fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Datoria publică raportată la PIB a avansat în luna iulie cât în întregul T2, pe vârf pandemie. Implicații

Datoria publică măsurată oficial de Ministerul Finanțelor pe metodologia europeană a avansat doar în luna iulie 2020 aproape cât în întreg trimestrul doi, când România… Mai mult

15.09.2020

Digital

Crearea ”Bibliotecii Virtuale” – scoasă la licitație: Ce înseamnă platforma digitală cu resurse educaționale și ce presupune crearea ei

Statul român a lansat procedura de achiziție a unei ”Biblioteci Virtuale”, o Platformă digitală cu resurse educaționale deschise – un proiect finanțat din fonduri UE… Mai mult

15.09.2020

Analiză

Cât cântăresc (doar) 5 luni de pandemie în povara finanțării datoriei publice a următorului deceniu

Datoria publică a României a urcat în iulie la 42,2% din PIB, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deși nivelul este sub ținta… Mai mult

14.09.2020

La obiect

Sinteză realizată de AmCham

AmCham: ”Priorități pentru București” – lista măsurilor și proiectelor prioritare pentru dezvoltarea Capitalei

În anticiparea alegerilor locale, Camera de Comerț Americană în România (AmCham România) a elaborat documentul ”Priorități pentru București”, o sinteză a măsurilor și proiectelor prioritare,… Mai mult

14.09.2020

Document / CNADNR a cheltuit în 11 luni doar jumătate din bugetul alocat. Situația la zi a proiectelor în derulare

de Victor Bratu 2.12.2015

Narcis Neaga, şeful CNADNR

Narcis Neaga, şeful CNADNR

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a publicat execuția bugetară la luna noiembrie, document din care reiese că în primele 11 luni ale anului 2015 instituția a reușit să cheltuiască 2,4 miliarde lei, adică doar aproximativ jumătate din banii alocați.

În condițiile în care CNADNR ar mai putea să finanțeze lucrări în valoare de 2,1 miliarde lei, instituția estimează că va face plăți noi în decembrie de 1,5 miliarde lei, încheind astfel anul 2015 cu 84,2 % investiții realizate din totalul aprobat.

Creditele externe contractate de CNADNR, care sunt prinse la serviciul datoriei publice sunt de aproximativ 25 de milioane euro.

Despre eficiență și priorități

Obiectivele de investiții finanțate de la Bugetul de stat au beneficiat de abordări curioase, proiecte importante fiind subfinanțate, spre deosebire de controversata autostradă București-Brașov, pentru care s-au plătit deja 10 milioane de euro, alt aproape un milion de euro fiind pregătit la plată în decembrie.

La polul opus sunt proiectele subfinanțate :

  • Pentru fluidizarea traficului între DN1 și centura Capitalei în zona de nord (continuarea centurii cu pasaj peste CF Otopeni) s-au cheltuit 58.000 de lei din cele 10 milioane alocate (grad de realizare estimat la final de an  6,96%)
  • Pentru fluidizarea traficului între DN1 și centura Capitalei în zona de nord (construirea sectorului între DN7 și DN1A) s-au cheltuit 800.000 de lei din cele 7,7 milioane alocate (grad de realizare estimat la final de an  36,4%)
  • Pentru sporirea capacității de circulație pe centura Ploiești vest s-a cheltuit 1.000 de lei din cei 500.000 alocați
  • Pentru Autostrada de centura Bucuresti, sector Centura Sud km 52+770 – km 100+900 nu s-a cheltuit niciun leu din cele 10 milioane alocate

De menționat că CNADNR nu a finanțat nici lucrări care ar fi contribuit la descongestionarea traficului pe Valea Prahovei: lucrările de modernizare a DN 71 Bâldana-Târgoviște-Sinaia nu sunt bugetate în 2015.

Fără finanțare în 2015, deși au alocări bugetare prevăzute, rămân și următoarele proiecte:

  • Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura București, Domnești
  • Modernizare DN 52 Alexandria- Turnu Măgurele
  • Varianta de ocolire municipiu Satu Mare
  • Varianta ocolire municipiu Slatina

De remarcat: În 2015, CNADNR nu a cheltuit, și nici nu va cheltui, bani pentru consultanța sau asistență tehnică.

Cheltuielile bugetate pentru elaborarea de studii de prefezabilitate, de fezabilitate și altor studii aferente obiectivelor de investiții sunt realizate în proporție de 5%.

Singurul obiectiv pe care CNADNR l-a îndeplinit deja în proporție de 100% este cel al proiectelor ISPA, cu mențiunea că 2 din lista celor 8 proiecte – infrastructura conexă a podului Calafat-Vidin și lărgirea la 4 benzi a DN București-Giurgiu- nu au beneficiat de nicio finanțare.

Fonduri europene dezangajate, proiecte fără nicio alocare financiară în 2015

Din documentul CNADNR reiese că instituția pierde banii alocați prin Programul Operațional 2007-2013 pentru unul dintre proiectele importante: „Modernizarea infrastructurii privind siguranța circulației pe DN1 în sate liniare și puncte negre”.

Având totuși la îndemână soluția fazării acestui proiect, CNADNR a cheltuit în acest an cîteva zeci de mii de lei pentru măsurile de îmbunătățire a siguranței circulației rutiere sau pietonale prin amenajarea a 18 zone considerate periculoase pe DN1 (aferente primei faze a proiectului care avea asigurată rambursarea cheltuielilor eligibile prin POIM 2007-2013).

Potrivit documentelor semnate de CNADNR cu Autoritatea de Management a POS Transport, valoarea Fazei 1 a acestui proiect era de 53 milioane de lei, dintre care 36,4 milioane puteau fi decontate de la Comisia Europeană.

În aceste condiții, instituția condusă de Narcis Neaga a bugetat acest program, prin bugetul aprobat al CNADNR pe 2015, cu 9,7 milioane de lei. Până în noiembrie, alocările au fost de 21.574,26 lei. Alți 33,483.74 lei au fost bugetați pentru cheltuieli neeligibile.

Potrivit execuției bugetare la luna noiembrie, CNADNR are o serie de proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile – Programe din fondul european de dezvoltare Regională- pentru care nu a alocat niciun leu în 2015. Acestea sunt:

  • Proiectul nr. 10 POST/2008/2/1/001 “Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Ștei, Aleșd (Sud și Nord), Miercurea Ciuc, Gheorghieni, Bistrița, Huși
  • Proiectul nr. 11 POST/2008/2/1/002 “Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Toplița, Tușnad, Sighișoara, Făgăraș, Huedin, Bârlad și Timișoara Sud”
  • Proiectul nr. 12 POST/2008/2/1/003 “Pregătirea pentru construcția variantelor de ocolire Pașcani, Roman, Roșiorii de vede, Târgoviște, Titu, Câmpulung Moldovenesc și Vatra Dornei”
  • Proiectul nr. 14 “Varianta de ocolire Mihăilești”
  • Proiectul nr. 18 “Strategia de dezvoltare STI și plan național de acțiune STI pt rețeaua de drumuri din România pt perioada 2013-2020”
  • Proiectul nr. 20 “Varianta de ocolire Aleșd Sud”
  • Proiectul nr. 30 “Elaborare Studiu de fezabilitate pentru autostrada Brașov – Bacău”
  • Proiectul nr. 31 “Elaborare Studiu de fezabilitate pentru autostrada Buzău – Brăila – Galați”
  • Proiectul nr. 33 “Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Sibiu – Făgăraș”

Descărcați AICI execuția bugetară la 11 luni a CNADNR

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.12.2015

Lăsați un comentariu


Europa

Forintul, sub presiune. Banca centrală jonglează cu dobânzile pentru a ține economia în echilibru

Vladimir Ionescu

Banca centrală a Ungariei a decis marți să mențină dobânda-cheie de politică monetară la nivelul de 0,6% pe an, în contextul în care deprecierea accentuată… Mai mult

Stiri

AOAR: Cheltuielile bugetare nesustenabile sunt un risc major pentru România

Vladimir Ionescu

Generarea unor cheltuieli bugetare nesustenabile, din motive pur electorale, reprezintă un factor de risc major pentru România, avertizează Asociația Oamenilor de Afaceri din România (AOAR),… Mai mult

Stiri

AVOCATNET

Indemnizațiile pentru PFA-uri și profesioniști: Cum se pot obține banii pentru reducerea activității

AVOCATNET

Deja poate fi solicitată de persoanele fizice autorizate (PFA) și alți profesioniști indemnizația pentru reducerea activității, stabilită de curând de Guvern printr-o nouă ordonanță, completată… Mai mult

Stiri

Companiile aeriene cer ca pasagerii să fie testați COVID înaintea zborului

Raluca Florescu

Reprezentanții transportatorilor aerieni la nivel global solicită ca toți cei care călătoresc cu avionul  să fie testați pentru COVID-19 înaintea zborului, scrie Reuters. Odată ce… Mai mult

Europa

UE a actualizat lista sectoare energo-intensive care pot beneficia de ajutoare de stat

Adrian N Ionescu

Comisia Europeană a publicat luni lista finală a sectoarelor industriale mari consumatoare de energie care pot beneficia de compensarea prin ajutoare de stat a costurilor… Mai mult

Stiri

Centrul de tehnologii inovative va fi la Cluj – anunțul premierului Ludovic Orban

Mariana Bechir

Un institut de tehnologii inovative va fi creat la Cluj Napoca și va fi unul dintre principalii beneficiari ai fondurilor alocate prin proiectul Europa Inteligentă,… Mai mult

Europa

CJUE: Regulile pentru Airbnb sunt justificate – măsurile naționale ce limitează închirierea pe termen scurt a apartamentelor sunt în interesul general

Mariana Bechir

Impunerea unor măsuri speciale pentru închirierea apartamentelor pe termen scurt este justificată, răspunde unui interes general imperativ și este proporțională cu obiectivul urmărit, a decis… Mai mult