fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Deficitul comercial a crescut cu peste 50% în martie – acoperirea importurilor cu exporturi a coborât sub nivelul din 2010

Deficitul comercial pe luna martie 2020 a fost de 1,85 miliarde euro, cu peste 50% mai mare față de aceeaşi lună a anului trecut, potrivit… Mai mult

11.05.2020

La obiect

Eurostat: Economia României, pe locul 13 în UE. Am depăşit Grecia, Portugalia și Cehia

Economia României se situează pe locul 13 în UE şi reprezintă 1,6% din economia Uniunii, conform datelor publicate de Eurostat pentru anul 2019 privitor la… Mai mult

08.05.2020

La obiect

România – penultima în UE la costul muncii, dar prima la creșterea lui

România s-a plasat în 2019 pe penultimul loc între statele membre UE în ce privește costul orar al muncii (întreaga economie, mai puțin agricultura și… Mai mult

08.05.2020

La obiect

”Ungaria nu mai este o democrație” – Raport ”Nation in Transit 2020” al Freedom House. Evaluarea libertăților în Europa

Ungaria nu mai este o democrație, Polonia coboară alarmant pe același drum, democrația în Balcani se deteriorează sub influența Chinei și Rusiei, iar UE nu… Mai mult

07.05.2020

DOCUMENT /Consiliul Fiscal, despre rectificare: ţinta de deficit – respectată datorită sub-execuţiei cheltuielilor de investiţii

de Victor Bratu 23.10.2015

rectificare-bugetara-300x169Consiliul fiscal apreciază că încadrarea în ținta de deficit bugetar pe anul în curs în contextul meținerii parametrilor actuali ai politicii fiscal-bugetare se va realiza cu ușurință, iar balanța riscurilor apare drept înclinată în direcția înregistrării unui deficit bugetar mai redus decât cel țintit, în condițiile în care sub-execuția cheltuielilor de investiții apare drept foarte probabilă, date fiind atât experiența execuției din 2014, cât și realizarea programului semestrial.

Consiliul fiscal a publicat vineri opinia instituţiei în legătură cu rectificarea bugetară care urmează să fie operată în guvern, cu menţinunea că aceasta nu ține seama de modificările operate între timp la proiectul de rectificare bugetară și notificate Consiliului fiscal în dimineața zilei de marți, 28 iulie.

Descărcaţi AICI Opinia Consiliului fiscal

O rectificare “surprinzătoare”

La nivelul cheltuielilor bugetare, dincolo de considerațiile cu privire la lipsa de relevanță a regulilor fiscale conexe celei de deficit bugetar, realizarea acestora la nivelul programat apare drept extrem de puțin probabilă având în vedere subexecuția masivă a cheltuielilor de investiții din primul semestru al anului curent și accelerările implicite ale fluxurilor de investiții publice necesare din perspectiva convergenței către alocarea anuală (acestea ar trebui să fie de patru ori mai mari în a doua parte a anului comparativ cu primul semestru). graf2În acest context, operarea unei revizuiri ascendente de amploare a acestora din urmă față de programarea inițială (+2,9 miliarde lei) cu prilejul primei rectificări bugetare, ce reflectă, pe de o parte majorarea menționată mai sus a intrărilor programate din fonduri europene, iar pe de altă parte, suplimentarea capitolului cheltuieli de capital, apare drept surprinzătoare.

În continuare, cele mai importante consideraţii ale Consiliului fiscal:

Nivelul cheltuielilor de personal şi al cheltuielilor bugetului consolidat depăşesc cadrul legal

Comparativ cu bugetul inițial aprobat, proiectul de rectificare menține soldul bugetar proiectat la nivelul nominal de -13.004 milioane lei, înscriindu-se astfel în plafonul de deficit bugetar definit în Legea 182/2014 (Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar în anul 2015) și respectând regula instituită de art. 12 lit. b) al LFRB.

Dată fiind revizuirea descendentă minoră a cheltuielilor cu dobânzile (-55 milioane de lei), soldul primar al bugetului consolidat este programat să depășească cu aceeași sumă plafonul corespunzător definit în Legea 182/2014.

Dacă soldul rămâne constant în raport cu nivelul inițial, atât veniturile cât și cheltuielile bugetare sunt programate să crească semnificativ.

Din perspectiva regulilor instituite de LRFB, intervine neconformarea cu acestea după cum urmează:

  • Nivelul programat al cheltuielilor de personal (49.761,5 milioane lei, respectiv 7,1% din PIB) depășește plafonul corespunzător definit de Legea 182/2014 atât în ceea ce privește nivelul nominal, cât și ca procent în PIB cu 1.388,1 milioane lei, respectiv cu 0,28% din PIB. Lipsa de conformare cu regulile fiscale intervine la nivelul celor instituite de art. 12 lit. a) (pentru nivelul exprimat ca procent în PIB) și lit. c) ( pentru nivelul nominal) al LRFB, precum și în ceea ce privește regula instituită de art. 17 alin. 2 care interzice majorarea cheltuielilor de personal pe parcursul anului cu prilejul rectificărilor bugetare.
  • Nivelul programat al cheltuielilor bugetului consolidat, exclusiv asistența financiară din partea UE și a altor donatori depășește plafonul corespunzător definit de Legea 182/2014 cu 4.932 milioane lei, lipsa de conformitate intervenind la nivelul regulii instituite de art. 12 lit. c) al LRFB, precum și la cel al regulii instituite de art. 24 care interzice majorarea cheltuielilor bugetului consolidat, nete de asistența financiară din partea UE și a altor donatori cu prilejul rectificărilor bugetare, în afară de cazul în care aceasta se datorează suplimentării cheltuielilor cu dobânzile ori a celor aferente contribuției României la bugetul UE.

Vechea meteahnă a guvernelor post-decembriste- derogarea de la lege

Proiectele de acte normative stipulează derogările corespunzătoare de la regulile fiscale mai sus menționate și redefinesc plafoanele din legea 182/2014 în conformitate cu nivelurile agregatelor bugetare din propunerea de rectificare.

Recursul sistematic la derogare de la regulile fiscale care nu vizează soldul bugetului general consolidat (lipsa conformității ex ante cu acestea a intervenit în cvasi-totalitea rectificărilor bugetare ulterioare adoptării LRFB în anul 2010) consfințește existența a două clase de reguli fiscale:

  • una de reguli „tari” (regulile care vizează soldul bugetului general consolidat)
  • una de reguli „slabe” (regulile care vizează obligativitatea plafoanelor pentru toate celelalte elemente relevante din perspectiva legii – soldul primar, cheltuieli de personal, cheltuieli totale fără asistența financiară din partea UE și a altor donatori, întărite de interdicții de majorare a cheltuielilor totale și cheltuielilor de personal cu prilejul rectificărilor bugetare), în pofida faptului că o astfel de distincție nu este prevăzută de lege, iar derogările se pot opera cu aceeași ușurință de la toate.

Inoperabilitatea de facto a setului de reguli fiscale adiacente celei privitoare la nivelul de deficit bugetar, ceea ce înseamnă că acestea nu reușesc nicidecum să constrângă comportamentul autorităților în conformitate cu intenția leguitorului, reclamă:

  • fie întărirea aplicării legii prin limitarea posibilității recursului la derogare la un set precis definit de circumstanțe și introducerea de sancțiuni motivante pentru nerespectarea regulilor fiscale (soluție optimă)
  • fie punerea în acord a situației de jure cu cea de facto prin afirmarea supremației regulii privind deficitul bugetar (în concordanță cu Pactul de Stabilitate și Creștere și Tratatul privind Stabilitatea, Coordonarea și Guvernanța în cadrul Uniunii Economice și Monetare) și renunțarea formală la setul de reguli conexe

Concluzii

Concluzionând, revizuirile ascendente de proporții operate la nivelul veniturilor bugetare apar drept fundamentate din perspectiva performanței efective la zi, fiind rezultatul unei combinații între o creștere economică semnificativ superioară celei prognozate inițial, a cărei compoziție este favorabilă din perspectiva încasărilor de venituri fiscale, și o îmbunătățire a eficienței colectării, atât ca urmare a eforturilor ANAF, cât și, probabil, unei evoluții prociclice a conformării la plata taxelor din partea contribuabililor.

Consiliul fiscal are rezerve serioase față de nivelul rectificării ascendente a programului aferent veniturilor din contribuții sociale, însă apreciază că riscul ridicat de materializare a unor venituri mai mici decât cele programate la nivelul acestei categorii de venituri este compensat de probabilitatea ridicată a unor venituri fiscale superioare celor estimate, dată fiind prudența extraporărilor performanței obținute în primul semestru al anului.

De asemenea, Consiliul fiscal este sceptic în ceea ce privește  probabilitatea de materializare a estimărilor privind sumele din fonduri europene post-aderare revizuite ascendent cu circa 2 miliarde de lei, date fiind performanța raportată la programul pe primul trimestru și ipoteza implicită a triplării intrărilor în a doua jumătate a anului – cu toate acestea, nematerializarea acestor estimări nu ar trebui să determine o creștere a deficitului bugetar, dată fiind ajustarea automată a componentei de cheltuieli bugetare asociate.

La nivelul cheltuielilor bugetare, dincolo de considerațiile cu privire la lipsa de relevanță a regulilor fiscale conexe celei de deficit bugetar, realizarea acestora la nivelul programat apare drept extrem de puțin probabilă având în vedere subexecuția masivă a cheltuielilor de investiții din primul semestru al anului curent și accelerările implicite ale fluxurilor de investiții publice necesare din perspectiva convergenței către alocarea anuală (acestea ar trebui să fie de patru ori mai mari în a doua parte a anului comparativ cu primul semestru).

În acest context, operarea unei revizuiri ascendente de amploare a acestora din urmă față de programarea inițială (+2,9 miliarde lei) cu prilejul primei rectificări bugetare,ce reflectă, pe de o parte majorarea menționată mai sus a intrărilor programate din fonduri europene, iar pe de altă parte, suplimentarea capitolului cheltuieli de capital, apare drept surprinzătoare.

Execuția din anii precedenți relevă o tendință sistematică de nematerializare a alocărilor programate, în pofida unor proiecții ambițioase.

graficConcluzionând, Consiliul fiscal apreciază că încadrarea în ținta de deficit bugetar pe anul în curs în contextul meținerii parametrilor actuali ai politicii fiscal-bugetare se va realiza cu ușurință, iar balanța riscurilor apare drept înclinată în direcția înregistrării unui deficit bugetar mai redus decât cel țintit, în condițiile în care sub-execuția cheltuielilor de investiții apare drept foarte probabilă, date fiind atât experiența execuției din 2014, cât și realizarea programului semestrial.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 23.10.2015

Lăsați un comentariu


Stiri

Peste 8 milioane de bolnavi cronici, acces redus la medicația zilnică – Patronatul Producătorilor Români de Medicamente

Vladimir Ionescu

Pandemia Covid a generat o evoluție atipică a consumului de medicamente din România, cu achiziții de panică a unor produse, pe de o parte, și… Mai mult

Europa

Volkswagen, obligată să plătească compensații cetățenilor germani în scandalul Dieselgate

Iulian Soare

O curte federală a decis luni că Volkswagen trebuie să plătească compensații celor care au cumpărat autoturisme echipate cu motoare care manipulau emisiile de carbon.… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Din acest an, aranjamentele fiscale trebuie declarate la ANAF. Formularul de raportare, oficializat

AVOCATNET

Din iulie 2020, tranzacțiile prin care firmele își optimizează taxele trebuie raportate la Fisc. Obligația a fost introdusă prin OUG nr. 5/2020, cea care transpune,… Mai mult

Stiri

”La bal, sau la spital?” – Nu mai există cale de mijloc. CRONICILE Curs de Guvernare nr. 94 – Sumarul

Redacţia

Înaintea detaliilor privind conținutul numărului 95 al CRONICILOR, câteva caracteristici ale celei mai înalte publicații din România – cu un concept neobișnuit, cu o expertiză… Mai mult

Stiri

Conpet face un pas către producţia de electricitate ”verde”

Adrian N Ionescu

Transportatorul de ţiţei şi produse derivate prin conducte Conpet Ploieşti (COTE) îşi propune să investească 3 milioane de lei în construcţia de parcuri fotovoltaice pentru… Mai mult

Stiri

Bilanț coronavirus, 25 mai: peste 200 de cazuri noi

Vladimir Ionescu

După opt zile de coborâre a numărului de cazuri Covid-19 nou diagnosticate s-a situat sub 200, trendul s-a schimbat duminică și este confirmat de comunicarea… Mai mult

Stiri

Liviu Rogojinaru, Ministerul Economiei: Criteriile de acordare a ajutoarelor de stat vor evita hazardul moral

Adrian N Ionescu

Criteriile de acordare a ajutoarelor de stat pentru companii vor fi concepute astfel încât să le încurajeze să plătească taxele la stat și să se… Mai mult