15 februarie, 2016

corporate-Governance-ChallengesMinisterul Economiei a pus în dezbatere publică o serie de propuneri privind principiile de guvernanță corporativă în întreprinderile de stat (IS). Scopul acestor reguli ar fi acela de a transfera responsabilitățile economice la executivul companiilor ceea ce ar duce la îmbunătățirea performanței companiilor aflate în portofoliul statului.

Statul trebuie să își exercite rolul de acționar în mod profesionist și transparent, majoritatea membrilor din Consiliile de Administrație trebuie să fie formată din membri neexecutivi și independenți, CA-ul va publica un raport privind îndeplinirea indicatorilor de performanță, compania va lucra cu un auditor extern reputabil (BIG4 sau similar) și  va publica un raport anual de activitate – se numără printre cele mai importante reguli de bază pentru administrarea întreprinderilor de stat

Criterii și condiții generale de selecție a membrilor din CA:

  • persoane fizice cu cetățenie română sau a altor state din UE și domiciliul în România, bun cunoscător al limbii române (scris și vorbit), capacitate deplină de exercițiu, stare de sănătate bună;
  • absolvenție de studii universitare cu diplomă de licență;
  • experiență profesională de cel puțin 10 ani, dintre care minimum 5 ani în funcții de management;
  • experiență în activitatea de administrare/management a unor societăți/regii autonome rentabil;
  • să nu fi fost condamnat pentru infracțiuni precum: gestiune frauduloasă, abuz de încredere, fals, uz de fals, înșelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, spălarea banilor (și alte infracțiuni prevăzute de legea 656/2002), bancrută simplă, bancrută frauduloasă (și alte infracțiuni prevăzute de legea 85/2006, respectiv legea 85/2014);
  • să nu exercite concomitent mai mult de 3 mandate de administrare a unor IS;
  • să aibă o bună reputație personală și profesională;
  • să cunoască limba engleză;
  • să aibă experiență relevantă în domeniul în care activează IS;
  • să aibă experiență în comunicarea și relațiile cu investitorii;
  • să dețină expertiză în strategie corporativă, audit (intern), domeniul financiar, precum și în coordonarea și dezvoltarea echipelor/colectivelor de personal;
  • să cunoască regulile și reglementările guvernamentale aferente domeniului de activitate al IS.

Condițiile și criteriile pe care trebuie să le întrunească administratorul independent:

  • să nu fie director al IS sau al unei societăți/IS controlate de către aceasta, dar și să nu fi îndeplinit o astfel de funcție în ultimii 5 ani;
  • să nu fi fost salariat al IS sau al unei societăți/IS controlate de către aceasta sau al autorității tutelare sau al unui acționar al IS sau să fi avut un astfel de raport de muncă în ultimii 5 ani;
  • să nu primească sau să fi primit de la IS ori de la scoietăți/IS controlate de aceasta o remunerație suplimentară sau alte avantaje, altele decât cele corespunzătoare calității sale de administrator neexecutiv;
  • să nu fie acționar semnificativ al IS;
  • să nu aibă sau să nu fi avut în ultimii 5 ani relații de afaceri cu IS ori cu o societate/IS controlată de aceasta, fie personal, fie ca asociat, acționar, administrator, director sau salariat al unei societăți/IS care are astfel de relații cu IS, dacă, prin caracterul lor substanțial, acestea sunt de natură a-i afecta obiectivitatea;
  • să nu fie sau să fi fost în ultimii 3 ani auditor financiar ori asociat salariat al actualului auditor financiar al IS sau al unei societăți/IS controlate de aceasta;
  • să nu fi fost administrator neexecutiv al IS mai mult de 3 mandate;
  • să nu fi avut în ultimii 3 ani funcție de conducere a unor societăți care au avut relații contractuale directe cu IS;
  • să nu aibe relații de familie cu o persoană aflată în una dintre situațiile prevăzute la punctul 1 și 4 (director al IS sau acționar semnificativ al IS);
  • să nu fi ocupat o poziție/să nu fi desfășurat o activitate susceptibilă a genera potențiale conflicte de interese cu IS.

Regulile AGA:

  • maximum doi reprezentanți ai statului în AGA (titular și supleant), neremunerați;
  • participarea la AGA a celor 2 reprezentanți ai statului este atribuție prevăzută în fișa postului;
  • AGA se va întruni numai pentru hotărârile care sunt la nivelul său de competență legal și statuar (în mod normal, de cel mult trei ori pe an – cazurile excepționale trebuie bine justificate).

Consiliile de Administrație vor avea între 3 și 9 membri. Președintele de CA va fi ales dintre membrii neexecutivi și independenți, deci nu poate fi și directorul general al întreprinderii. El trebuie să aibă o vastă experiență în special în managementul general și domeniul socio-economic, rol de facilitator între CA și managementul executiv, dar și să fie în relații bune cu toate părțile interesate.

Majoritatea membrilor din CA trebuie să fie administratori neexecutivi și independenți. Cel puțin 2 membri trebuie să aibă studii economice și experiență în domeniul economic, contabilitate, de audit, financiar sau juridic cel puțin 5 ani. În CA-uri trebuie să existe o reprezentare echilibrată de gen, vârstă, competențe, pregătire, cunoștințe și experiență. De asemenea, Consiliul trebuie să fie astfel compus încât să existe o experiență în domeniile care oglindesc activitatea IS (ex: management general, financiar economic, social economic, tehnic, tehnologic și reglementare, experiență internațională, responsabilitate social corporativă, piața de capital etc).


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: