La obiect

Creşterea salariului mediu real revine (nesustenabil) peste pragul de 10%. Evoluția pe domenii

Câștigul salarial mediu brut din luna aprilie 2018 a fost de 5.105 lei, cu 1,1% mai mare faţă de luna precedentă, potrivit datelor publicate de… Mai mult

10.06.2019

Analiză

Deficitul guvernamental, în afara practicii europene: Cum stau ceilalți

România a înregistrat în 2018 cel mai mare deficit guvernamental dintre statele UE, potrivit datelor publicate de Eurostat, cu excepţia puţin relevantă a Ciprului (-4,8%… Mai mult

09.06.2019

La obiect

Cum doarme UE sub industria strategică a mașinilor electrice: Viitorul tocmai a ajuns între China și Africa

Textul de mai jos e compus din fragmente ale analizei apărute în numărul 98 al publicației exclusiv print CRONICILE Curs de Guvernare.  Un moment de… Mai mult

07.06.2019

Analiză

Mda..: Creșterea economică de 5%, integral pe consum. Industria nu mai e locomotiva – contribuţia ei la PIB e la jumătate faţă de cea contabilizată de sectorul bugetar

Institutul Național de Statistică a confirmat estimarea-semnal de la mijlocul lunii trecute și a anunțat o creștere a Produsului Intern Brut pe primul trimestru din… Mai mult

06.06.2019

Cronicile

Document / Consiliului legislativ desființase ”Ordonanța lăcomiei” încă înainte de adoptare: Creați premisele unei economii centralizate, vă autoscutiți de răspundere fiscal-bugetară

de Victor Bratu , 22.1.2019

Avizul dat în decembrie de Consiliul Legislativ pe Ordonanța 114 (cea care instituie, printre altele, ”taxa pe lăcomie”) conține nu mai puțin de 23 de pagini de observații și propuneri și cere modificarea textului. 

Pe lângă acestea, Consiliul demonstrează amploarea modificărilor pe care ordonanța de la produce asupra altor 25 de alte acte normative în vigoare prin simpla publicare a unei liste de modificări ale acestor 25 de legi, listă care se întinde pe alte 200 de pagini format A4.

(Descărcați AICI avizul Consiliului legislativ)

Inițiatorii Ordonanței 114 au ignorat majoritatea sugestiilor făcute de Consiliu.

Cele mai importante observații, în cele ce urmează:

Unde e urgența?

Consiliul legislativ atrage atenția guvernului că, ”în conformitate cu art.115, alin. 4 din Constituție și ținând seama de deciziile CCR în materie”, în Nota de fundamentare a ordonanței trebuia prezentate ”elementele de fapt și de drept ale situației extraordinare ce nu poate fi amânată”.

Or, după ce a citit documentele transmise de către SGG, Consiliul legislativ scrie:

  • Ideea de urgență a reglementării este incertă, având în vedere unele termene conținute de proiect, care se aplică începând cu minim 30 de zile de la intrarea îm vigoare a prezentului proiect”
  • Față de complexitatea și numeroasele ipoteze juricice avute în vedere, acestea ar putea afecta nu numai coerența noului act propus, dar și cea a actelor vizate, utilizarea derogărilor repetate de la actele cadru din diverse domenii, precum și prorogarea unor termene, anulând practic efectele juridice ale normei de bază, constituind totodată motive reale de reanalizare și reașezare a întregului proiect”.

Suprataxarea companiilor de stat: crează premisa unei economii centralizate

Referitor la decizia de a lua, sub formă de dividende sau vărsăminte la buget, 35% din rezervele societăților cu capital de stat sau ale regiilor autonome care nu erau angajate la data de 31 decembrie 2018, Consiliul legislativ consideră:

  • Soluția legislativă prognozată este susceptibilă a aduce atingere libertății constituționale de exercitare a unei activități economice, fiind impusă acționarilor o voință străină interesului societar, contrar art. 135 din Constituție”.
  • Se creează premisele unei economii centralizate, constituind o simplă formă de colectare de resurse bugetare, ce încalcă principiile economiei de piață, impunând societăților cu capital majoritar de stat să distribuie profitul către stat, cu ignorarea intereselor acționarilor minoritari

De ce ați abrogat responsabilitatea fiscală – ea face parte din angajamentele europene

Ordonanța 114 propune ca ”proiectul de buget pe anul 2019 precum și Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2019-2021 să fie scutite de la obligația de a respecta principiile responsabilității fiscale (instituite prin lege- n. red.) și țintele sau limitele stabilite pentru regulile fiscale sau orice alte prevederi ale acestuia”.

Această prevedere este contrară normelor, iar Consiliul reamintește guvernului obligațiile asumate prin Tratatul privind funcționarea  UE și prin protocolul anexă privind valorile de referință pentru deficitul public și datoria publică ce trebuie respectate. Consiliul mai avertizează că România poate fi sancționată de către Comisia Europeană.

Prorogare după prorogare, deci care mai e rostul legii?

Consiliul legislativ remarcă decizia de a proroga până la 31 decembrie 2021 termenele ordonanța 6/2013 (instituirea unor măsuri speciale pentru impozitarea exploatării resurselor naturale, altele decât gazele naturale), termene care au mai fost prorogate consecutiv de alte 4 ori.

”…ar putea contraveni considerentelor exprimate de CCR în Decizia 1278/2010, potrivit căreia prorogarea repetată a intrării în vigoare a prevederilor nu este de dorit, întrucât poate înfrânge, în final, chiar esența dreptului, ceea ce este inadmisibil”, avertizează Consiliul legislativ.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 22.1.2019

Un raspuns

  1. Sergiu Simion
    22.1.2019, 8:23 pm

    ” Avizul dat în decembrie de Consiliul Legislativ pe Ordonanța 114 (cea care instituie, printre altele, ”taxa pe lăcomie”) conține nu mai puțin de 23 de pagini de observații și propuneri și cere modificarea textului.
    Pe lângă acestea, Consiliul demonstrează amploarea modificărilor pe care ordonanța de la produce asupra altor 25 de alte acte normative în vigoare prin simpla publicare a unei liste de modificări ale acestor 25 de legi, listă care se întinde pe alte 200 de pagini format A4.”

    Numai aceste simple randuri demonstreaza amploarea loviturilor administrate in mod profesionist ( dar nu de marionetele de sacrificiu prezentate presei ) statului, economiei si in ultima instanta societatii de catre un guvern de cosmar care actioneaza impotriva democratiei, statului de drept si intereselor societatii romanesti in ansamblul ei care a ajuns intr-o situatie mai grea decat cea din anii `90.

Lăsați un comentariu


Stiri

DNA îl contrazice pe procurorul Stan: nu și-a dat acordul pentru retragerea apelurilor în dosarele Hrebenciuc și Sebastian Ghiță

Mariana Bechir

Gheorghe Stan, fostul şef al controversatei Secții pentru anchetarea magistraţilor (SIIJ), a declarat într-un interviu publicat marți că retragerea apelurilor din dosarele lui Viorel Hrebenciuc… Mai mult

Stiri

Moțiunea de cenzură a fost respinsă, opoziției i-au lipsit 33 de voturi

Vladimir Ionescu

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a respins, marți, moțiunea de cenzură depusă de partidele de opoziție împotriva Guvernului Dăncilă. Au fost exprimate 200… Mai mult

Stiri

Darius Vâlcov nu poate părăsi țara – a fost pus sub control judiciar în dosarul instrumentat de DIICOT

Vladimir Ionescu

Procurorii DIICOT au dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și l-au pus sub control judiciar pentru 60 de zile pe Darius Vâlcov pentru că… Mai mult

Digital

Antonia – primul funcționar virtual din România – devine hologramă cu bani europeni

Vladimir Ionescu

Antonia, primul „public virtual din România, dezvoltat de Primăria Cluj-Napoca, va fi upgradată și va deveni hologramă, printr-un  proiect finanțat cu fonduri europene. Antonia a… Mai mult

Stiri

Campanie de strângere de fonduri pentru profesorul Vintilă Mihăilescu, diagnosticat cu leucemie

Redacţia

Profesorul Vintilă Mihăilescu, diagnosticat cu un tip de cancer agresiv al sângelui, are nevoie de un transplant de celule stem, fiind singura sa șansă de… Mai mult

Stiri

Procurorul general al SUA: Este important ca România să rămână un aliat predictibil, stabil și responsabil

Razvan Diaconu

Este important ca România să rămână un aliat predictibil, stabil și responsabil, care respectă şi promovează valorile democratice și statul de drept, a declarat procurorul… Mai mult

Stiri

Dan Suciu, BNR: Administrația publică reacționează predictibil doar 30% din timp

Vladimir Ionescu

Administrația publică din România are capacitatea de a reacționa predictibil doar 30% din timp, în restul situației fiind necesare reacții rapide cauzate de crize și… Mai mult