diaconu

Compania CFR Infrastructură pierde cel puțin 30 % din finanțarea europeană pentru modernizarea liniei de tren dintre Brașov și Sighișoara pentru că, la trei ani… Mai mult

Stiri

Alexandru Cumpănașu a fost pus sub acuzare de DNA pentru fraudă fiscală

Vladimir Ionescu

Alexandru Cumpănașu a fost pus sub acuzare de procurorii DNA Constanța pentru fraudă, după ce ar fi mințit că deține diplomă de studii superioare atunci… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a primit premiul Charlemagne

Iulian Soare

Președintele Klaus Iohannis a primit premiul Charlemagne (Carol cel Mare) pentru anul 2020. Juriul i-a acordat această distincție pentru că a fost „un campion de… Mai mult