Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a publicat execuția bugetară la luna noiembrie, document din care reiese că în primele 11 luni ale anului 2015 instituția a reușit să cheltuiască 2,4 miliarde lei, adică doar aproximativ jumătate din banii alocați.
În condițiile în care CNADNR ar mai putea să finanțeze lucrări în valoare de 2,1 miliarde lei, instituția estimează că va face plăți noi în decembrie de 1,5 miliarde lei, încheind astfel anul 2015 cu 84,2 % investiții realizate din totalul aprobat.
Creditele externe contractate de CNADNR, care sunt prinse la serviciul datoriei publice sunt de aproximativ 25 de milioane euro.
Despre eficiență și priorități
Obiectivele de investiții finanțate de la Bugetul de stat au beneficiat de abordări curioase, proiecte importante fiind subfinanțate, spre deosebire de controversata autostradă București-Brașov, pentru care s-au plătit deja 10 milioane de euro, alt aproape un milion de euro fiind pregătit la plată în decembrie.
La polul opus sunt proiectele subfinanțate :
- Pentru fluidizarea traficului între DN1 și centura Capitalei în zona de nord (continuarea centurii cu pasaj peste CF Otopeni) s-au cheltuit 58.000 de lei din cele 10 milioane alocate (grad de realizare estimat la final de an 6,96%)
- Pentru fluidizarea traficului între DN1 și centura Capitalei în zona de nord (construirea sectorului între DN7 și DN1A) s-au cheltuit 800.000 de lei din cele 7,7 milioane alocate (grad de realizare estimat la final de an 36,4%)
- Pentru sporirea capacității de circulație pe centura Ploiești vest s-a cheltuit 1.000 de lei din cei 500.000 alocați
- Pentru Autostrada de centura Bucuresti, sector Centura Sud km 52+770 – km 100+900 nu s-a cheltuit niciun leu din cele 10 milioane alocate
De menționat că CNADNR nu a finanțat nici lucrări care ar fi contribuit la descongestionarea traficului pe Valea Prahovei: lucrările de modernizare a DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia nu sunt bugetate în 2015.
Fără finanțare în 2015, deși au alocări bugetare prevăzute, rămân și următoarele proiecte:
- Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura București, Domnești
- Modernizare DN 52 Alexandria- Turnu Măgurele
- Varianta de ocolire municipiu Satu Mare
- Varianta ocolire municipiu Slatina
De remarcat: În 2015, CNADNR nu a cheltuit, și nici nu va cheltui, bani pentru consultanța sau asistență tehnică.
Cheltuielile bugetate pentru elaborarea de studii de prefezabilitate, de fezabilitate și altor studii aferente obiectivelor de investiții sunt realizate în proporție de 5%.
Singurul obiectiv pe care CNADNR l-a îndeplinit deja în proporție de 100% este cel al proiectelor ISPA, cu mențiunea că 2 din lista celor 8 proiecte – infrastructura conexă a podului Calafat-Vidin și lărgirea la 4 benzi a DN București-Giurgiu- nu au beneficiat de nicio finanțare.
Fonduri europene dezangajate, proiecte fără nicio alocare financiară în 2015
Din documentul CNADNR reiese că instituția pierde banii alocați prin Programul Operațional 2007-2013 pentru unul dintre proiectele importante: „Modernizarea infrastructurii privind siguranța circulației pe DN1 în sate liniare și puncte negre”.
Având totuși la îndemână soluția fazării acestui proiect, CNADNR a cheltuit în acest an cîteva zeci de mii de lei pentru măsurile de îmbunătățire a siguranței circulației rutiere sau pietonale prin amenajarea a 18 zone considerate periculoase pe DN1 (aferente primei faze a proiectului care avea asigurată rambursarea cheltuielilor eligibile prin POIM 2007-2013).
Potrivit documentelor semnate de CNADNR cu Autoritatea de Management a POS Transport, valoarea Fazei 1 a acestui proiect era de 53 milioane de lei, dintre care 36,4 milioane puteau fi decontate de la Comisia Europeană.
În aceste condiții, instituția condusă de Narcis Neaga a bugetat acest program, prin bugetul aprobat al CNADNR pe 2015, cu 9,7 milioane de lei. Până în noiembrie, alocările au fost de 21.574,26 lei. Alți 33,483.74 lei au fost bugetați pentru cheltuieli neeligibile.
Potrivit execuției bugetare la luna noiembrie, CNADNR are o serie de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile – Programe din fondul european de dezvoltare Regională- pentru care nu a alocat niciun leu în 2015. Acestea sunt:
- Proiectul nr. 10 POST/2008/2/1/001 „Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Ștei, Aleșd (Sud și Nord), Miercurea Ciuc, Gheorghieni, Bistrița, Huși
- Proiectul nr. 11 POST/2008/2/1/002 „Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Toplița, Tușnad, Sighișoara, Făgăraș, Huedin, Bârlad și Timișoara Sud”
- Proiectul nr. 12 POST/2008/2/1/003 „Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Pașcani, Roman, Roșiorii de vede, Târgoviște, Titu, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei”
- Proiectul nr. 14 „Varianta de ocolire Mihăilești”
- Proiectul nr. 18 „Strategia de dezvoltare STI și plan național de acțiune STI pt rețeaua de drumuri din România pt perioada 2013-2020″
- Proiectul nr. 20 „Varianta de ocolire Aleșd Sud”
- Proiectul nr. 30 „Elaborare Studiu de fezabilitate pentru autostrada Brașov – Bacău”
- Proiectul nr. 31 „Elaborare Studiu de fezabilitate pentru autostrada Buzău – Brăila – Galați”
- Proiectul nr. 33 „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș”