fbpx

La obiect

20-34 de ani – nici nu lucrează și nici nu învață: Observații pe locul fruntaș deținut de România la procentul tinerilor fără nicio ocupație

România figurează printre statele UE cu cea mai mare pondere a tinerilor care nici nu lucrează și nici nu învață („neither in employment nor in… Mai mult

16.07.2021

Chestiunea

Noul test de stres al industriilor europene: condițiile și țintele sectoriale de mediu impuse de Comisia Europeană

Odată cu lansarea, miercuri 14 iulie, pachetului legislativ ”Fit for 55”, UE devine prima economie din lume care dă startul procesului de legiferare a obiectivului… Mai mult

15.07.2021

La obiect

Cum ar urma să arate Educația, pe cicluri școlare, dacă s-ar implementa Programul România Educată

Raportul România Educată elaborat de Președinția României a fost publicat pentru prima oară miercuri, ziua în care Guvernul Florin Cîțu a adoptat Memorandul prin care… Mai mult

14.07.2021

La obiect

În sfârșit, DOCUMENTUL: Memorandumul pe Proiectul România Educată – adoptat de Guvern. Calendarul și țintele

Guvernul va înființa un grup de lucru interministerial coordonat de premierul Florin Cîțu, pentru elaborarea pachetului legislativ necesar implementării Proiectului România Educată elaborat la Președinție,… Mai mult

14.07.2021

După 4 ani de întârzieri, Lotul 4 din autostrada Lugoj-Deja – finalizat, recepționat, dar de neutilizat. Istoria sumbră a proiectului

de Victor Bratu , 13.8.2019

Muzeu în aer liber

CNAIR a anunțat luni că a făcut recepția Lotului 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (cu o lungime de 22 de kilometri), dar secțiunea de autostradă nu poate fi deschisă traficului pentru că recepția lucrărilor la Lotul 3 (cu o lungime de 21 de kilometri) nu a fost finalizată.

Din comunicatul CNAIR reiese că vinovat exclusiv pentru faptul că nu se pot da în exploatare cei 43,28 km dintre Deva și Holdea este constructorul Lotului 3, asocierea spaniolă Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.

În realitate, lucrurile stau altfel:

autostrada Lugoj-Deva este, probabil, cel mai prost pregătit proiect de infrastructură din România, în care CNAIR a încercat constant să mascheze gafe, erori, incompetență.

Atenție: vorbim de un proiect a cărui licitație a fost lansată în aprilie 2012, cu câștigători anunțați în mai 2013 și cu contracte semnate în august 2013, ce trebuia finalizată în decembrie 2015 ca să fie finanțată din fondurile europene alocate prin exercițiul financiar 2007-2013.

Varianta oficială

Potrivit unui comunicat al CNAIR emis luni, ”pe Lotul 3 se află bretelele care ar fi trebuit să descarce traficul, însă din cauză calității slabe a lucrărilor această porțiune nu a fost recepționată”.

CNAIR mai precizează: ”Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3, a venit chiar din partea Consultantului, care a monitorizat șantierul”.

Comunicatul insistă: ”Nu este pentru prima oară când Antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor. Asocierea (spaniolă- n. red) a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m și o lățime de 11 m.

În oglindă cu tratamentul aplicat firmelor spaniole, CNAIR laudă în același comunicat executantul Lotului 4 ( Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.), pe care ”a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”.

Realitatea din teren

În primul rând, trebuie semnalat că CNAIR anunțase oficial, cu câteva zile în urmă, că are programată pe data de 12 august recepția Loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Logoj-Deva. Asta înseamnă că, inițial, consultantul a aprobat inclusiv recepția Lotului 3. Dar și-a schimbat opinia foarte probabil la sugestia CNAIR.

Surse care cunosc foarte bine acest proiect și rezultatul inspecțiilor din teren au declarat cursdeguvernare.rope Lotul 3 sunt întradevăr câteva probleme cu calitatea lucrărilor, însă recepția putea fi făcută în condițiile în care beneficiarul poate acorda, legal, un termen de 60 de zile în care să se remedieze aceste deficiențe.

Lucrările, spun sursele cursdeguvernare.ro, sunt necesare, dar nu sunt de anvergură, de natură să pericliteze siguranța circulației și pot fi executate inclusiv pe timp de noapte, prin închiderea temporară, parțială, a unei benzi de circulație.

De exemplu, unul dintre reproșurile făcute constructorului spaniol este că nu toate gardurile metalice sunt bine fixate în beton.

Principala problemă a CNAIR ar fi una de natură financiară, legată de plata celebrelor ”tuneluri pentru urși” aflate pe acest lot.

Agenția pentru Mediu a revizuit, după începerea lucrărilor, acordul de mediu, solicitând realizarea unor ecoducte pe unde să poată trece fauna din zonă, de pe o parte pe alta a autostrăzii. Or, aceste pasaje nu au fost prinse în proiectul inițial, lucrările au fost executate de spanioli, care acum cer să fie plătiți.

Dar CNAIR are în acest moment probleme cu legalitatea unor eventuale plăți suplimentare și se pare că a încercat până în ultimul moment o rezolvare ”amiabilă” de tipul: noi ne facem că nu-i nicio problemă, poate chiar umbăm la perioada de garanție a lucrărilor, dacă și voi uitați de lucrările suplimentare. Problema este că spaniolii refuză acest compromis.

Comunicatul CNAIR conține și o exagerare, aceea referitoare la prăbușirea unui segment de drum, în faza de șantier, pe Lotul 3. Trebuie precizat că acest tip de probleme este întâlnit fregvent pe șantierele de infrastructură, fiind posibil și din cauza calității studiilor geo care se livrează executantului.

Problemele de acest tip nu privesc beneficiarul, ci executantul care, în fază de șantier fiind, are posibilitatea să le remedieze.

Semnificativ, același tip de probleme le-a întâmpinat inclusiv executantul ”celei mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”, căruia, tot în fază de șantier, pe Lotul 4, i-a fugit terasamentul unei bretele de pod cu tot cu coloanele de stabilizare forate.

API: Orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă

”Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an)”, este verdictul dat marți de Asociația Pro Infrastructura.

”Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia se poate circula în deplină siguranță. Eventualele lucrări nefinalizate și neînțelegeri între constructor și CNAIR pot fi soluționate în perioada următoare, sub trafic. În mod evident, autostrada este mult mai sigură decât DN68A: un drum cu gropi cârpite, foarte îngust și plin de viraje strânse.

Da, aveți dreptate, am mai trăit un episod similar din același film prost: lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș Turda a stat închis degeaba 8 luni de zile, tot din cauza disputelor surde dintre CNAIR și antreprenor.

Culmea ironiei, recepția pe lotul 4 a fost acceptată, dar tronsonul de 22 km dintre Ilia și Deva nu poate fi deschis pentru că nodul Ilia se află pe lotul 3!”, srie pe pagina de Facebook a asociației.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Titlurile de stat pierd teren în favoarea fondurilor mutuale, din cauza dobânzilor sub inflație

Adrian N Ionescu

Investitorii individuali aproape și-au dublat plasamentele nete în fondurile mutuale în Trimestrul 2 din 2021, până la 2,07 miliarde de lei (de la 1,15 mld/… Mai mult

Europa

OMS cere țărilor bogate să nu își vaccineze anti-Covid copiii și adolescenții, ci să doneze statelor sărace respectivele doze

Iulian Soare

Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) a cerut ţărilor bogate să nu-şi vaccineze anti-COVID cei mai tineri locuitori şi să doneze dozele în plus ţărilor sărace.… Mai mult

Stiri

Indicatorii tehnico-economici pentru Centrul de arşi la Târgu Mureş, aprobaţi de Guvern – investiţie de 295,8 milioane lei

Vladimir Ionescu

Indicatorii tehnico-economici pentru Centrul de arşi la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă Târgu Mureş au fost aprobaţi miercuri de Guvern, fiind o investiţie de 295,8… Mai mult

Stiri

Guvernul a aprobat OUG care dă posibilitatea primarilor să se împrumute de la Trezoreria statului

Razvan Diaconu

Guvernul a aprobat o Ordonanţă de Urgenţă care reglementează posibilitatea accesării de către unităţile administrativ-teritoriale de împrumuturi de la Trezoreria statului, a anunţat miercuri prim-ministrul… Mai mult

Europa

SUA restituie Irakului 17.000 de artefacte furate în anii de război

Iulian Soare

Statele Unite ale Americii vor restitui Irakului 17.000 de artefacte arheologice, vechi de aproape 4.000 de ani şi furate de-a lungul ultimelor decenii, o restituire… Mai mult

Europa

Joe Biden consolidează politica ”Made in America”, proiect-fanion al fostului președinte Donald Trump

Vladimir Ionescu

Președintele american Joe Biden dorește înăsprirea condițiilor în baza cărora guvernul federal evaluează dacă un produs primește sau nu eticheta de „Made in America” (produs… Mai mult

Stiri

Peste 160 de profesori universitari și cercetători cer președintelui Iohannis să blocheze schimbările în legislaţia de analiză a plagiatelor

Razvan Diaconu

Treisprezece organizaţii civice şi peste 160 de profesori universitari şi cercetători din ţară şi străinătate îi solicită, printr-o scrisoare deschisă, preşedintelui Klaus Iohannis să îşi… Mai mult