Analiză

Precizări și observații importante pe deficitul bugetar

Recentul comunicat al Eurostat referitor la soldul execuţiei bugetare pe primul trimestru din 2019 (-4,5% din PIB zice organismul de statistică al Uniunii, -0,5% din… Mai mult

05.08.2019

Evenimentul

Primăria Capitalei înființează un Birou special pentru diaspora și pentru familiile rămase în țară

În cadrul PMB se va înfiinţa un birou special pentru românii care muncesc în străinătate, astfel încât aceștia să-și rezolve rapid problemele administrative atunci când… Mai mult

31.07.2019

Chestiunea

Aproape trei cincimi dintre români nu îşi permit o vacanţă de o săptămână

Aproape trei cincimi dintre români nu-şi permit o vacanţă de o săptămână în afara casei, potrivit datelor publicate de Eurostat. Cu un procentaj de 58,9%,… Mai mult

31.07.2019

La obiect

Semnal de alarmă la statistica înmatriculărilor auto: primii din UE la autoturisme, ultimii la camioane și utilitare

Puse cap la cap, ultimele statistici ale industriei auto relevă un trend îngrijorător în ceea ce privește înmatriculările de autovehicule: în România se investește în… Mai mult

30.07.2019

Cronicile

După 4 ani de întârzieri, Lotul 4 din autostrada Lugoj-Deja – finalizat, recepționat, dar de neutilizat. Istoria sumbră a proiectului

de Victor Bratu , 13.8.2019

Muzeu în aer liber

CNAIR a anunțat luni că a făcut recepția Lotului 4 al autostrăzii Lugoj-Deva (cu o lungime de 22 de kilometri), dar secțiunea de autostradă nu poate fi deschisă traficului pentru că recepția lucrărilor la Lotul 3 (cu o lungime de 21 de kilometri) nu a fost finalizată.

Din comunicatul CNAIR reiese că vinovat exclusiv pentru faptul că nu se pot da în exploatare cei 43,28 km dintre Deva și Holdea este constructorul Lotului 3, asocierea spaniolă Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. -COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A.- Arcadis Eurometudes S.A.

În realitate, lucrurile stau altfel:

autostrada Lugoj-Deva este, probabil, cel mai prost pregătit proiect de infrastructură din România, în care CNAIR a încercat constant să mascheze gafe, erori, incompetență.

Atenție: vorbim de un proiect a cărui licitație a fost lansată în aprilie 2012, cu câștigători anunțați în mai 2013 și cu contracte semnate în august 2013, ce trebuia finalizată în decembrie 2015 ca să fie finanțată din fondurile europene alocate prin exercițiul financiar 2007-2013.

Varianta oficială

Potrivit unui comunicat al CNAIR emis luni, ”pe Lotul 3 se află bretelele care ar fi trebuit să descarce traficul, însă din cauză calității slabe a lucrărilor această porțiune nu a fost recepționată”.

CNAIR mai precizează: ”Recomandarea ca recepția să nu fie demarată pe lotul 3, a venit chiar din partea Consultantului, care a monitorizat șantierul”.

Comunicatul insistă: ”Nu este pentru prima oară când Antreprenorul de pe lotul 3 al Autostrazii Lugoj- Deva creează probleme din cauza calității slabe a lucrărilor. Asocierea (spaniolă- n. red) a fost la un pas de rezilierea contractului în anul 2017 tocmai din cauza faptului că a folosit materiale de slabă calitate și nu a respectat metodologiile de lucru, situație care a dus printre altele la prăbușirea, încă din faza de șantier a unui segment de drum, pe o lungime de 70 m și o lățime de 11 m.

În oglindă cu tratamentul aplicat firmelor spaniole, CNAIR laudă în același comunicat executantul Lotului 4 ( Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.L.), pe care ”a fost pusă în operă una dintre cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”.

Realitatea din teren

În primul rând, trebuie semnalat că CNAIR anunțase oficial, cu câteva zile în urmă, că are programată pe data de 12 august recepția Loturilor 3 și 4 ale autostrăzii Logoj-Deva. Asta înseamnă că, inițial, consultantul a aprobat inclusiv recepția Lotului 3. Dar și-a schimbat opinia foarte probabil la sugestia CNAIR.

Surse care cunosc foarte bine acest proiect și rezultatul inspecțiilor din teren au declarat cursdeguvernare.rope Lotul 3 sunt întradevăr câteva probleme cu calitatea lucrărilor, însă recepția putea fi făcută în condițiile în care beneficiarul poate acorda, legal, un termen de 60 de zile în care să se remedieze aceste deficiențe.

Lucrările, spun sursele cursdeguvernare.ro, sunt necesare, dar nu sunt de anvergură, de natură să pericliteze siguranța circulației și pot fi executate inclusiv pe timp de noapte, prin închiderea temporară, parțială, a unei benzi de circulație.

De exemplu, unul dintre reproșurile făcute constructorului spaniol este că nu toate gardurile metalice sunt bine fixate în beton.

Principala problemă a CNAIR ar fi una de natură financiară, legată de plata celebrelor ”tuneluri pentru urși” aflate pe acest lot.

Agenția pentru Mediu a revizuit, după începerea lucrărilor, acordul de mediu, solicitând realizarea unor ecoducte pe unde să poată trece fauna din zonă, de pe o parte pe alta a autostrăzii. Or, aceste pasaje nu au fost prinse în proiectul inițial, lucrările au fost executate de spanioli, care acum cer să fie plătiți.

Dar CNAIR are în acest moment probleme cu legalitatea unor eventuale plăți suplimentare și se pare că a încercat până în ultimul moment o rezolvare ”amiabilă” de tipul: noi ne facem că nu-i nicio problemă, poate chiar umbăm la perioada de garanție a lucrărilor, dacă și voi uitați de lucrările suplimentare. Problema este că spaniolii refuză acest compromis.

Comunicatul CNAIR conține și o exagerare, aceea referitoare la prăbușirea unui segment de drum, în faza de șantier, pe Lotul 3. Trebuie precizat că acest tip de probleme este întâlnit fregvent pe șantierele de infrastructură, fiind posibil și din cauza calității studiilor geo care se livrează executantului.

Problemele de acest tip nu privesc beneficiarul, ci executantul care, în fază de șantier fiind, are posibilitatea să le remedieze.

Semnificativ, același tip de probleme le-a întâmpinat inclusiv executantul ”celei mai spectaculoase lucrări de infrastructură din România”, căruia, tot în fază de șantier, pe Lotul 4, i-a fugit terasamentul unei bretele de pod cu tot cu coloanele de stabilizare forate.

API: Orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă

”Prostia, nemernicia, orgoliul stupid și incompetența criminală au creat un uriaș muzeu de autostradă de 43 de km în România, țara cu șoselele cele mai periculoase din UE (96 morți la 1 milion locuitori în fiecare an)”, este verdictul dat marți de Asociația Pro Infrastructura.

”Pe toți cei 21 km ai sectorului Holdea-Ilia se poate circula în deplină siguranță. Eventualele lucrări nefinalizate și neînțelegeri între constructor și CNAIR pot fi soluționate în perioada următoare, sub trafic. În mod evident, autostrada este mult mai sigură decât DN68A: un drum cu gropi cârpite, foarte îngust și plin de viraje strânse.

Da, aveți dreptate, am mai trăit un episod similar din același film prost: lotul 3 al Autostrăzii A10 Sebeș Turda a stat închis degeaba 8 luni de zile, tot din cauza disputelor surde dintre CNAIR și antreprenor.

Culmea ironiei, recepția pe lotul 4 a fost acceptată, dar tronsonul de 22 km dintre Ilia și Deva nu poate fi deschis pentru că nodul Ilia se află pe lotul 3!”, srie pe pagina de Facebook a asociației.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Scope Ratings: România are nevoie de politici fiscale mai bune, ca ratingul să promoveze la o perspectivă stabilă

Adrian N Ionescu

Perspectiva pentru ratingul suveran al României ar putea fi îmbunătăţită de la „negativă” la „stabilă”, doar dacă guvernul va aplica politici eficiente care să ducă… Mai mult

Europa

Directiva UE pentru echilibrul dintre viața personală și viața profesională – noi prevederi

Razvan Diaconu

  Un nou set de drepturi pentru părinți și îngrijitori au intrat în vigoare la 1 august, odată cu Directiva UE privind echilibrul între viaţa… Mai mult

Stiri

Pilonul 2: Câștiguri de până la 4,5% pe an pentru participanții la fondurile de pensii private obligatorii

Adrian N Ionescu

Fondurile de pensii private obligatorii (Pilon 2) au înregistrat pentru participanții lor rate de rentabilitate anualizate de 3,9% până la 4,5%, în iulie, potrivit datelor… Mai mult

Europa

Prognoza guvernului de la Londra: Penuria de alimente, combustibil și de medicamente care va însoți Brexitul fără acord cu UE

Iulian Soare

Marea Britanie se va confrunta cu penurii de combustibil, alimente şi medicamente dacă părăseşte Uniunea Europeană fără un acord de tranziţie, riscând blocarea porturilor şi… Mai mult

Stiri

Mari exituri din România: Grupul energetic CEZ a fixat termenul pentru vânzarea activelor. Ce face Exxon?

Adrian N Ionescu

Grupul energetic ceh CEZ, unul dintre marii vânzători de electricitate din România, a stabilit sfârşitul anului 2022 ca termen pentru vânzarea activelor din România. Directorul… Mai mult

Stiri

Proiect: Direcțiile de la ANAF care trec la Ministerul Finanțelor

Adrian N Ionescu

Soluţionarea contestaţiilor împotriva tuturor actelor administrative fiscale emise de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), va fi preluată de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), potrivit notei… Mai mult

Europa

Camerele de luat vederi cu recunoaștere facială din orașe îi scandalizează pe britanici: o fac până și companiile private

Vladimir Ionescu

O investigație a organizației neguvernamentale Big Brother Watch a dezvăluit amploarea „epidemică” a practicării recunoașterii faciale cu ajutorul camerelor de luat vederi din locutrile publice… Mai mult