După 4 ani de întârzieri, Lotul 4 din autostrada Lugoj-Deja - finalizat, recepționat, dar de neutilizat. Istoria sumbră a proiectului - CursDeGuvernare.ro
marți

26 octombrie, 2021

După 4 ani de întârzieri, Lotul 4 din autostrada Lugoj-Deja – finalizat, recepționat, dar de neutilizat. Istoria sumbră a proiectului

13 august, 2019

Muzeu în aer liber

CNAIR a anunțat luni că a făcut recepția Lotului 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (cu o lungime de 22 de kilometri), dar secțiunea de autostradă nu poate fi deschisă traficului pentru că recepția lucrărilor la Lotul 3 (cu o lungime de 21 de kilometri) nu a fost finalizată.

Din comunicatul CNAIR reiese că vinovat exclusiv pentru faptul că nu se pot da în exploatare cei 43,28 km dintre Deva și Holdea este constructorul Lotului 3, asocierea spaniolă Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.

În realitate, lucrurile stau altfel:


autostrada Lugoj-Deva este, probabil, cel mai prost pregătit proiect de infrastructură din România, în care CNAIR a încercat constant să mascheze gafe, erori, incompetență.

Atenție: vorbim de un proiect a cărui licitație a fost lansată în aprilie 2012, cu câștigători anunțați în mai 2013 și cu contracte semnate în august 2013, ce trebuia finalizată în decembrie 2015 ca să fie finanțată din fondurile europene alocate prin exercițiul financiar 2007-2013.

Varianta oficială

Potrivit unui comunicat al CNAIR emis luni, ”pe Lotul 3 se află bretelele care ar fi trebuit să descarce traficul, însă din cauză calității slabe a lucrărilor această porțiune nu a fost recepționată”.

CNAIR mai precizează: ”Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3, a venit chiar din partea Consultantului, care a monitorizat șantierul”.


Comunicatul insistă: ”Nu este pentru prima oară când Antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor. Asocierea (spaniolă- n. red) a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m și o lățime de 11 m.

În oglindă cu tratamentul aplicat firmelor spaniole, CNAIR laudă în același comunicat executantul Lotului 4 ( Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.), pe care ”a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”.

Realitatea din teren

În primul rând, trebuie semnalat că CNAIR anunțase oficial, cu câteva zile în urmă, că are programată pe data de 12 august recepția Loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Logoj-Deva. Asta înseamnă că, inițial, consultantul a aprobat inclusiv recepția Lotului 3. Dar și-a schimbat opinia foarte probabil la sugestia CNAIR.

Surse care cunosc foarte bine acest proiect și rezultatul inspecțiilor din teren au declarat cursdeguvernare.rope Lotul 3 sunt întradevăr câteva probleme cu calitatea lucrărilor, însă recepția putea fi făcută în condițiile în care beneficiarul poate acorda, legal, un termen de 60 de zile în care să se remedieze aceste deficiențe.

Lucrările, spun sursele cursdeguvernare.ro, sunt necesare, dar nu sunt de anvergură, de natură să pericliteze siguranța circulației și pot fi executate inclusiv pe timp de noapte, prin închiderea temporară, parțială, a unei benzi de circulație.

De exemplu, unul dintre reproșurile făcute constructorului spaniol este că nu toate gardurile metalice sunt bine fixate în beton.

Principala problemă a CNAIR ar fi una de natură financiară, legată de plata celebrelor ”tuneluri pentru urși” aflate pe acest lot.

Agenția pentru Mediu a revizuit, după începerea lucrărilor, acordul de mediu, solicitând realizarea unor ecoducte pe unde să poată trece fauna din zonă, de pe o parte pe alta a autostrăzii. Or, aceste pasaje nu au fost prinse în proiectul inițial, lucrările au fost executate de spanioli, care acum cer să fie plătiți.

Dar CNAIR are în acest moment probleme cu legalitatea unor eventuale plăți suplimentare și se pare că a încercat până în ultimul moment o rezolvare ”amiabilă” de tipul: noi ne facem că nu-i nicio problemă, poate chiar umbăm la perioada de garanție a lucrărilor, dacă și voi uitați de lucrările suplimentare. Problema este că spaniolii refuză acest compromis.

Comunicatul CNAIR conține și o exagerare, aceea referitoare la prăbușirea unui segment de drum, în faza de șantier, pe Lotul 3. Trebuie precizat că acest tip de probleme este întâlnit fregvent pe șantierele de infrastructură, fiind posibil și din cauza calității studiilor geo care se livrează executantului.

Problemele de acest tip nu privesc beneficiarul, ci executantul care, în fază de șantier fiind, are posibilitatea să le remedieze.

Semnificativ, același tip de probleme le-a întâmpinat inclusiv executantul ”celei mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”, căruia, tot în fază de șantier, pe Lotul 4, i-a fugit terasamentul unei bretele de pod cu tot cu coloanele de stabilizare forate.

API: Orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă

”Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an)”, este verdictul dat marți de Asociația Pro Infrastructura.

”Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia se poate circula în deplină siguranță. Eventualele lucrări nefinalizate și neînțelegeri între constructor și CNAIR pot fi soluționate în perioada următoare, sub trafic. În mod evident, autostrada este mult mai sigură decât DN68A: un drum cu gropi cârpite, foarte îngust și plin de viraje strânse.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr