duminică

27 noiembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

10 decembrie, 2018

Deficitul comercial pe luna octombrie 2018 a stabilit un nou record negativ, cu aproape 1,9 miliarde de euro, după ce ritmul de creştere al importurilor l-a depăşit clar pe cel al importurilor (+16,1% la import faţă de +10% la import).

Gradul de acoperire a continuat  să scadă şi a ajuns la nivelul de 86,4% consemnat anul trecut.

Soldul negativ cumulat la zece luni a fost cu 16% peste cel de anul trecut.


Explicaţia simplă a acestei evoluţii constă în importurile masive pentru finalul de an, urmare a combinaţiei între creşterea excesivă a veniturilor şi deficitul de adaptare atât de rapidă a producţiei interne la cererea crescută cantitativ şi calitativ, din motive de capacitate şi competitivitate.

Pe această cale am ajuns, înaintea ultimelor două luni ale anului în curs, la un minus de 11.845 milioane euro din schimburile internaţionale de bunuri.

Simplificat, până la finele lunii octombrie, România a livrat la extern mărfuri de circa 57 miliarde de euro, în timp ce intrările au urcat la 69 miliarde de euro.


Deficitul consemnat în consecinţă, a ajuns la aproape 6% din PIB estimat pentru anul în curs în conformitate cu prognoza oficială (circa 203 miliarde de euro).

După cum se poate vedea din situaţia pe ultimele 22 luni, în octombrie 2018 am asistat la un nedorit deficit lunar record, cu o valoare care se duce spre pragul psihologic de 2 miliarde de euro.

În aceste condiţii, vom depăşi aproape sigur nivelul de deficit comercial de anul trecut (circa 13 miliarde de euro).

E subliniat că degeaba am înregistrat un nivel record al exporturilor lunare, dacă pentru asta am ajuns la un nivel încă şi mai ridicat al importurilor. Acestea au traversat pragul de opt miliarde de euro lunar

În context, ar fi esenţial ca apetitul pentru importurile care nu sunt necesare pentru realizarea de exporturi să se diminueze.

Cam zece procente din deficit, acoperit de industria auto, în rest minusuri majore

Pe primele zece luni din 2018, schimburile cu țările din UE au fost de aproximativ 44 de miliarde euro la export și cam 51,5 de miliarde euro la import (76,7% din total la exporturi şi 74,7% la importuri). Pe segmentul de schimburi extracomunitare, s-au înregistrat exporturi de 13,3 miliarde euro și importuri de 17,5 miliarde euro (23,3% din total la exporturi şi 25,3% la importuri).

Au rezultat, astfel, solduri negative de circa 7,6 miliarde de euro în schimburile cu ţările din UE şi 4,2 miliarde de euro pe relaţiile extracomunitare. De reţinut, ponderea în deficit se deplasează încet dar sigur dinspre interiorul Uniunii către exterior (deja s-a ajuns la 35% din deficit pe schimburile de doar 25% din total comerţ exterior pe relaţia extra-UE, după ce în urmă cu doar trei ani aveam chiar un mic excedent cu ţările non-UE).

Fapt îngrijorător pentru evoluţia în structură, soldul sectorial pozitiv din sectorul de mașini și echipamente de transport ( singurul semnificativ pe care îl mai avean şi noi) a scăzut sub 1 miliard de euro şi a mai reuşit să acopere doar şapte procente din minusul consemnat per total în comerţul exterior cu bunuri.

La alte produse manufacturate am ieşit, după primele zece luni din 2018, cu un minus de aproape 2,8 miliarde de euro iar la combustibili şi lubrifianţi minusul a fost similar (2,78 miliarde de euro). Diferenţa majoră între cele două segmente de activitate s-a regăsit, însă, la nivelul gradului de acoperire (87% în primul caz şi numai 46% în cel de al doilea).

În fine, alte 1,42 miliarde de euro, provin, din sectorul industriei alimentare, unde gradul de acoperire al importurilor din exporturile realizate a coborât la doar 71%.

Asta în pofida condiţiilor de mediu favorabile pentru un an agricol bun şi a avantajelor comparative la sursele de materii prime.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: