duminică

19 mai, 2024

Dicționar Economic

ECONOMIE SPAŢIALĂ

joi, 16 ianuarie, 2014

concepţia care îşi propune să integreze distanţa (generatoare de cost) în cadrul de lucru fundamental al teoriei economice. Piaţa firmei este văzută ca o lume în care cumpărătorii sunt separaţi spaţial. Datorită costului dat de distanţă, alegerea consumatorilor este limitată, astfel încât piaţa tinde mai mult spre concurenţa imperfectă, chiar şi atunci când, conform teoriei clasice, ar fi mai aproape de concurenţa pură şi perfectă. În plus, deschiderile spaţiale amplifică gradul de incertitudine din teoria economică. Relaţia spaţiu-oligopol-incertitudine reprezintă piatra unghiulară a microeconomiei spaţiale. Simplul fapt al agregării cererii sau ofertei pentru un produs devine o problemă dificilă în condiţiile în care se consideră separarea pieţelor prin distanţă. O altă implicaţie importantă a impactului costului datorat distanţei asupra domeniului microeconomic este faptul că separarea cumpă- rătorilor şi vânzătorilor prin distanţă are semnificaţia posibilităţii intruziunii pe piaţă a rivalilor separaţi de distanţă. Aceasta face ca formele curbei cererii agregate, a venitului mediu al firmei, a venitului marginal etc. să releve complicaţii care par să indice variaţii funcţionale date de schimbări de compor- tament. Însăşi cererea agregată poate avea diferite elasticităţi în funcţie de reacţiile comportamentale ale competitorilor spaţiali. Din această perspectivă discriminarea de preţ spaţială diferă de strategia de preţ nediscriminatorie în spaţiu, prin aceea că implică o egalitate pe fiecare piaţă între venitul marginal obţinut pe acea piaţă şi costul marginal al firmei (cost care include şi cheltuielile de transport la acele pieţe). Astfel, maximizarea profitului pe pieţele individuale va înlocui abordarea care se baza pe egalitatea venitului marginal agregat (al tuturor pieţelor) cu costul marginal. Această orientare în teoria economică contrapune discriminarea de preţ spaţială discriminării de preţ clasice (studiată de Pigou, Robinson, Battalio şi alţii) şi consideră că stabilirea discriminatorie a preţurilor este tehnica de stabilire a preţurilor care maximizează global profiturile (v. Economie regională, Teoria localizării).



analize cursdeguvernare

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: