25 noiembrie, 2020

„În Scoția, colectăm în prezent jumătate din recipientele cu băuturi. Obiectivul este ca, după primii trei ani de implementare a sistemului de garanție-returnare, să ajunge la un procent de 90%”, a declarat Don McGillivray.

Don McGillivray a prezentat luni, la conferința organizată de cursdeguvernare.ro pe tema Sistemului de garanție-returnare a ambalajelor în România, principalele elemente ale sistemului de garanție – returnare din Scoția.

„În Scoția, obiectivele noastre sunt valabile pentru orice schemă de garanție-returnare. Vrem să creștem calitatea materialelor țintă, respectiv plasticul care este colectat în vederea reciclării. Ne interesează fiecare sticlă în parte. De asemenea, vrem să încurajăm un comportament comprehensiv în ceea ce privește aceste material”, a explicat specialistul scoțian.

Acesta a prezentat câteva elemente de bază ale sistemului de returnare-garanție scoțian. „Care sunt modelele de colectare? Vrem să avem puncte de returnare foarte numeroase, circa 17.000 de puncte. Materialele țintă sunt sticla, pet-ul, oțelul, aluminiul, dar în niciun caz polietilena de înaltă densitate, folosită pentru cutiile de lapte. Garanția a fost fixată la 20 de pence și avem deja o schemă de returnare – garanție la nivelul industriei de resort. Se poartă însă negocieri între retaileri pentru îmbunătățirea acestei scheme”, a declarat Don McGillivray.


Cele mai importante declarații făcute de Don McGillivray:

  • În Scoția, la aceste scheme participă și magazinele online, așadar nu doar magazinele fizice. Aș menționa și hotelurile, care pot la rândul lor să implementeze aceste scheme.
  • Oamenii au la dispoziție două opțiuni – returnare manuală sau folosind aparate automate de colectare. Data de la care va fi implementat sistemul este iulie 2022.
  • Practic, putem vorbi de 2,2 miliarde de recipiente ce pot fi colectate anual, iar beneficiile nete pot ajunge la 550 de milioane de lire sterline în 25 de ani.
  • Reducerea emisiilor de carbon ajunge la 160.000 de tone de dioxid de carbon pe an, însă și din reducerea altor deșeuri.
  • Taxa de manipulare trebuie să fie convenită între producător și retailer, în principal printr-un administrator de sistem.
  • Avem o piață dominată de supermarketuri mari și e nevoie de un număr foarte mare de unități de colectare.
  • Au existat multe discuții cu privire la nivelul garanției și am ajuns la concluzia ca trebuie sa existe o sumă unică. Trebuie să fie un macanism care să îi ajute pe oameni să adopte acest sistem.
  • Micile magazine au înțeles beneficiul punctului de returnare și faptul că vor avea mai mulți clieni și mai mulți bani în magazin.
  • Ne-a luat ceva să îi convingem magazinele mici că taxa de manipulare reprezintă un beneficiu pentru ei și se va adăuga la banii pe care îi câștigă, deci nu ii costă nimic.
  • Tot ce înseamnă aparatură, forță de muncă, va fi acoperit ca și cost. Este un sistem în care vor exista aceleași reguli pentru toată lumea.

(Conferința a fost transmisă live și poate fi urmărită AICI)


citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: